5 528 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Imkanal/köksfläkt
Hej ni allvetande,
Jag har problem i köket, med paneringen alltså. Placeringen av spisen är det kinkigaste.
Hur är det med imkanalen, måste den dras upp ovan tak eller kan jag dra den rakt ut genom fasaden?
Vilka dimensioner prata vi om, 75mm 100mm?
Få jag dra den hur som helst (böjar, vågrätt osv)?
/Jögga
Jag har problem i köket, med paneringen alltså. Placeringen av spisen är det kinkigaste.
Hur är det med imkanalen, måste den dras upp ovan tak eller kan jag dra den rakt ut genom fasaden?
Vilka dimensioner prata vi om, 75mm 100mm?
Få jag dra den hur som helst (böjar, vågrätt osv)?
/Jögga
Upp å taket! Drar du ut den i i fasaden får du inte samma drag samtidigt som det är risk att det blåser in vind fel vind. Även ur brandsynpunkt vill du inte ta ut imkanalen inder takfoten. Kökfläktar ska ju dra ut fett och smuts och det är ju brandfarligt. Kolla med den lokale sotarmästaren om vad som gäller just där du bor med dim inspektions/rensluckor och huv.
mvh
plexi
mvh
plexi
Minst 125 mm rör (om du får plats med 160 mm så får du bättre drag och lägre oljud).
Varje böj försämrar draget. Om du kör 90 graders böjar måste du ha rensluckor så at sotarn kommer åt att rengöra.
Prata med skortsensfejarmästarn i din kommun, det är han/hon som ska godkänna det hela så det kan ju vara bra att kolla vad som anses vara en bra lösning.
Varje böj försämrar draget. Om du kör 90 graders böjar måste du ha rensluckor så at sotarn kommer åt att rengöra.
Prata med skortsensfejarmästarn i din kommun, det är han/hon som ska godkänna det hela så det kan ju vara bra att kolla vad som anses vara en bra lösning.
Klicka här för att svara