12 267 läst ·
61 svar
12k läst
61 svar
In- och utfart och parkering vid radhus
Min fråga gäller inte ytteligare omständigheter som servitut etc. Inget mer än de omständigheter som framgår.H hempularen skrev:Jo det är nog vanligast. Men väghållaren kan neka dig att ha en utfart till vägen. Om det är ett område där de flesta (alla?) radhus saknar bilinfart. Då lär det finnas någon form av regel som förbjuder det. Tror det kan stå i detaljplanen också. Fast utfartsförbud skall mest handla om säkerhet. Tror de kan neka av några fler skäl.
När det gäller rätt till infart, så handlar det om rätt att komma fram till sin tomt. Om du måste passera över grannens tomt för att komma fram, så kan du tilltvinga dig ett servitut med den rätten. Men väghållaren kan förbjuda dig att ha en utfart till vägen. Du kan tvingas lägga servitutet mot någon annan väg, även om det innebär intrång på fler grannars fastigheter.
Fast vad gäller din fråga då egentligen? Nu har du ju inget specifikt hus/tomt att referera till utan sitter själv och rent hypotetiskt målar upp förutsättningar och förutsätter att det inte finns några hinder. Förutsättningarna skiljer från hus till hus.M mattie_river skrev:
Så din fråga är egentligen: Finns det några hinder för att anlägga infart om vi förutsätter att det inte finns några hinder?
Men vad innebär då detta i praktiken med en liten radhustomt? Att väghållaren kan förbjuda en "naturlig" "kort" infart, men att man kan tilltvinga sig servitut på en lång omväg, över (flera) andra fastigheter, som leder till husets baksida? Verkar aningen orimligt. Vad händer om alla väghållare av tänkbara "andra vägar" förbjuder utfart?H hempularen skrev:
Jag räknade upp omständigheterna i trådstarten.S Stuff skrev:Fast vad gäller din fråga då egentligen? Nu har du ju inget specifikt hus/tomt att referera till utan sitter själv och rent hypotetiskt målar upp förutsättningar och förutsätter att det inte finns några hinder. Förutsättningarna skiljer från hus till hus.
Så din fråga är egentligen: Finns det några hinder för att anlägga infart om vi förutsätter att det inte finns några hinder?
-Radhus med äganderätt
-Ingen BRF
-Ingen samfällighet
-Gata/väg med biltrafik utanför
-Stenlägg marken framför huset med eller utan tillstånd för utfart från kommunen.
Under sådana omständigheter, finns det då något ytteligare? Och vad är en "utfart" om man inte är tvingad att ha staket/häck/mur etc vid tomtgränsen?
Det är olika. Men även samfälligheten har hand om värmen så har den ju ingen bestämmanderätt över ev parkering på din egen tomt.Karlia skrev:
Man kan ju säga att "kolla upp" är lite det jag håller på med här. Om någon har koll givet de förutsättning jag räknat upp. Men om jag skulle vara spekulant på ett radhus med de egenskaper jag räknat upp i tråden, vem frågar jag då? Visst, jag kan fråga kommunen men jag kan ju inte ansöka om något innan jag köper huset. Och jag vill gärna ha lite pejl i förväg.Karlia skrev:
Hur det ser ut på de andra radhusen i området är antagligen en första ledtråd. Parkerar ingen som du vill göra skulle jag räkna med att det kan bli problem. Sen kan du diskutera frågan med kommunen även som spekulant.M mattie_river skrev: