Hej,
Jag ska ha en fast installation på en brygga (lampor och uttag). Varje vinter behöver jag koppla loss brygga och således också installationen. Vad finns för lämpliga kontaktdon för det?
Tänker att förutom matning så finns också styrning.

Undrar
/Johannabacken

Rent spontant ryggar jag tillbaka när du tänker dra ut el och då speciellt uttag på en brygga.
En bild/skiss på hur det ser ut och hur du tänkt dig vore att föredra.

Men rent tekniskt så finns det ju anslutningskabel som tål att ligga i vatten och IP 67 CEE don.

Vad menar du med att det finns styrning?

AJUH skrev:
Rent spontant ryggar jag tillbaka när du tänker dra ut el och då speciellt uttag på en brygga.
En bild/skiss på hur det ser ut och hur du tänkt dig vore att föredra.

Men rent tekniskt så finns det ju anslutningskabel som tål att ligga i vatten och IP 67 CEE don.

Vad menar du med att det finns styrning?
Lite nyfiken på varför du ryggar tillbaka? El för belysning och uttag för att ta landström till båtar finns ju nästan på varenda brygga i hela Sverige.

• Gilla
Johannabacken och 1 till
  • Laddar…
tommib
På ELFA kan du hitta alla möjliga kontaktdon https://www.elfa.se/sv/komponenter/kontaktdon/robusta-kontaktdon/c/cat-L3D_525366 som du kan använda för detta. Eftersom det kommer vara en sån speciell kontakt behöver du inte oroa dig för att någon ska koppla in något annat just där (till skillnad från att t.ex. använda ett CEE-don och lägga styr på en av fasanslutningarna).

Edit: Tog bort en felaktig grej om Socapex. Liknande kontaktdon används i försvaret men just 19-pin Socapex används framför allt inom scenindustrin.

För din applikation kanske 7-pol Socapex kan funka. De är IP-67-klassade när de är anslutna (och det finns täcklock för när de inte är det).

Jag skulle dock se till att själva anslutningspunkten är på land och att det går en flexibel kabel ner till bryggan, där den kan gå över till installationskabel i en lämplig kapsling.

Redigerat:
  • Gilla
Johannabacken och 1 till
  • Laddar…
Tack tommib,
Precis det tipset jag behövde!
Lite svårt att förstå vad man ska beställa för att få med alla delar. Dessutom så att Verkar inte heller vara något som min elektriker kopplar in så ofta.

Tack igen,
/Johannabacken

tommib
Det är nog inget som någon elektriker kopplar särskilt ofta. Men det går naturligtvis att göra enligt reglerna om man vill. Kul att kunna bidra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.