9 753 läst ·
40 svar
10k läst
40 svar
Inbyggnadshögtalare som surround?
Sida 1 av 3
Jag håller på att inreda ett nytt TV-rum och har kommit fram till att det blir svårt att hitta en vettig placering för surroundhögtalare. Därför funderar jag på att bygga in dem i taket snett bakom soffan. Jag byggde in högtalare i köket för ett par år sedan, de kostade väl ca 800 kr för ett par och jag är extremt nöjd, därför fortsätter jag gärna bygga in.
Frågan är alltså om det funkar? Vad är egentligen en surroundhögtalare, har den andra egenskaper än en vanlig högtalare eller är det samma sak fast liten?
Min budget är begränsad, mest för att jag är långt ifrån någon audiofil utan snarare svär gärna i kyrkan och lägger hellre mina pengar på annat... Däremot hade jag ju tyckt det var rätt fräckt att bygga in surroundhögtalarna och slippa ha dem på stativ.
Frågan är alltså om det funkar? Vad är egentligen en surroundhögtalare, har den andra egenskaper än en vanlig högtalare eller är det samma sak fast liten?
Min budget är begränsad, mest för att jag är långt ifrån någon audiofil utan snarare svär gärna i kyrkan och lägger hellre mina pengar på annat... Däremot hade jag ju tyckt det var rätt fräckt att bygga in surroundhögtalarna och slippa ha dem på stativ.
Det påminner mycket om de jag har i köket faktiskt. De jag har är någon form av marinhögtalare, som ska tåla lite stänk mm. Det tyckte jag passade bra i ett kök.
Men den springande punkten som jag verkligen vill ha svar på är, har en surroundhögtalare några speciella egenskaper som gör att en vanlig inbyggnadshögtalare inte fungerar för det ändamålet.
Men den springande punkten som jag verkligen vill ha svar på är, har en surroundhögtalare några speciella egenskaper som gör att en vanlig inbyggnadshögtalare inte fungerar för det ändamålet.
Nej, snarare "tvärtom". Surroundhögtalarna gör ju absolut minst jobb i hembioanläggningen så vill du spara på utgifter kan du köra med enklare högtalare. Det som däremot är av vikt är riktningen på ljudet, så om du ska bygga in dom i taket är det lämpligt att köra med ett par vinklade högtalare, typ:yens skrev:
http://www.outdoorspeakerdepot.com/ickelcrhothc.html
Hmm, det där såg ju så spännande ut så att man kanske skulle fundera på att bygga in alla högtalare i taket... Utom basen då 
hundra dollars per högtalare är kanske ungefär min budget dessutom, jag har kollat runt lite på forumet och ser att många beställt från outdoorspeakerdepot, så det verkar ju vara ett seriöst företag.
hundra dollars per högtalare är kanske ungefär min budget dessutom, jag har kollat runt lite på forumet och ser att många beställt från outdoorspeakerdepot, så det verkar ju vara ett seriöst företag.
Nja, det som är av vikt för ett surroundsystem är att alla 5 högtalarna matchar varandra klangmässigt och har bra med detaljåtergivning utan att låta vasst.
Går man in på mer detaljer handlar det om hur rummet skall vara möblerat gentemot placeringen och spridningen på högtalarna.
Men för de allra flesta är det en god idé att använda samma 5 högtalare runt om.
Går man in på mer detaljer handlar det om hur rummet skall vara möblerat gentemot placeringen och spridningen på högtalarna.
Men för de allra flesta är det en god idé att använda samma 5 högtalare runt om.
Jovisst fungerar de. Jag menar att det, till ren surround är bättre med 5 högtalare av sämre kvalité som låter lika än två bra fram och resten lite sämre.
Skall man lyssna på stereo är det ju en annan femma. Men det lät inte direkt som du planerade en high-end-anläggning.
Vad gäller din ursprungsfråga om speciella egenskaper hos surroundhögtalare så är svaret att det kan vara önskvärt beroende på möblernas placering i rummet. Men takhögtalare är inte alls dumt.
Skall man lyssna på stereo är det ju en annan femma. Men det lät inte direkt som du planerade en high-end-anläggning.
Vad gäller din ursprungsfråga om speciella egenskaper hos surroundhögtalare så är svaret att det kan vara önskvärt beroende på möblernas placering i rummet. Men takhögtalare är inte alls dumt.
