1 793 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Inbyggnad av ventilationsrör?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 inlägg
Hej!
Bygger just nu ett hus (totalentrepenad) och var där och kikade igår för att se hur bygget går.
Man har börjat sätta gips nu på väggarna inuti och det jag förvånades var att i 3 av rummen på nedervåningen (bygger 2-plans) så har man byggt en kanal så att säga på ca 40-50 cm uppe i kanten mellan tak och vägg så att säga där ventilationsrör går.
Det påminner lite om den här lösningen:
http://4.bp.blogspot.com/_1pAtPni9xSI/R4fmAzuHbVI/AAAAAAAAAcw/_gMd-Ht6i-c/s400/IMG_3413.jpg
även om det dom gjort i mitt hus är mer kvadratiskt och är avsett att bli helt slätt i stil med övriga väggar.
Är det standard att man gör så? Jag hade förväntat mig kvadratiska rum så att säga utan sådana tillbyggnader som låg utanför befintliga väggar och som jag redan nu ser kommer störa planerad inredning.
Tacksam för svar!
Hälsningar förvirrad nybyggare
Bygger just nu ett hus (totalentrepenad) och var där och kikade igår för att se hur bygget går.
Man har börjat sätta gips nu på väggarna inuti och det jag förvånades var att i 3 av rummen på nedervåningen (bygger 2-plans) så har man byggt en kanal så att säga på ca 40-50 cm uppe i kanten mellan tak och vägg så att säga där ventilationsrör går.
Det påminner lite om den här lösningen:
http://4.bp.blogspot.com/_1pAtPni9xSI/R4fmAzuHbVI/AAAAAAAAAcw/_gMd-Ht6i-c/s400/IMG_3413.jpg
även om det dom gjort i mitt hus är mer kvadratiskt och är avsett att bli helt slätt i stil med övriga väggar.
Är det standard att man gör så? Jag hade förväntat mig kvadratiska rum så att säga utan sådana tillbyggnader som låg utanför befintliga väggar och som jag redan nu ser kommer störa planerad inredning.
Tacksam för svar!
Hälsningar förvirrad nybyggare
Det borde gå att dra ventilationsrören i mellanbjälklaget eftersom det är ett nybygge. Du borde kunna se i ritningarna hur det är tänkt att rören skall gå. Att bygga trummor för rör känns inte riktigt rätt i ett nybyggt hus. Vilken hus leverantör har du? Kan skilja mellan olika fabrikat.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 inlägg
Tack Matti, som du säger borde man ju kunna se det på ritningarna, skall be någon som kan det där bättre än mig se hur det ser ut. Jag hade bara tagit för givet att man inte byggde så nu för tiden...
Klicka här för att svara