Jag planerar att montera kåpa + fläkt i mitt sekelskiftshus, men får enligt brandinspektion inte ansluta detta till den kanal som finns i murstocken då det inte är en egen pipa hela vägen ut. Alternativet är att dra en kanal horisontellt till yttervägg, men det innebär då en ca 5 meter lång kanal. Finns det risk att en "normal" spisfläkt inte klarar att trycka ut matoset hela den vägen?
 
T
Det har jag svårt att tro. Vår gamla köksfläkt som var original från slutet på 50-talet som inte var något "fartmonster" klarade av att blåsa ut matos en motsvarande sträcka med ett par krökar på vägen.
Vanlig 110 pipa första biten och sen eternitrör till taket.
 
T Testarn skrev:
Det har jag svårt att tro. Vår gamla köksfläkt som var original från slutet på 50-talet som inte var något "fartmonster" klarade av att blåsa ut matos en motsvarande sträcka med ett par krökar på vägen.
Vanlig 110 pipa första biten och sen eternitrör till taket.
Tack, jag har bara en krök på vägen så då hoppas jag på att det blir bra. Undviker att sätta upp eternit däremot. 😉
 
T
S Strolf skrev:
Tack, jag har bara en krök på vägen så då hoppas jag på att det blir bra. Undviker att sätta upp eternit däremot. 😉
Haha - eternit, som är så bra. Håller i "evighet" - det finns ju till och med i namnet. ;)
 
Du har koll på brandskyddsreglerna för utblås genom en vägg? Lite förenklat så skall du kunna ha en flamma ut genom väggventilen på någon dryg meter i 15 minuter utan att den kan antända någon annan del av huset. Så brandsäker ytbeklädnad på ytterväggen, ingen takfot på låg höjd över utblåset osv. Kan även lösas med brandspjäll som stryper kanalen vid brand. Dock lite av djungel, vilka spjäll som är godkända för imkanal.
 
H hempularen skrev:
Du har koll på brandskyddsreglerna för utblås genom en vägg? Lite förenklat så skall du kunna ha en flamma ut genom väggventilen på någon dryg meter i 15 minuter utan att den kan antända någon annan del av huset. Så brandsäker ytbeklädnad på ytterväggen, ingen takfot på låg höjd över utblåset osv. Kan även lösas med brandspjäll som stryper kanalen vid brand. Dock lite av djungel, vilka spjäll som är godkända för imkanal.
Har nog tänkt att lösa det med ett brandspjäll då det inte blir så snyggt med stor skyddsplåt på ytterväggen.
Ja, regelverken känns ovanligt krångliga väl man börjar läsa.
Vet däremot inte om det finns några direkta nackdelar med att ha ett brandspjäll. Vet du nåt "för och emot"?
 
Nej, det enda jag tror jag hört är att det verkar finnas lite delade meningar mellan de som godkänner, vilka spjäll som får användas. De som använder fjäderbelastat spjäll som skall lösas ut av något i stil med bimetall som böjer sig i värme, tror jag har mekanik som ev. kan blockeras av fettavlagringar på vissa modeller. Sedan finns det modeller med något skum som skall expandera och strypa vid värme, frågan är hur åldersbeständigt skummet är. Man vill ju helst inte ha något som måste bytas var 10e år.
 
H hempularen skrev:
Nej, det enda jag tror jag hört är att det verkar finnas lite delade meningar mellan de som godkänner, vilka spjäll som får användas. De som använder fjäderbelastat spjäll som skall lösas ut av något i stil med bimetall som böjer sig i värme, tror jag har mekanik som ev. kan blockeras av fettavlagringar på vissa modeller. Sedan finns det modeller med något skum som skall expandera och strypa vid värme, frågan är hur åldersbeständigt skummet är. Man vill ju helst inte ha något som måste bytas var 10e år.
Har hunnit titta lite mer i detalj och ett spjäll verkar vara klart enklast och även billigast. Kan ofta sättas antingen vågrätt eller horisontellt inuti röret. Kostnad under en 5-hundring.
Insåg samtidigt att jag på i alla fall två av de hus jag har, inte installerat något sådant. Där är imkanalen bara dragen rakt ut genom yttervägg, så har det varit på alla hus jag ägt. Detta måste vara en ganska eftersatt regel i Sverige?
 
S Strolf skrev:
Detta måste vara en ganska eftersatt regel i Sverige?
Det upptäcks nog efter en brand... Frågan är vad förs. bolaget säger då.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.