4 778 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Inbyggd bilstereo i v-rum
Hej.
detta är kanske lite off-topic men jag letar efter en väggstereo som ska vara smal, ungefär som BO:s system (men inte så jävligt dyr).
Det verkar knappt finnas såna modeller så jag har funderat på att bygga nåt eget med bilstereo istället.
Är det nån av som erfarenhet av detta?
Jag tänkte nåt smalt (en dvd måste också få plats så minst 40 cm blir det nog iaf). Den ska stå under plasman alt. ska plasman stå på den.
Infällt ska alltså vara en bilstereo samt 2-4 högtalare. Ev. också ett slutsteg (gömt bakom) för att driva en sub-woofer.
Frågor är:
material?
puckad lösning?
dyrt?
MVH
Payman
detta är kanske lite off-topic men jag letar efter en väggstereo som ska vara smal, ungefär som BO:s system (men inte så jävligt dyr).
Det verkar knappt finnas såna modeller så jag har funderat på att bygga nåt eget med bilstereo istället.
Är det nån av som erfarenhet av detta?
Jag tänkte nåt smalt (en dvd måste också få plats så minst 40 cm blir det nog iaf). Den ska stå under plasman alt. ska plasman stå på den.
Infällt ska alltså vara en bilstereo samt 2-4 högtalare. Ev. också ett slutsteg (gömt bakom) för att driva en sub-woofer.
Frågor är:
material?
puckad lösning?
dyrt?
MVH
Payman
Nätaggregatet (5A, 12V, 60W, Jula art.nr 604-070) jag har till min Bilstereo i badrummet är dubbelt så stor som själva bilstereon.
Om du även skall ha slutsteg, beroende på hur högt du skall spela, så är det tveksamt om 5A räcker och då blir nättaggregatet ännu större. Ta således även med nätaggregatet i storleksbedömningen om du inte kan gömma undan detta någon annanstans.
Kolla på följande bilstereo som spelar av MP3 direkt från en minnespinne/MP3 spelare:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=65039&sid=14&SpaceCode=SectionTopOffer
Finns det inte integrerade DVD spelare och förstärkare med 5:1 system som är relativt platta/små? Det skulle jag hellre välja än bilstereo lösningen.
Om du även skall ha slutsteg, beroende på hur högt du skall spela, så är det tveksamt om 5A räcker och då blir nättaggregatet ännu större. Ta således även med nätaggregatet i storleksbedömningen om du inte kan gömma undan detta någon annanstans.
Kolla på följande bilstereo som spelar av MP3 direkt från en minnespinne/MP3 spelare:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=65039&sid=14&SpaceCode=SectionTopOffer
Finns det inte integrerade DVD spelare och förstärkare med 5:1 system som är relativt platta/små? Det skulle jag hellre välja än bilstereo lösningen.
Det är kanske en bättre lösning. Kanske läge att sätta upp de små högtalarna i hörnen då.hecke skrev:Nätaggregatet (5A, 12V, 60W, Jula art.nr 604-070) jag har till min Bilstereo i badrummet är dubbelt så stor som själva bilstereon.
Om du även skall ha slutsteg, beroende på hur högt du skall spela, så är det tveksamt om 5A räcker och då blir nättaggregatet ännu större. Ta således även med nätaggregatet i storleksbedömningen om du inte kan gömma undan detta någon annanstans.
Kolla på följande bilstereo som spelar av MP3 direkt från en minnespinne/MP3 spelare:
[länk]
Finns det inte integrerade DVD spelare och förstärkare med 5:1 system som är relativt platta/små? Det skulle jag hellre välja än bilstereo lösningen.
Jag vill undvika massa sladdar och jox i ett "rent" varadgsrum (så är det tänkt iaf).
Tog ett span på Netonnet och hittade flera som kanske passar dig:
De har något de kallar "slimline" paket
http://www.netonnet.se/section.asp?sid=1003212&did=
De har något de kallar "slimline" paket
http://www.netonnet.se/section.asp?sid=1003212&did=
Optimala badrums-ljudmaskinen: www.slimdevices.com. Obs, du behöver även en förstärkare. Ett alternativ är aktiva högtalare (typ PC-högtalare).
Jag har två Squeezeboxar (vardagsrum och badrum) och kommer att skaffa fler (garaget & bastun). Jag tycker att det är optimalt. Iofs har jag rätt bra förutsättningar med separat server och redan draget Ethernet...
För mer kunskapsinhämtning om olika digitala musikformat rekommenderar jag www.hydrogenaudio.org.
Med en bilstereo som kan spela Mp3 får du iofs plats med rätt mycket musik på en skiva.
/Micke
Jag har två Squeezeboxar (vardagsrum och badrum) och kommer att skaffa fler (garaget & bastun). Jag tycker att det är optimalt. Iofs har jag rätt bra förutsättningar med separat server och redan draget Ethernet...
För mer kunskapsinhämtning om olika digitala musikformat rekommenderar jag www.hydrogenaudio.org.
Med en bilstereo som kan spela Mp3 får du iofs plats med rätt mycket musik på en skiva.
/Micke
Pinnacle Showcenter finns på: www.jmedata.se för 995:- (utan trådlöst ethernet, lite dyrare med trådlöst ethernet) Då kan du spela all media som du har på datorn i v-rummet, mp3, mpeg, jpg you name it.
Behövs även ett slutsteg och skärm/TV för denna apparat förståss.
/Magne
Behövs även ett slutsteg och skärm/TV för denna apparat förståss.
/Magne
Klicka här för att svara