Hej!

Vi tänkte att köpa en inbyggnadsugn för att placera det i ett köksskåpet.
Kökskåpet och eluttag visas i bilden. Vad man ska tänka på angående inbyggnsdsugnar? Måste man ha plats över och mellan ugnen och väggen?

Tack i förhand!

• Öppet köksskåp med eluttag avsett för inbyggnadsugn, tomma hyllplan med hål för justerbara hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Läs på montageanvisningen, det finns vissa minimimått för ventilationen för ugnen. Brukar vara en luftning som sitter på uppsidan ugnen.

Paul-Staffanstorp
Det hålet ser ut att sitta så pass högt upp i högskåpet så det mer är passande till microugn.

Vanlig ugn behöver sitta lägre för att man ska få vettig arbetshöjd.

Oftast behövs numera inga ventilationsgaller i takanslutningen eller direkt över ugnarna då de ventilerar framåt i ovankanten av sig själva men man måste alltid kolla installationsanvisningarna på respektive vitvara.

Tack båda!
Ugn kan sitta lägre, vi kan flytta hylla det nedan, vi ska tänka på det!

Ha en bra dag!

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Oftast behövs numera inga ventilationsgaller i takanslutningen eller direkt över ugnarna då de ventilerar framåt i ovankanten av sig själva men man måste alltid kolla installationsanvisningarna på respektive vitvara.
Vilka inbyggnadsugnar har du sett som inte behöver ventilationskanaler? Håller med om att de oftast inte behövs, men om ugnen går sönder kan servicemannen hävda felaktig installation.

Paul-Staffanstorp
arneri68 arneri68 skrev:
Vilka inbyggnadsugnar har du sett som inte behöver ventilationskanaler? Håller med om att de oftast inte behövs, men om ugnen går sönder kan servicemannen hävda felaktig installation.
Någon specifik modell kan jag inte peka på i nuläget då jag har monterat in så många olika modeller genom åren och knappast lägger dem på minnet, men jag vet att det blir vanligare och vanligare att det inte krävs ventilationsgaller i socklar och takanslutningar såsom det krävdes förr, just av den anledningen som jag också nämner.
Dessutom påpekar jag ju att man alltid måste kolla installationsanvisningarna !!

Redigerat av moderator:
Begriper inte alls ditt inlägg och vad du med detta vill ha sagt... :thinking:

Du säger ju bara emot dig själv i ett och samma inlägg. :crysmile:

Du kanske borde läsa en gång till vad jag skrev !

Någon specifik modell kan jag inte peka på i nuläget då jag har monterat in så många olika modeller genom åren och knappast lägger dem på minnet, men jag vet att det blir vanligare och vanligare att det inte krävs ventilationsgaller i socklar och takanslutningar såsom det krävdes förr, just av den anledningen som jag också nämner.
Dessutom påpekar jag ju att man alltid måste kolla installationsanvisningarna !!
Frågan är konkret och du svarar på den. Du minns inte vilka fabrikat/modeller du installerat som ej behöver ventilation kring chassit.

Inbyggnadsugnar brukar ha en chassifläkt för att kyla höljet och styrelektroniken. Inluften tas från skåpet och blåses ut på ugnens framsida, vanligtvis ovan luckan. Eventuell överskottvärme skall kunna ventileras ur skåpet mha självdrag. Om tillflödet är begränsat kan ugnen få problem med kylning. Modernare ugnar brukar ha varvtalsreglering av kylfläkten, ju högre temperatur i chassit desto snabbare går fläkten (och låter mer). En pyrolysugn blir väldigt varm vid rengörning med pyrolys.

De flesta högskåp för inbyggnadsugnar brukar ha en ventilationskanal i bakplanet. Om golvsockeln och eventuell takanslutning har tillräckligt stora och många glipor kan luftflödet vara tillräckligt även varma sommardagar. En hobbybyggare kan chansa och kontrollmäta temperaturen ovan ugnen vid drift och avsvalning. En risktagning på eget ansvar.

En anlitad installatör måste följa de anvisningar som finns.

Paul-Staffanstorp
arneri68 arneri68 skrev:
Ingenting sagt om ventilationskanaler. Jag pratar om galler i sockel och takanslutning.

Det hålet ser ut att sitta så pass högt upp i högskåpet så det mer är passande till microugn.

Vanlig ugn behöver sitta lägre för att man ska få vettig arbetshöjd.

Fortfarande påpekar jag flertalet ggr att installationsanvisningarna för varje vitvara måste följas så jag vet inte var du vill komma med dina inlägg !
Krävs det enligt installationsanvisningarna galler i sockel och/eller takanslutning så sätter man det, men som sagt behövs det mer och mer sällan idag.

Arbetar man med detta så lägger man knappast modellbeteckningar på minnet men det kan ju kvitta då var och en får kolla sina installationsanvisningar.

Jag gjorde en enkel koll bara för du är så tjatig och valde ut en Samsung, en Siemens, en Electrolux på Elgigantens hemsida och kollade installationsanvisningarna för dessa och ingen av dem kräver några galler i sockel eller takanslutning !
Att det krävs urtag i hyllplanen är ju en helt annan sak och inget jag motsäger i något av mina inlägg heller !

Vi pratar alltså två helt olika saker !

Redigerat av moderator:
Som sagt, du pratar ju emot dig själv... :crysmile:
Jag gjorde en enkel koll bara för du är så tjatig och valde ut en Samsung, en Siemens, en Electrolux på Elgigantens hemsida och kollade installationsanvisningarna för dessa och ingen av dem kräver några galler i sockel eller takanslutning !
I Samsungs installationsanvisningar står:
Diagram och instruktioner för installation av inbyggd ugn med luftspalt och ventilationskrav.
Skapa konto

Hur ventilation skapas är upp till montören, men det står tydligt att det skall finnas en luftspalt på minst 5 cm bakom ugnen som har förbindelse med öppningar i skåpet under och ovan ugnen. Saknar högskåpet takanslutning behövs ingen takventil. Golvventilationen måste dock säkras.

Siemens skriver:
Utdrag ur installationsanvisningar med text om ventilation för inbyggnadsugnar, inklusive detaljer om luftspalt och ventilationens placering.
Skapa konto

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.