Lizzardo
Om vi utvecklar frågan lite och säger att en garderob finns med på bilderna i det tryckta visningsbladet men är bortplockade på visningen.
Vad gäller där?

Står den löst i rummet så ingår de normalt sett inte.

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Jag ska inte svära på det, men det är så jag resonerar.
Kan vara så att mäklaren skrev i prospektet att våra garderober inte ingick.

nizzehult
Lizzardo Lizzardo skrev:
Om vi utvecklar frågan lite och säger att en garderob finns med på bilderna i det tryckta visningsbladet men är bortplockade på visningen.
Vad gäller där?
Jag tror att det är prospektets beskrivning som gäller. Har sett både garerober, dörrar och annat som funnits på planritningar men som inte är med i verkligheten och då rycker mäklaren bara på axlarna. "Det är det du ser som ingår". Finns det däremot med i prospektet tydligt avbildat bör det ingå. Om det alltså faller under kriteriet fast egendom.
Vill man slippa diskussioner så finns det två vägar:
- Plocka bort allt man vill behålla innan såväl mäklare som spekulanter kommer. Då finns inget att tvista om.
- Fäst en lapp på objektet vid visningen "ingår inte vid köp" och se även till att det är noterat i prospektet. Det senare är mest för att vara övertydlig.

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Hemmakatten
13th Marine 13th Marine skrev:
Hemmakatten: Nu blev jag nyfiken, var hittar jag mer information?

Beroende på hålet kan man ju faktiskt plugga det och ta med sig maskinen om man är fäst vid den.
Den är från Bosch, tror den heter MUM7000, tillverkas inte längre men det finns reservdelar och tillbehör att köpa.

Vitsen är att motordelen finns och att tillbehören är lätta och mindre skrymmande. Ungefär som när du har samma batteri som du använder till flera olika verktyg.

Modern kök med Bosch köksmaskin, diskho och skärbräda på vit bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch MUM7000 köksmaskinens motorbas integrerad i köksbänk, med tillbehör i bakgrunden.
Skapa konto
Bosch MUM7000 köksmaskin står på en köksbänk i ett hemmiljö.
Skapa konto
Bosch MUM7000 köksmaskin placeras på köksbänken, tillbehören inte synliga.
Skapa konto

• Gilla
Albinp3 och 10 till
  • Laddar…
Lizzardo
nizzehult nizzehult skrev:
Jag tror att det är prospektets beskrivning som gäller. Har sett både garerober, dörrar och annat som funnits på planritningar men som inte är med i verkligheten och då rycker mäklaren bara på axlarna. "Det är det du ser som ingår". Finns det däremot med i prospektet tydligt avbildat bör det ingå. Om det alltså faller under kriteriet fast egendom.
Vill man slippa diskussioner så finns det två vägar:
- Plocka bort allt man vill behålla innan såväl mäklare som spekulanter kommer. Då finns inget att tvista om.
- Fäst en lapp på objektet vid visningen "ingår inte vid köp" och se även till att det är noterat i prospektet. Det senare är mest för att vara övertydlig.

Ok, anledningen till att jag frågar är att jag köpt ett hus där det i prospektet finns en stor garderob i hallen/entren men idag när minflickvän ögnade igenom det så sa hon att den inte stod där på visningen (huset var ganska moderat möblerat).
Jag tolkar det som att denna alltså bör ingå i köpet (eller likvärdig som säljaren ersätter mig med ifall de har affektionsvärde i garderoben, mig kvittar det)

Lizzardo
Interiörbild av en hall med öppen dörr, kakelgolv, en garderob och väggdekorationer.
Skapa konto

Det är denna jag talar om

Jag tycker det ser ut som en lös garderob. Fanns den inte med på visningen, då kan du knappast hävda att den ska ingå.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
harry73
Det skulle vara jättebra om man gör en tydlig lista där man rum för rum beskriver vad som stannar kvar, vad som tas med och vad köparen kan köpa om behovet finns

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
BirgitS
Lizzardo Lizzardo skrev:
[bild]

Det är denna jag talar om
Klädskåp, står på ben och ansluter inte till väggen på sidan, så det är en fristående möbel på samma sätt som en byrå.

• Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
När vi sålde vår radhus för några år sen, sa mäklaren att vår ganska nyligen monterade parabol skulle sitta kvar, då den vat fast monterad.
Väl i nya huset ringde jag för att skaffa en ny parabol, och fick svaret " Det där var er parabol, den har ni fått av oss och tillhör det abonnemang ni har, det är ett oskick av mäklarna att hävda att den tillhör huset"
Vi fick hur som helst en ny mot att vi band om abonnemanget.
När jag flyttade igen, sa jag det till mäklaren, och det skrevs in i säljmaterialet"

BirgitS
Enligt riktlinjerna så räknas en fast monterad parabol som fastighetstillbehör och inte lös egendom.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
harry73
Handlade din fråga nu om högtalare eller gardaroben eller båda?

@Isakare om du läser den pdf jag länkade till i inlägg 5, så står det klart och tydligt att en parabol är ett byggnadstillbehör som ska följa med huset, om inget annat har överenskommits.
Som sagt så har det varit i många år.

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.