Hej
Väcker liv i den här gamla tråden då jag nyligen har köpt en likadan såg. Har bytt lagar och gjort en allmän uppfräschning och rengörning av sågen. Beställde även nya blad från Tuffsaw. Däremot har jag problem med att sågen bränner trät när man sågar och det ryker en massa. Har ställt in allt efter konstens alla regler tycker jag men det ryker ändå.
Någon som har något tips vad som kan vara fel eller hur man åtgärdar problemet.
Mvh
Anders
Väcker liv i den här gamla tråden då jag nyligen har köpt en likadan såg. Har bytt lagar och gjort en allmän uppfräschning och rengörning av sågen. Beställde även nya blad från Tuffsaw. Däremot har jag problem med att sågen bränner trät när man sågar och det ryker en massa. Har ställt in allt efter konstens alla regler tycker jag men det ryker ändå.
Mvh
Anders
Verktygstokig
· Halland
· 8 319 inlägg
Vad har sitt blad för tpi? Är det monterat åt rätt håll? Motorn går inte baklänges?A asingstedt skrev:Hej
Mvh
Anders
Vad är det för träslag? Hur tjockt försöker du såga igenom? Sågar du rakt eller svängt?
Hej
Jag har hittills prövat med 2 olika blad 3 och 6 tpi med lite olika tjocklekar på träet. Provat på både gran och fur samt plywood.
Prövat att såga både rakt och svängt men den bränner även i raka snitt. Bladet sitter rätt med tänderna nedåt men banne mig när jag kollar nu ser det ut som om bladet går åt fel håll och motorn måste gå bakläges. Är ingen elektriker men jag antar att det har att gör med hur faserna är kopplade, vet du om det är enkelt åtgärdat?
Mvh
Anders
Jag har hittills prövat med 2 olika blad 3 och 6 tpi med lite olika tjocklekar på träet. Provat på både gran och fur samt plywood.
Prövat att såga både rakt och svängt men den bränner även i raka snitt. Bladet sitter rätt med tänderna nedåt men banne mig när jag kollar nu ser det ut som om bladet går åt fel håll och motorn måste gå bakläges. Är ingen elektriker men jag antar att det har att gör med hur faserna är kopplade, vet du om det är enkelt åtgärdat?
Mvh
Anders
Verktygstokig
· Halland
· 8 319 inlägg
3-fas-motor antar jag då, bara byta plats på två av faserna i kontakten. Beräknad tidsåtgång 3minuter.A asingstedt skrev:Hej
Mvh
Anders
I min verkstad tar det 10 för jag måste hitta en skruvmejsel först
Haha, ska vända på det och pröva men med all säkerhet det som är felet. Återkommer med rapport när det är gjort.
Stort tack!
Mvh
Anders
Stort tack!
Mvh
Anders
Hej igen!
Fixade och vände på faserna och nu sågar den som en dröm!
Stort tack för tipset Frustrator.
Mvh
Anders
Fixade och vände på faserna och nu sågar den som en dröm!
Stort tack för tipset Frustrator.
Mvh
Anders
Verktygstokig
· Halland
· 8 319 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 723 inlägg
Man har 50% chans att få fasföljden rätt, ändå är det 100% sannolikhet att det blir fel.
Verktygstokig
· Halland
· 8 319 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 319 inlägg