Jag hade tagit in offert och lagt på lite med motiveringen att ingen vill bo byggkaos och att det kommer med kostnader. Sen får man dra av sådant som blir värdehöjande, ex om det leder till nya ytskikt osv.

Det är rimligt att argumentera att det är så mycket ni dragit av på ert bud om detta var känt för er. Eftersom det är era kostnader och ni var de som budade högst på marknaden.

Hur någon annan, som uppenbarligen budade lägre möjligtvis resonerat innan bud, kommer de säkert spekulera fritt i så det kan du överlämna till dem. Förhandla inte med dig själv :)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Prata med en mäklare, Be om en värdering där de tryckta syllarna nämns i prospektet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Jag hade tagit in offert och lagt på lite med motiveringen att ingen vill bo byggkaos och att det kommer med kostnader. Sen får man dra av sådant som blir värdehöjande, ex om det leder till nya ytskikt osv.

Det är rimligt att argumentera att det är så mycket ni dragit av på ert bud om detta var känt för er. Eftersom det är era kostnader och ni var de som budade högst på marknaden.

Hur någon annan, som uppenbarligen budade lägre möjligtvis resonerat innan bud, kommer de säkert spekulera fritt i så det kan du överlämna till dem. Förhandla inte med dig själv :)
Svårt att veta exakt vad man behöver ta in offert på dock utöver själva syllbytet. Önskvärt hade vart om det fanns någon som kunde göra en värdering.
 
Ta in offert för syllbytet med återställning av ytskikten. Om det sedan är så att ni behöver evakuera under byggtiden, så ta med hyreskostnader osv också.

Om du dels har offerter, dels en värdering från mäklare, så har du två olika värderingsmetoder. Och du kan ju välja om du vill presentera båda eller bara den mest gynnsamma.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ta in offert för syllbytet med återställning av ytskikten. Om det sedan är så att ni behöver evakuera under byggtiden, så ta med hyreskostnader osv också.

Om du dels har offerter, dels en värdering från mäklare, så har du två olika värderingsmetoder. Och du kan ju välja om du vill presentera båda eller bara den mest gynnsam
H hempularen skrev:
Ta in offert för syllbytet med återställning av ytskikten. Om det sedan är så att ni behöver evakuera under byggtiden, så ta med hyreskostnader osv också.

Om du dels har offerter, dels en värdering från mäklare, så har du två olika värderingsmetoder. Och du kan ju välja om du vill presentera båda eller bara den mest gynnsamma
H hempularen skrev:
Ta in offert för syllbytet med återställning av ytskikten. Om det sedan är så att ni behöver evakuera under byggtiden, så ta med hyreskostnader osv också.

Om du dels har offerter, dels en värdering från mäklare, så har du två olika värderingsmetoder. Och du kan ju välja om du vill presentera båda eller bara den mest gynnsamma.
Bra förslag! Spontant känns det som att de flesta skulle sätta en högre värdepåverkan än endast åtgärdskostnad om man var spekulant på ett hus och denna infon blev tillgänglig.
 
  • Gilla
EmilLaursen
  • Laddar…
C Cuppo91 skrev:
Bra förslag! Spontant känns det som att de flesta skulle sätta en högre värdepåverkan än endast åtgärdskostnad om man var spekulant på ett hus och denna infon blev tillgänglig.
Njae. Det finns de som är mindre bemedlade och skulle kunna tänka sig bo i skiten om de tjänade en hacka på det. Och de som är naiva och förälskar sig i huset. Så om det skulle säljas på öppna marknaden med den informationen borde priset blivit högre än det ni betalade plus åtgärdskostnaden.
 
S sjoelund skrev:
Njae. Det finns de som är mindre bemedlade och skulle kunna tänka sig bo i skiten om de tjänade en hacka på det. Och de som är naiva och förälskar sig i huset. Så om det skulle säljas på öppna marknaden med den informationen borde priset blivit högre än det ni betalade plus åtgärdskostnaden.
Jag förstår inte? Du menar huset är värt mer nu när det är konstaterat impregnerade syllar? 😂
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C Cuppo91 skrev:
Jag förstår inte? Du menar huset är värt mer nu när det är konstaterat impregnerade syllar? 😂
Nej, jag tror att han menade att det finns tillräckligt många som köper trots kända problem. Dels en rätt stor grupp som inte fattar att det är ett problem (ofta påhejade av mäklaren), dels de som räknar med att fixa det själv, billigt. Renoveringsobjekt säljs typiskt för summor som är för höga i förhållande till förväntade renoveringskostnader.
 
  • Gilla
arcobaleno och 1 till
  • Laddar…
Några kompisar köpte hus för ca 10 år sedan, platta på mark med impregnerade syllar.
Allt byttes inne, rum för rum. Dom bodde kvar under tiden, allt som behövdes återställas var högre lister efteråt.
Minns dock inte vad dom betalade? men min uppskattning är 1 500-2 000 kr per meter idag.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
En undran bara, det är en ökad risk för problem, men är det ett problem?
Folk har ju bott där i 50år utan att åtgärda, så då kanske man inte behöver riva halva huset bara för att det finns en riska för att det kanske kommer att börja lukta?
Är det något besiktningsfolk gillar att skriva så är det ju "Riskkonstruktion..."
 
  • Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej, jag tror att han menade att det finns tillräckligt många som köper trots kända problem. Dels en rätt stor grupp som inte fattar att det är ett problem (ofta påhejade av mäklaren), dels de som räknar med att fixa det själv, billigt. Renoveringsobjekt säljs typiskt för summor som är för höga i förhållande till förväntade renoveringskostnader.
Absolut. Nu är inte detta hus ett renoveringsobjekt dock. Det har sålts in som totalrenoverat av mäklare och annons. Då känns det som spontant som att en sådan här sak har en större värdepåverkan.
 
Lexington Lexington skrev:
Några kompisar köpte hus för ca 10 år sedan, platta på mark med impregnerade syllar.
Allt byttes inne, rum för rum. Dom bodde kvar under tiden, allt som behövdes återställas var högre lister efteråt.
Minns dock inte vad dom betalade? men min uppskattning är 1 500-2 000 kr per meter idag.
Här behöver man gå både utifrån teglet och inifrån på sina ställen. Huset är också renoverat invändigt, med nya badrum och kök.
 
K Kontoristen7 skrev:
En undran bara, det är en ökad risk för problem, men är det ett problem?
Folk har ju bott där i 50år utan att åtgärda, så då kanske man inte behöver riva halva huset bara för att det finns en riska för att det kanske kommer att börja lukta?
Är det något besiktningsfolk gillar att skriva så är det ju "Riskkonstruktion..."
Om syllen har 23% fuktkvot så får vi nog konstatera att ett problem finns
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C Cuppo91 skrev:
Här behöver man gå både utifrån teglet och inifrån på sina ställen. Huset är också renoverat invändigt, med nya badrum och kök.
Räkna 2 000 där dom kommer åt inne och 2 500 där tegel måste tas ner och muras upp igen då.
Hur många meter rör det sig om? 90-100?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Räkna 2 000 där dom kommer åt inne och 2 500 där tegel måste tas ner och muras upp igen då.
Hur många meter rör det sig om? 90-100?
Sen bör ju återställning också tillgodoses. Altaner etc som behöver rivas för tillgång osv. Markarbeten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.