Jamen då är det ju bara att gratulera, lycka till med nya mackapären!

//Ronnie

Lämna gärna ev recension här sen. Funderar på att hyra en grövre klyvsåg eller köpa en billigare bandsåg. Hur tjockt kan du såga med denna?

Ramnemark skrev:
Lämna gärna ev recension här sen. Funderar på att hyra en grövre klyvsåg eller köpa en billigare bandsåg. Hur tjockt kan du såga med denna?
165mm tror jag, jag läste att max såghöjd var. Har inte mätt, men det kan nog stämma!

Ramnemark skrev:
Vad är det du ska göra?

Ola C skrev:
Den sågen finns i 2 varianter, motor under bord och drivrem upp eller motor på baksidan och direktdrift. Den ser ut att stå mot en vägg och isåfall skulle inte motor på baksidan få plats, så tror det är motor under bordet.

Jag tycker den är lite dyr, dom sågarna brukar ganska ofta gå runt 1000-lappen inklusive sidoanhåll och ibland även geringsanhåll, vilket man dock kanske inte använder så ofta. Ett bra icke egenbyggd sidoanhåll går på ca 800:-

Att kolla på; Incasågen har inte bomberade (konvex form) hjul, sågbladet ska ha tänderna utanför framkanten. Centrerar man bladet på hjulen så gräver tänderna ner sig. Så, kolla att hjulen är släta och fina.

Kolla höjdjusteringen av styrningen ovanför bordet, det "armen" går in i huvudkroppen med 2 shims som ska hålla det glappfritt. Dom där shimsen kan saknas eller vara slitna och då rör sig justeringen lite hursomhelst när man ändrar höjd.

Kullagerna vid styrningen (bakom klingan) kan vara trögrullade men dessa är vanliga skateboard/inlines lager och går att hitta precis varsomhelst till en väldigt billig peng.

Bord (alltså sågytan) byggde jag ett eget eftersom jag tyckte det medföljande alubordet var lite rangligt och litet.
Allt du skriver är så vitt jag kan bedöma helt som nytt. Inget glapp alls i höjdjusteringen, det blir dock det när man släpper på låsvredet för att höja eller sänka, men det försvinner när jag drar åt igen. Detta glapp är bara framåt/bakåt, ej i sidled. Antar att det är som det ska? Den går lite trögt i höj/sänk mekanismen, men jag antar att det bara är att smörja lite.

Det låter lite när jag drar runt bandet, men det verkar vara ilägget i bordet (zero-clearance) av grå plast. Sågklingan tar i här lite.

Själva träbordet under ser lite mossigt ut. Maskinen har stått många år undanställd i en bod (nu gissar jag lite), men den hade lite unken doft över sig. Dock ingen rost någonstans.

Grattis till nya sågen!

En sak som gjorde stor skillnad på min såg, speciellt för noggrann sågning med hög höjd (ex fanérsågning) var att jag gängade in en skruv för att stoppa styrningsrotationen. Styrningsanordningen är som en gaffel med två ben, det ena rattas ut och in för att få styrningen på rätt längdposition, andra benet är rotationsstopp. Där är (i alla fall på min såg) någon tiondels spel i rotationsstyrningen. Så, ställer man in styrklossarna fint o snyggt kan sen hela anordningen rotera och man tappar sin fint inställda sidstyrning.

Fjädern under skruvskallen är bara för att skruven inte ska rotera loss av vibrationer.

Jag gjorde även nya styrklossar av Lignum Vitae som är ett superfettigt träslag. Klossar i detta material kan man nolla mot klingan, de gör sågen väsentligt tystare också.

För att svara Ramnemark; Incasågen är en bra liten såg som med rätt blad tuggar sig igenom det mesta. Dock är den ganska liten och lätt och det är rätt svårt att ratta runt tunga plankor på den. Man riskerar att välta sågen långt innan man råkar i problem med sågens kapacitet om man säger så.

DSC_0080.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Chiippe
  • Laddar…
vectrex skrev:
Vad är det du ska göra?
Jag ska klyva bjälkar som är 17cm så det var på gränsen :/

Drar upp min gamla tråd här igen. Har haft fullt upp i sommar med fasadbyte och altanbygge mm. så därför har renovering av sågen legat still, men nu tänkte jag sätta igång igen.

Några funderingar, det undre kullagret som stöttar sågbladet bakåt är troligen slut, det låter för j-vligt när jag pressar på lite vid sågning. Var köper man kullager som kan tänkas passa?

