Hur funkar det med ventilationen på en inbyggnadsugn??? Ska ha den under hällen..

Vad jag vet är denna typ av ugnar ju gjorda för inbyggnad och ventilationen finns inbygd, vår har i alla fall en fläkt som surrar när man använder ugnen en stund efter att vi stängt av ugnen.

Men varför under hällen??? Passa på och sätt den i bra arbetshöjd istället...

Har inte plats..

Ugnen brukar sitta i en stomme som är ventilerad - i botten finns ett hål för luftväxling.

Sitter ugnen i ett högskåp använder man en stomme som har en ventilationsspalt i bakkant.

// WM

min gorenje ugn har utblåset mellan luckan och vredpanelen, dvs mitt fram i en liten springa.. hur smart och smidigt som helst.

Hej

Jag tycker det blir riktigt varmt i kanterna ändå- jag underar hur skåpstommarna klarar det på sikt ?

Kankse skulle man montera in datorfläktar- såna tysta som har hand om kylniningen till datorer?

Vill bara tillägga att om man skall ha induktionshäll ovanför ugnen krävs 40mm bänkskiva då induktionshällarna är tjockare. Det kan funka att få dit den men man får för liten spalt imellan dem = för dålig luftning. Jag fick informationen från en av de köksleverantörer jag varit i kontakt med. Vidare sa han att garantin enbart gäller om man har ugn och häll av samma fabrikat installerade intill varandra. Tex om min siemenshäll gick sönder efter en månad så ersätts den inte om ugnen under var en tex. Miele.
Mvh Tommy

tommiz - det här låter jättekonstigt!  ???
Om hällen och ugnen inte är sammankopplade förstår jag inte varför det skulle vara något hinder för reklamationsrätten? Om det är så att två elprodukter stör varandra måste de väl i rimlighetens namn informera om detta? I de affärer vi har varit har de sagt att det går att blanda hur som.
Vi kommer dessutom ha en diskmaskin jämte som kan störa i så fall... För att inte tala om fläkten?

Mailar KO och frågar för det har jag aldrig hört talas om!

Jag tycker det är lika märkligt som du men fick informationen från min lokala marbodalleverantör. Han säljer även elektrolux, husquarna och Miele. Jag har dock varit på ett antal andra köksplaneringsmöten och ingen har sagt något liknande. Gällande 40mm bänkskiva frågade jag vid ett besök på HTH och de sa att det visst skall gå bra att ha tunnare bänkskiva om man tog bort en list överst i ugnsskåpet för att det skall ventilera bättre.
/Tommy

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.