Ok, tack för bra svar! Nej någon high-end-anläggning är jag inte ute efter, men jag vill ju att det ska vara användbart såklart, det är ju grundkravet... Men då ska jag titta lite på den där sidan som nämndes ovan, de hade ju lite olika typer och modeller av "Theatrical" speakers
Jag har inte heller några "audiofilistiska" krav, och jag är mer än bild männsika än ljud människa. Min erfarenhet är lite annorlunda. Just surround högtalarna har jag aldrig varit så störd av att de har varit annorlunda än front och center. Ofta (åtminstånde i mina filmer och min setup) ligger ofta det mer atmosfär i surround kanalen. Även om säljpoängen brukar vara att man kan höra ett flygplan flyga över sig, så är min erfarenhet att det är sällsynt med så tydliga och panorerade effekter i surround kanalen. Jag antar att det är därför man dessutom nu lägger till 2 högtalare ovanför front-left och front-right i Dolby Prologic IIz, just för att öka på ambience ytterliggare.
Däremot är det skitstörigt om inte front och center är matchade. Det hör även mina 40-års krisöron.
Personligen tycker jag fortfarande lyftet är större mellan TVn's inbyggda högtalare och en ordentlig stereo setup, än mellan en ordentlig stereo setup och surround.
7.1 system med en extra mono (fast i dubbel uppsättning) bak är jag lite tveksam till. Kan dock ha att göra med att jag aldrig riktigt fått till det bra eftersom soffan nästan alltid har stått mot väggen.
Mitt nya rum kommer ha in-ceiling speakers för bakre och sido från B&W. Frontarna och center kommer vara golvare från Dali.
Däremot är det skitstörigt om inte front och center är matchade. Det hör även mina 40-års krisöron.
Personligen tycker jag fortfarande lyftet är större mellan TVn's inbyggda högtalare och en ordentlig stereo setup, än mellan en ordentlig stereo setup och surround.
7.1 system med en extra mono (fast i dubbel uppsättning) bak är jag lite tveksam till. Kan dock ha att göra med att jag aldrig riktigt fått till det bra eftersom soffan nästan alltid har stått mot väggen.
Mitt nya rum kommer ha in-ceiling speakers för bakre och sido från B&W. Frontarna och center kommer vara golvare från Dali.
Ok, 7.1 har jag inte funderat så mycket på faktiskt, tycker 5.1 verkar räcka... 
Jag var däremot inne och kollade på http://www.outdoorspeakerdepot.com och konstaterade att 6,5-tumarna var dyrare än 8-tumarna. Lite frustrerande eftersom jag tror 6,5 skulle räcka för mig, dessutom verkar de funka att bygga in i "vanliga" stora spotburkar. Hur bygger man in större högtalare i tak där det är isolering "i vägen"?
Jag var däremot inne och kollade på http://www.outdoorspeakerdepot.com och konstaterade att 6,5-tumarna var dyrare än 8-tumarna. Lite frustrerande eftersom jag tror 6,5 skulle räcka för mig, dessutom verkar de funka att bygga in i "vanliga" stora spotburkar. Hur bygger man in större högtalare i tak där det är isolering "i vägen"?
Det är lite därför jag lutar åt B&Ws. De finns med ytterst litet inbyggnadsdjup på 80mm, vilket funkar utmärkt att bara sätta i takgipsen. Ångspärren flexar tillräckligt. Inga burkar, ingenting, och min erfarenhet är att det blir helt ok. Har merparten in-wall och in-ceilling högtalare sedan 10 år tillbaka i diverse rum.
Men ok, ingen audiofil.
Och skippar också 7.1 i nybygget ...
Men ok, ingen audiofil.
Och skippar också 7.1 i nybygget ...
Jag rotade lite mer och kom fram till att jag läser som en kratta, de mindre, 6,5 tumarna, kostar 120 dollar per PAR, medan de större av samma modell kostar 100 dollar STYCK. Det innebär att jag får en över eftersom jag behöver fem stycken, men det känns som jag klarar det. Tänkte passa på att köpa ett par högtalare som ska sitta i takfoten och sprida välljud på altanen också, och dessutom köpa på mig lite paneler och annat bra och ha, eftersom frakten verkar vara groteskt dyr men inte påverkas av småprylar. Blir nog en 7-800 dollars order innan helgen är över iaf 
edit: De bygger 3 5/8 vilket motsvarar 76,2 mm.
edit: De bygger 3 5/8 vilket motsvarar 76,2 mm.
Redigerat:
aha, omräknaren jag använde struntade sonika i delarna, så fantastiskt... Nu har jag iof möjlighet att dra som jag vill eftersom rummet inte ens är byggt ännu, så det är inga problem, ska bara komma på något bra sätt att bygga in dem, eftersom spottburkarna är för små tror jag... Tack för påpekandet!!