Spånstos finns ingen, å andra sidan kan jag inte hitta någonstans där denna skulle kunna tänkas monteras, finns det något ställe där det är tänkt att denna skall sitta eller måste man ta upp ett hål själv för att få till detta, var är lämpligt i så fall? Jag tänker någonstans där bladet vänder vid det undre hjulet, strax efter borsten?

Tänkte skaffa ett mindre blad, 6mm, då jag har märkt att sågradien för det bladet jag fick med (15mm mäter jag det till) inte räcker till, till de saker jag vill göra. Är det tänkt att även ett så pass smalt blad skall ha tänderna utanför hjulet?

I övrigt är jag faktiskt imponerad över vad denna lilla maskin tuggar sig igenom. Klöv en 150mm hög ekplanka utan större svårigheter för ett tag sen. Det tar ju lite tid dock.

Kullagret bakom bladet köpte jag nytt på Biltema, kan kolla vilken modell när jag kommer hem. Jag klr med mitt 6mm blad mitt på, tycker det trillar av annars, men vet från andra forum att folk lyckas köra med det med tänderna utanför. På gamla modellen finns inget uttag, på nya finns det ett strax nedanför nedre bladstyrningen typ. Min är öppnad i chassit längst ner..

Hur har det gått med din Inca?
Jag är nyfiken. Läser på inför köp av bandsåg framöver, och Inca verkar vara det som låter mest intressant.

Ställer även en fråga till övriga som känner till Inca.
Har hittat en Inca bandsåg på blocket. Den har 240 volts drivning enligt ägaren, är det ett problem? Blir den trött? Fantiserar om att kunna klyva lite nysågat för att torka hemma.

tullemannen skrev:
Jag är nyfiken. Läser på inför köp av bandsåg framöver, och Inca verkar vara det som låter mest intressant.

Har hittat en Inca bandsåg på blocket. Den har 240 volts drivning enligt ägaren, är det ett problem? Blir den trött? Fantiserar om att kunna klyva lite nysågat för att torka hemma.
Sällar mig till skaran "övriga":). Min Inca har också 240V, jag har lyckats få den att stanna en gång och det var när jag klyvde blöta plommonstockar på full såghöjd. Tror motorn blev överhettad efter några stockar, den startade igen efter en halvtimmes paus. I övrigt har jag inte noterat att den skulle bli trött, då sågar jag ändå ganska mycket tjocka saker. Med det sagt, Incan är en bra liten bandsåg men jag hade hellre haft en större, om jag fått plats med det.

Ola C skrev:
Sällar mig till skaran "övriga":). Min Inca har också 240V, jag har lyckats få den att stanna en gång och det var när jag klyvde blöta plommonstockar på full såghöjd. Tror motorn blev överhettad efter några stockar, den startade igen efter en halvtimmes paus. I övrigt har jag inte noterat att den skulle bli trött, då sågar jag ändå ganska mycket tjocka saker. Med det sagt, Incan är en bra liten bandsåg men jag hade hellre haft en större, om jag fått plats med det.
Tack Ola C, misstänkte att du skulle svara under kategori Inca ;)
Dessutom, svarade du precis som jag ville/hoppades, bra gjort! Tack!

tullemannen skrev:

Det har väl gått bra. Jag har dock inte renoverat/fixat den något än. Jag har använt den ändå, trots skrikande kullagerstyrning. Jag skulle behöva byta båda kullagren samt köpa nya blad. Dessutom vill jag modda den så att jag kan koppla på spånsug/dammsugare. Samt sätta på hjul på basen. Har inte hunnit med något av detta då jag prioriterat annat (läs bygga möbler samt bygga spånstos till min ännu nyare inca rikt/plan). Sen har jag varit bortrest ganska länge, kom hem med lite nytt snickerigodis, Veritas slipjigg bland annat.

Jag skall försöka få klart det matbord jag påbörjat, sedan skall jag ta tag i bandsågen. Håller även på att bygga ett dammhanteringssystem i snickeriboden, det har troligen högre prio än bandsågen.

Det jag trots allt har sågat har fungerat riktigt bra. Jag har klyvt ned bordsben och skapat fasningen på dessa mha bandsågen. Bordsbenen är 60x60 och i björk. Detta är ingen match alls för incan. Jag har även testat att såga faner från 150mm högt ämne. Det funkade också, men det tar lite tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.