Hej!

Jag har tankar på att importera en grovdammsugare från england, förmodligen en dustex 25 eller 40. Jag undrar hur man gör med kontakten på själva dammsugaren, den man kopplar verktygen till. Den är väl engelsk, lätt att byta eller har man någon slags konverter från svensk till engelsk kontakt på maskinerna???

Gör Fein bra maskiner eller är det vettigare med tex en Bosch GAS 25???

Tack på förhand!!!/ Ubbe

Vad jag gjorde på min Metabo var att klippa bort den engelska stickproppen med ca 15 cm stump kabel kvar. Skruvade på en svensk jordad hane på matningen och en svensk jordad hona på sladdstumpen som sedemara hänger i verktygsmatningen på dammsugaren som en adapter.

Bättre att ta från Tyskland då, samma kontakter där som här.

Är det lika bra priser i tyskland? Tips på internetbutiker?

Köp INTE Fein om du tänkt dig koppla moderna maskiner i maskinuttaget, funkar inte!

Det lät ju inte bra... Klarar den inte effekten eller??? Tips på andra märken?

Har en kärcher där man kan få vända hanen ett halvt varv för att det skall fungera med uttaget, gäller i första hand för Festos maskiner.

Första gången det hände så gick det mycket huvudkliande åt innan jag vände kontakten ett halv varv sen fungerade det.

Kan någon förklara varför.

ubbe76 skrev:
Det lät ju inte bra... Klarar den inte effekten eller??? Tips på andra märken?
För mig fungerar det inte med de maskiner som har inbyggd belysning/laser, då går dammsugaren hela tiden oavsett om maskinen är i gång eller ej.

Det funkade med min gamla stickis Festool PS300 men med den nya PS 400 går den konstant.

Samma gäller kap/ger-sågen Bosch GSM 8 SJ.

Däremot funkar det med Makitas SP6000 sänksåg.

Troligtvis är uttaget för känsligt det står >10W på det. Medans t.ex. Flex grovsugare har >100W märkt på sitt uttag och där fungerar alla mina maskiner.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.