Typ av köksfläkt?

• Antal röster
    52
Hej!
Skall byta kök och håller på att planera. Vi "velar" på vilken typ av lösning som vi skall välja. Traditionell, vertikal, tak-integrerad el inbyggd i hällen? Hällen kommer mot en yttervägg och det är inte någon köksö. Jag vet att jag kan, byggnadsmässigt, använda vilken av dessa lösningar som helst.
Lyssnar man på säljarna så kommer det att fungera tillfredsställande hur vi än gör.
Traditionell hänger över hällen och tar därmed osen direkt men det som har passerat, och är i taket, når den inte. Hänger också ivägen när man skall titta i grytorna som står längst in.
Vertikal ungefär samma egenskaper som traditionell men något sämre uppsugning men hänger inte framför ansiktet och jag ser alla grytor var dom än står.
Tak-integrerad (typ http://www.siemens-home.bsh-group.c...nde-flaektar/LF959RB51?breadcrumb=cookerhoods) känns ännu rätt oprövat. Hur bra är dessa? Ni som har, är ni nöjda? Iom att motorn kommer på taket skall det vara tystare i köket, är det så?
Till sist har vi inbyggda i hällen typ Siemens EX877LX33E (http://www.siemens-home.bsh-group.c.../induktionshaellar/EX877LX33E?breadcrumb=hobs) Dyra men jag slipper mycket annan utrustning och arbetet och får en Clean vägg.

Tar tacksamt emot tips, råd, bilder mm som kan hjälpa oss.

Här var det många tips och åsikter :(:thinking:

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom vattenånga stiger uppåt så har nog de fläktar som är inbyggda i hällen/bänkskivan svårt att konkurrera.

Är det till ett litet kök eller öppen planlösning?
Med öppen planlösning är det ofta luftströmmar åt andra håll också och då kan en fläkt som sitter i taket få svårt att fånga upp vattenånga och matos.

Det finns en del trådar där fläktar som sitter i taket och någon där sådan i bänkskivan tas upp. Har du försökt se om du hittar något där?

engs
Kunde jag välja / bygga nytt skulle jag i vilket fall prioritera att sätta motorn på vinden eller taket för att minimera ljudnivån.

• Gilla
Axong och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom vattenånga stiger uppåt så har nog de fläktar som är inbyggda i hällen/bänkskivan svårt att konkurrera.

Är det till ett litet kök eller öppen planlösning?
Med öppen planlösning är det ofta luftströmmar åt andra håll också och då kan en fläkt som sitter i taket få svårt att fånga upp vattenånga och matos.

Det finns en del trådar där fläktar som sitter i taket och någon där sådan i bänkskivan tas upp. Har du försökt se om du hittar något där?
Visst har jag det men trådarna är gamla. Utvecklingen av fläktar inbyggda i hällen har och fläktar som är tag-integrerad har tagit stora steg senaste året.

Tar tacksamt emot tips, råd, bilder mm som kan hjälpa oss.[/QUOTE]

Vi stod inför valet takintegrerad eller "spisintegrerad" fläkt. Har svårt att tro att den senare kan vara särskilt effektiv varför det blev den takintegrerade. Vi gick på Thermex avignon 90cm.

Det är ju ruggigt svårt att bilda sig en uppfattning om kapacitet och ljudnivå eftersom sättet att mäta verkar skilja sig avsevärt åt mellan fabrikaten.

Men för att en takintegrerad variant ska bli effektiv ska nog inte takhöjden vara av sekelskifteskaraktär...

Vi bygger fortfarande så jag kan tyvärr ännu inte ge någon recension.

Extern motor betyder att fläkten inte sitter i enheten som kallas fläkt va? Konstiga benämningar.

D Davon skrev:
Vi är jätte nöjda med våran köksfläkt [länk] som är med extern motor som vi monterat några meter ifrån. Det enda vi hör i köket är luftflödet. Vi har inga som helst problem med os. Fläkten klarar att suga ut detta helt utmärkt. För mig är en takintegrerad köksfläkt det perfekta valet och jag rekomenderar denna lösning med ett gott samvete :)
Har ni köksö med spishäll eller sitter spisen vid en vägg? Vi planerar för en köksdel/matplats/vardagsrum på ca 50m2 och med spishällen i en köksö. Funderar på hur väl en sådan fläkt skulle fungera för oss.

Vi har haft ett rätt stort antal "användare" som gör dold reklm för Swedluxury.

Jag plockar just bort ytterligare 3 spammare.

Ett företag som måste uppfinna "nöjda kunder" har uppenbarligen ont om den varan, och jag skulle undvika att göra affärer med ett sådant företag!

/moderator

• Gilla
Jimmy Engelbrecht och 2 till
  • Laddar…
Förlåt OT men vi har faktiskt en SwedeLuxury fläkt och det är några saker som får mig att undra om de har kunskap i fläktbyggande alls.

1. Fläkten låter lika högt i lägsta som i högsta läget.
2. Fläkten suger lika mycket i lägsta som i högsta läget.
3. Luften ska gå in i ett vertikalt filter som inte verkar vara den naturliga vägen vägen. Detta löser konstruktör genom att slitsa hål där oset vill gå men där inget filter finns.

SwedeLuxury köksfläkt monterad ovanför spishäll med blå kakelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kökfläkt med synligt fett och slitsade hål som pekar på möjliga designfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte min mening att vara negativ men jag har under några månader funderat på hur SwedeLuxury kan ha så bra recensioner när fläkten mest står och droppar fett trots att den precis är rengjord

• Gilla
Jimmy Engelbrecht
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.