I min jakt på att lära mig finish har jag försökt hitta sätt att få in finish från england eller USA (eftersom dess användning och bedömning av deras kvaliteter finns att hitta på nätet och i böcker). Idag kom tre små flaskor, en med varnish oil, två med poly tung oil, vara den ena kombinerad med en sealer.

Det är Lee Valley som tillåter vissa order att göras med sjötransport (så det tar lite tid, men inte farligt). Jag beställde dessa för att se om det gick. Det gick. Jag önskar nu jag hade beställt ett lite större sortiment.

--- Mats ---

Spännande! Då är det ju bara att sätta igång och göra rödek av vitek eller något annat osmakligt som jänkarna pysslar med. Skämt åsido, ska bli kul vad du kommer fram till. Vi har ju diskuterat oljor och finish tidigare.

phl skrev:
Spännande! Då är det ju bara att sätta igång och göra rödek av vitek eller något annat osmakligt som jänkarna pysslar med. Skämt åsido, ska bli kul vad du kommer fram till. Vi har ju diskuterat oljor och finish tidigare.
Ja, och jag har försökt undvika de "hemskt amerikanska" inriktningarna (inbyggd stain har jag alltså inte). Gjorde ett fult skrivbord till fruns grabb. Enklast möjliga lösning, furulimbrädor, ... När allt var klart oljade frugan in dem, och det gör en enorm skillnad, och det med ett enda lager ren olja. Det jag har nu är varnishing oil, ett mellanting mellan lack och olja, så det skall li kul att testa. Ta rnog tyvärr tid, alldelse för mycket på frugans "att göras av mig" lista.

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.