5 112 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Illaluktande avlopp i kök EFTER åtgärd av stopp i rör och rengöring….
Lite utanför ämnet men varför är det rn grenpropp installerat till vad jag antar är diskmaskinen?jesundbe skrev:
Pga stopp i avlopp gjorde jag rent i rören under kökshon. Har två diskhon till ett vattenlås. Det var stopp i det ena, men luktade vid stopp ej illa.
Nu när rören är rengjorda och åter ihopkopplade luktar det illa från avloppet. Jätte irriterande! Vad är problemet nu?… Är vattenlåset inte tillräckligt effektivt, för lite vätska i vattenlåset? Hur kontrollerar man det?
Är sjuksköterska och inte rörmokare. Börjar bli less på detta nu…
Medlem
· Västra Götaland
· 100 inlägg
Om det inte luktade innan men efter att du tagit isär allt och sen satt ihop det igen skulle jag kolla över igen så inte någon gummipackning hamnat fel eller blivit felvänd. Lätt hänt om man plockat ner allt och inte riktigt haft koll på alla delar hur de satt ihop
Du har nog fått en lite läcka i en av anslutningarna som släppet ut luft. Du kan bekräfta genom att spraya ner anslutningarna med diskmedelsvatten och sen slå i hett vatten (det kommer skapa tryck när den kalla luften i lednibgar värms upp)
När du monterar kan du använda lite nivea eller annan fet kräm som inte torkar upp. Det gör dels att gummipackningar glider på plats enklare och minskar risken för att de vrider sig fel, det kan även täta mindre luftglipor.
När du monterar kan du använda lite nivea eller annan fet kräm som inte torkar upp. Det gör dels att gummipackningar glider på plats enklare och minskar risken för att de vrider sig fel, det kan även täta mindre luftglipor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Jag vet ju inte vad kashieda tänker på, men när diskmaskinen har varit trasig så att det har varit mycket att diska för hand så tappar jag upp vatten att diska i i den ena hon och vatten för sköljning i den andra hon. Båda hoarna har förstås propp i det läget.Magnus E K skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Ok. Hos mig går det inte att göra så; den andra hon har en annan typ av sil som ingen propp passar i. Tycker också det låter lite ofräscht att inte skölja med rinnande vatten (kallvatten naturligtvis).BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
En gång i tiden fick man spara även på kallvattnet eftersom man fick bära in det från pumpen. Inte ville man då göra av med väldigt många liter vatten bara för sköljningen av disken. Väldigt utspätt diskmedel är inte ofräscht utan snarare motsatsenMagnus E K skrev:
Men för att återgå till nutiden. Vi har två likadana hoar bredvid varandra. I sköljhon har jag en liten vattenstråle och vattennivån når så småningom upp till bräddavloppet så att det lilla diskmedelsskum som återstår i sköljhon åker ut genom det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden