oj, jag missade att någon frågade hur det blev här, jag ska rota fram lite bilder och visa, om det finns intresse av att se hur ett sånt amatörprojekt kan utvecklas, för jag rodde det i hamn i alla fall :-)

Är du fortfarande nöjd med högtalarna från OSD?
Vilken modell köpte du?

Själv funderar jag på vinklade 6,5 från deras ICE-serie för front, center och back-högtalare till 5.1 system. Har fått för mig att det hjälper lite med 15 graders vinkling för att få ljudet mer riktat. Speciellt vad gäller front och center-högtalarna som alltså också är tänkta att sitta i taket.

Jag har redan gjort lådor i form av att täppa till facken i mellanbjälklaget med isolering.

matwe skrev:
Lurar själv på ett par såna här:
[länk]
Har denna i taket, och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214812 i vägen. Kan rekommenderas. Byggt till detta själv subwoofer med Focal 10V516. Använder ytan under köksstomme delvis som baslåda.

Hej Raginglynx,

Kan också tillägga att jag har bjälklag som jag har kottlat igen så att det blev en låda för varje högtalare. Dock verkar det inte vara något krav.

Jag köpte ICE 670 (vinklad 6.5") men blev uppgraderad till MK670 av någon anledning. Jag har två främre i taket som v+h samt två bakre. Sedan har jag en annan högtalare som center alldeles ovanför TV'n + en liten subbas.

Till film så är jag mycket nöjd, till musik så måste jag märket jag att subben inte hinner med i hårdrock.

Kan rekommendera. Återkom gärna och berätta hur de gått för dig!

Tack för svaret :)

Jag är inne på att köra vinklade MK670 till vänster center och höger fram och ICE650 höger och vänster bak.

Till subbas en vägg-inbyggd 10" - var det en sån du hade som inte hängde med?
Hur hänger den inte med? Är det en fördröjning på den? I köket skall jag ha en 10" vägginbyggd också och där
kommer man ev. lyssna på hårdrock och annat snabb-spelat. Är det inte att rekommendera?

Vad använder du för hemmabioförstärkare och sub-slutsteg?

Ni som har köpt från outdoorspeakers, vad köpte ni? Är ute efter 5.1 system, samt högtalare till kök och allrin. Alla högtalare måste sitta i taket förutom sub som kan sitta i väggen intill en garderob

Ett annat bra sätt är att köpa en färdig aktiv sublåda och demontera baselementet ur den och sedan sätta den i en lika stor volymlåda i taket/vägg med samma längd och storlek på basreflexröret. Dra sedan kablar från slutsteget i den lådan som elementet tidigare satt i till den nya lådan i taket/väggen. Jag byggde ett rack som jag samlat allt i och där stod även sublådan fast utan baselement som alltså var monterat i en vägg i vardagsrummet. Hoppas jag lyckades förklara så det hår att förstå :)

ior005 skrev:
Ni som har köpt från outdoorspeakers, vad köpte ni? Är ute efter 5.1 system, samt högtalare till kök och allrin. Alla högtalare måste sitta i taket förutom sub som kan sitta i väggen intill en garderob
jag har kört med dessa:
http://www.outdoorspeakerdepot.com/acarpa61cesp.html
dvs ace645
Är ruggigt nöjd med finishen på dem. Riktigt rejält byggda, men tungdrivna...man måste ha en bra
stäkrare. Jag kör med en vanlig aktiv sub och tycker att det låter riktigt klart och det över hela registret. De bygger ju en del i djup..minns inte men var någonstans mellan 10-15cm vill jag minnas. Dom smälter även in riktigt bra med innertaket.(fruktansvärt låg bygghöjd utåt)
OSD verkar i mina ögon vara en väldigt seriös firma som har gett mig svar på alla mina funderingar på ett bra sätt, synd bara att dom ligger så långt bort:). Kan dock tycka att frakten kan bli hög så beställer man så är det lika att göra ett storköp. Vi gick ihop några och gjorde ett samlat inköp..
/
M

.....men är det inte lite billebro-varning på OSD?

Jag köpte mina grejer från parts-express + monoprice och är väldigt nöjd. Sjukt prisvärt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.