Nu blev jag medlem för att få er hjälp! Snälla snälla ge mig tips :) Vi ska renovera köket och måste beställa om några dagar och vi behöver ert stöd.

Vi bor i lägenhet, bostadsrätt. Köksfläkten är ansluten till en central fläkt i huset. Vi får alltså inte montera in en köksfläkt med motor, (och det vill vi givetvis inte).

Vi har bestämt oss för IKEAs Solär /Faktum. Överskåpen/väggskåpen kommer att ha måttet 90 x 60 x 50. Vi föll för Ikeas variant med enhetliga överskåp, hela vägen, på hela väggen. Dvs, fläkten inkluderas i skåpen. Luftig BF 570 http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50152331

Men då Luftig är med motor så måste vi köpa en automatspjäll från Luftbutiken.se. Det känns ju oerhört onödigt att först köpa en köksfläkt med motor för 4000 kr och sedan automatspjäll för 1500 kr, dvs 5500 kr i helt onödan, när jag i princip skulle kunna ha ett tomt skåp, och öppna till ventilationsröret för hand ist

Förstår ni vårt dilemma...
Vi är alltså ute efter en fläkt egentligen ett spjäll, en inbyggnads fläkt / kåpa utan motor, som får plats i ett faktum skåp, och en smart lösning till hur man monterar den, så att det ser snyggt ut undertill, underifrån. Se länk till Luftig. Idag har vi en enkel (ful) Franke som sitter integrerad med kryddskåpet.

Det ska tydligen finnas inbyggda integrerade varianter till lägenheter med central fläkt. Men jag hittar inte någonstans. Så oerhört tacksam för tips och idéer!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.