Undrar om man får borra frånluft för den inbyggda köksfläkten i spishällen direkt ut genom tegelväggen på baksidan? såg någon beskrivning via samsungs anvisningar (se bild). Är det mot någon byggregel? Olämpligt?
tänker att det kan komma ut varm ånga i utloppet på utsidan tegelvägg. Samt ev matos? Det inbyggda kolfiltret tar ju en del. Har sett annat inlägg de någon gjort ett utlopp fast via krypgrunden. Har själv krypgrund men vill helst spara en från att krypa ner där, svintrångt. Ytterst tacksam för tips och hjälp!
tänker att det kan komma ut varm ånga i utloppet på utsidan tegelvägg. Samt ev matos? Det inbyggda kolfiltret tar ju en del. Har sett annat inlägg de någon gjort ett utlopp fast via krypgrunden. Har själv krypgrund men vill helst spara en från att krypa ner där, svintrångt. Ytterst tacksam för tips och hjälp!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Kanalen och utloppet ska klara av att det brinner. Så antingen brandspjäll innan kanalen går in i väggen eller brandisolerad kanal plus att fasaden ska tåla att det kommer ut lågor, t.ex. långt till takfoten, långt till fönster och långt till friskluftsintag. Även om man har brandspjäll ska det vara långt till friskluftsintag så att man inte får in matos i ett sovrum ovanpå köket.N Nursealex skrev:Undrar om man får borra frånluft för den inbyggda köksfläkten i spishällen direkt ut genom tegelväggen på baksidan? såg någon beskrivning via samsungs anvisningar (se bild). Är det mot någon byggregel? Olämpligt?
tänker att det kan komma ut varm ånga i utloppet på utsidan tegelvägg. Samt ev matos? Det inbyggda kolfiltret tar ju en del. Har sett annat inlägg de någon gjort ett utlopp fast via krypgrunden. Har själv krypgrund men vill helst spara en från att krypa ner där, svintrångt. Ytterst tacksam för tips och hjälp!
utmärkt! Kan leva med att man skall rengöra då och då, mycket matfett på fasaden?H huggan skrev:
Har du några bilder du skulle kunna skicka?
Har du ett brandspjäll?
Med vänlig hälsning,
Alexander
Jag har inget brandspjäll men har siolerat hela kanalen efter skåpet ut genom väggen så den uppfyller brandkraven. Utsidan är inte klar utan väntar på plåtslagare. Har nog haft den i 6 månader utan att det syns något på fasaden men att ha en plåt runt genomföring gör ju att det är lätt att torka av.
I slutet av denna tråd kan du se kanalen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/nytt-hus-nya-aeventyr.369865/
Här kan du se röret komma ut genom fasad:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-goera-snyggt-160-roer-genom-fasad.389636/
I slutet av denna tråd kan du se kanalen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/nytt-hus-nya-aeventyr.369865/
Här kan du se röret komma ut genom fasad:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-goera-snyggt-160-roer-genom-fasad.389636/
Kolla med sotarn i kommunen. Jag har dragit ut vanliga köksfläktar på väggen, det gick inte alls för 20år sen men med nya regler så går det. Om det är trävägg måste den plåtkläs. Som några andra i tråden skrivit gäller en hel del avstånd till takfot och brandisolering mm. Kolla innan vad som gäller brukar alltid vara bäst!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
