yens skrev:
Jag rotade lite mer och kom fram till att jag läser som en kratta, de mindre, 6,5 tumarna, kostar 120 dollar per PAR, medan de större av samma modell kostar 100 dollar STYCK. Det innebär att jag får en över eftersom jag behöver fem stycken, men det känns som jag klarar det. Tänkte passa på att köpa ett par högtalare som ska sitta i takfoten och sprida välljud på altanen också, och dessutom köpa på mig lite paneler och annat bra och ha, eftersom frakten verkar vara groteskt dyr men inte påverkas av småprylar. Blir nog en 7-800 dollars order innan helgen är över iaf :)

edit: De bygger 3 5/8 vilket motsvarar 76,2 mm.
Har själv handlat därifrån och kan verkligen rekommendera outdoorspeakerdepot.com. Jag tog kontakt med dom via mail för att få till ett "paketpris" då jag beställde en hel del. Har för mig att jag fick 15%. Dessutom kunde jag skeppa va DHL (som inte fanns som alternativ på hemsidan) vilket blev lite billigare.

Mer än 5.1 är rätt poänglöst i vardagsrum mindre än 35 kvadrat.

Normalt klarar en 6,5" att gå tillräckligt djupt i hemmamiljö.

Ok, då blir det kanske att göra en liten förfrågan till outdoorspeakerdepot via mail då, bra idé!

Ingen som har en idé hur man bäst bygger in dem i taket, vad ska man använda för att akta dem för isoleringen och skapa bra utrymme för dem? Det blir spännande det här :-)

Be en plåtslagare boka till en låda...

Hmm, det är ju en idé, låter dock som en dyr sådan, jag ska nog ge mig ut och se om man kan vara lite kreativ och hitta någon form av plasttråg som skulle kunna funka. De behöver ju klara en högtalare som är knappt 25 cm i diameter och ca 10 cm hög. Det borde ju nästan vara billigare att köpa 5 st vanliga plasthinkar för en tia styck och såga dem på lämplig höjd.

Lite MDF skiva och en fogsvans plus lite gott att dricka?

Usch då va sugen man blir på att slänga upp högtalare i taken när man läser detta... Skall ju snart ta tag vardagsrumstaket och då blir det nog ett par högtalare där.

Fy på er att locka in mig i detta... :)

Detså stabilare låda och montering, destå renare ljud och fastare bas får du.

Lite jobb på detta lönar sig alltså storligen.

Jag kommer att ha glespanel och gips i taket, men jag har funderingar på att skippa gles där jag ska ha högtalarna, sätta kortlingar i nivå med takbjälkarna där istället och sedan trippelgips för att nå samma tjocklek som i övriga taket. Trippelgips borde ju ge en vettig stabilitet för högtalarna, eller?

Jag hade lagt en 22 mm spånskiva med en limmad (ex PL400) gipsskiva utanpå. Då har man något som går bra att såga hål och skruva i.

Men trippelgips blir resonansdött det med.

Ok, det låter som en bra idé att köra så då. Det gäller bara att få rätt på måtten så att det kommer i nivå med resten av gipsen, men det ska nog funka.

Jag har även haft funderingar på att bygga in en baslåda i väggen, alltså ta en basförstärkare och en 10/12: a och klämma in i väggen, är det lönt? Vore skönt att slippa en sub på golvet vid tv:n.

Visst går det. Mest en fråga om rätt volym till basen eller hitta en bas som är tålig för olika stora lådor.

Jag hade tänkt mig att använda typ dessa komponenter (länkar nedan), och sedan bygga en låda "i väggen" som motsvarar volymen av lådan som säljs till paketet. Frågan är om man ska bygga lådan som en del av väggen eller bygga en nisch där man sätter lådan inbyggd men ändå fristående?

http://www.hifikit.se/index.php?id=970

Liten uppdatering: Jag har köpt 6,5' i par från outdoorspeakerdepot, mycket trevliga verkar de efter uppackling och okulärbesiktning. En helt annan grej än andra inbyggnadshögtalare jag varit i närheten av. Det här andas genuint och kvalitet. Jag kommer bygga små fina lådor med 16mm-mdf, dämpa dem lite, limma gips på baffeln och såga hål där. Därefter sätts de i taket i nivå med övrig gips.

Baslådan blir en 75-liters med ett seas-element från hifikit, förstärkaren enligt ovan. Nu ska jag bara bygga rummet först, det är ju bra att ha om man ska kunna montera sina prylar.

Är du klar med ditt vardagsrum än?
Blev det bra?

Hur byggde du lådorna som du monterade högtalarna i?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.