jag söker en typ elcentral för inbyggnad, fast den ska vara tom.

jag ska ha den till min inkommande tele o data, o i skåpet ska det då sitta modem, router, kopplingsplintar för tele o data, som jag redan har, så det enda jag egentligen söker är typ en elcentral utan allt mojs med, eller nåt annat liknande skåp för inbyggnad.

Nån om kan vet vart man kan få tag på sådana grejer??

www.elfa.se har en hel del lådor om du tittar under inkapslingar.

Great skrev:
jag söker en typ elcentral för inbyggnad, fast den ska vara tom.

jag ska ha den till min inkommande tele o data, o i skåpet ska det då sitta modem, router, kopplingsplintar för tele o data, som jag redan har, så det enda jag egentligen söker är typ en elcentral utan allt mojs med, eller nåt annat liknande skåp för inbyggnad.

Nån om kan vet vart man kan få tag på sådana grejer??
Det är sällan något "mojs" med om du köper en elcentral för inbyggnad.
Bara själva infällnadsskåpet, en front (som du kan skippa) och en dörr.

Fast en elcentral är ganska grund. Kanske 10 cm, eller knappt det.

Behöver du inte rätt bra djup för att få plats med grejerna, eller hade du tänkt ha dem på högkant?

Ska du ha patchpanel där så bör du ha minst 15 cm och helst 20. Kablarna gillar inte att böjas allt för hårt. Tänk dessutom på värmen om du vill köra något slutet.

Jag gjorde så att jag tog ett IKEA överskåp som är ca 35 djupt och inredde se http://www.solace.mh.se/~mace/images/KK1.JPG

Hade tänkt o bara skruva upp dom på själva väggen på insidan av skåpet   ca så här

http://web.telia.com/~u18318165/telesk%e5p.JPG

Det är ju inga grejer som ger ifrån sig nån märkvärdig väme, polarns som jobbar på sallens tele o data här i uppsala säger att de ska funka, finns ju visserligen färdiga lösningar för det här, men dom e ju så satans dyra och varken Router eller modem eller panelerna e speciellt höga, max 4 cm så de ska funka med en tom elcentral, ville ju helst ha en Garo som jag har till den vanliga centralen med typ saloondörrar, måtten på det är ca 48 cm brett och 55 cm högt innermått

Panlen är inte så hög det är rätt men du ska ha kabel bakom och förhoppningsvis plats för patchkabel framför....

Förresten om du ska ha mer än 4 uttag så har du väl glömt switchen i din skiss?

Nästa lilla sak: var har du tänkt göra av spänningsadaptrarna till modem, router och ev switch? Ska du ha dem i samma skåp så vidhåller jag värmevarningen efter 10 år plus i branchen

Aha bra tanke där, eftersom allt det här sitter i tvättstugan så kanske bästa iden är att.... iden lyder som följer.....

har en väggsnutt, som reglarna är 120mm i alltså typ 145 mm djup, med spån o gips, reglar av en valfri yta i den (måtten mellan reglarna är 50cm där), så jag gör den typ 60-70cm hög, och sätter en, antingen plexiglasskiva eller en vanlig typ lucka där med nån form luftning uppe o nere för lite cirkulation, vad tros om det då???

Klart bättre men, har du någon isolering i väggen idag?

Skälet till fråga är att ditt nya "skåp" kommer att försämra ljudisoleringen rätt ordentligt. Kanske inte gör nått alls men det är bara en sån där sak man inte vill upptäcka i efterhand.

Fördelen med din nya variant är att det blir busenkelt att ta in kablarna så att säga i taket i skåpet.

Nej, har ingen isolering där, o tror inte att de e så farligt att köra utan, det är en mellanvägg mellan tvättstugan och entrehallen, så det borde bli mumma de........

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.