Medlem
· Västra Götaland
· 149 inlägg
Hallå.
Det börjar bli dags att byta ut några av de platsbyggda gamla garderoberna i vårt hus.
Garderoberna sitter ihop sida mot sida och vätter mot respektive rum (De är en del av väggen. Den ena garderobens baksida blir alltså en vägg i det andra rummet och vice versa)
Garderoberna är i stort sett standard 60x60 och planen är att köpa IKEA-stommar och montera dem på plats.
Någon som gjort samma ombyggnad och har tips och trix?
M v h
/Frippe
Det börjar bli dags att byta ut några av de platsbyggda gamla garderoberna i vårt hus.
Garderoberna sitter ihop sida mot sida och vätter mot respektive rum (De är en del av väggen. Den ena garderobens baksida blir alltså en vägg i det andra rummet och vice versa)
Garderoberna är i stort sett standard 60x60 och planen är att köpa IKEA-stommar och montera dem på plats.
M v h
/Frippe
Hänger på här. Ska utföra liknande operation om några veckor. Är det gamla masonite garderober och några åt ena rummet och några åt andra rummet? Har du rivit ut dom? Själv tänkte jag ta Ikea stommar platsa. Dom är bara 55cm djupa och 60 eller 80 breda. Går att bygga på höjden till typ 220. Djupet gör att jag kan bygga in skjutdörrar i nisch från bauhaus. Annars är pax stommar 50 eller 75cm breda.F Frippego skrev:Hallå.
M v h
/Frippe
Medlem
· Västra Götaland
· 149 inlägg
Halloj.
Ja det stämmer att IKEAS garderobstommar ligger på 50/75/100 i bredd. I mitt fall så blir det köksstolar (METOD) som finns i 60x60.
Frågan gäller egentligen inte stommarna, utan hur jag bygger ihop dessa sida mot sida, och med öppningen in till respektive rum...
/Frippe
Ja det stämmer att IKEAS garderobstommar ligger på 50/75/100 i bredd. I mitt fall så blir det köksstolar (METOD) som finns i 60x60.
Frågan gäller egentligen inte stommarna, utan hur jag bygger ihop dessa sida mot sida, och med öppningen in till respektive rum...
/Frippe
Medlem
· Västra Götaland
· 149 inlägg
Har ännu inte rivit något. Det är typ tjock masonit...en garderobsöppning in mot det ena rummet och tvärtom...putte22 skrev:
Hänger på här. Ska utföra liknande operation om några veckor. Är det gamla masonite garderober och några åt ena rummet och några åt andra rummet? Har du rivit ut dom? Själv tänkte jag ta Ikea stommar platsa. Dom är bara 55cm djupa och 60 eller 80 breda. Går att bygga på höjden till typ 220. Djupet gör att jag kan bygga in skjutdörrar i nisch från bauhaus. Annars är pax stommar 50 eller 75cm breda.
Skjutdörrar är ju en intressant tanke...
Kanske ska titta på en sån variant...
/F
Exakt lika har jag. När planerar du slakta dessa stommar. Jag får inte tillträde till lgh förrän om två veckor. Men hört av snickarna att spik var gratis på den tiden. Så tänkte försöka riva försiktigt för att få något kvar av väggen. Jo jag tänkte nog ta Platsa stomme som bara är 55djup. Och för att få plats med skenan som är 90mm bred för bauhaus skjutdörrarna så reglar jag på en 45x45 med gips på för att skenorna ska liva med väggarna så dörrarna hamnar som i en nisch. Jag köpte dörrar förra veckan 799kr/paret inkl skenorF Frippego skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 149 inlägg
Låter som en trevlig lösning.putte22 skrev:
Exakt lika har jag. När planerar du slakta dessa stommar. Jag får inte tillträde till lgh förrän om två veckor. Men hört av snickarna att spik var gratis på den tiden. Så tänkte försöka riva försiktigt för att få något kvar av väggen. Jo jag tänkte nog ta Platsa stomme som bara är 55djup. Och för att få plats med skenan som är 90mm bred för bauhaus skjutdörrarna så reglar jag på en 45x45 med gips på för att skenorna ska liva med väggarna så dörrarna hamnar som i en nisch. Jag köpte dörrar förra veckan 799kr/paret inkl skenor
Jag har inte börjat riva än. Kommer nog dröja ett tag. Har först ett projekt att platsbygga en PAX-stomme med bredd 100, djup 58 och höjd 236 på annan plats i huset. Stommen är egentligen för hög jämfört med ursprungliga garderoben och takhöjd...så det blir att kapa sockel och dörrar...men det blir nog bra.
/F
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Vad är det för skjutdörrar från Bauhaus? Du har inte lust att lägga in en länk?putte22 skrev:
Exakt lika har jag. När planerar du slakta dessa stommar. Jag får inte tillträde till lgh förrän om två veckor. Men hört av snickarna att spik var gratis på den tiden. Så tänkte försöka riva försiktigt för att få något kvar av väggen. Jo jag tänkte nog ta Platsa stomme som bara är 55djup. Och för att få plats med skenan som är 90mm bred för bauhaus skjutdörrarna så reglar jag på en 45x45 med gips på för att skenorna ska liva med väggarna så dörrarna hamnar som i en nisch. Jag köpte dörrar förra veckan 799kr/paret inkl skenor
https://www.bauhaus.se/skjutdorrar-regalux-version-2-1200x2355mm-vit-2-pack.html
Vita o rejäla med 10mm front. Kapbara. Finns med en sida grå men dubbla pengen
Vita o rejäla med 10mm front. Kapbara. Finns med en sida grå men dubbla pengen
Medlem
· Västra Götaland
· 149 inlägg
Halloj.
Lite mer erfarenhet av att röja bort gammal platsbyggd garderobstomme. Hade två gamls inbyggda stommar (60 + 40 cm) och ville få till bättre förvaring.
Bytte till IKEAs PAX 100cm bredd.
Fick kapa bort sockeln på garderoben och kapa dörrarna för att få frigång till taklampa. Satte täckbrädan till sockeln överst i garderoben. Nöjd med det hela...
/F
Lite mer erfarenhet av att röja bort gammal platsbyggd garderobstomme. Hade två gamls inbyggda stommar (60 + 40 cm) och ville få till bättre förvaring.
Bytte till IKEAs PAX 100cm bredd.
Fick kapa bort sockeln på garderoben och kapa dörrarna för att få frigång till taklampa. Satte täckbrädan till sockeln överst i garderoben. Nöjd med det hela...
/F
Klicka här för att svara