26 075 läst ·
104 svar
26k läst
104 svar
Ikeas sopsortering feldesignad – vakna Ikea!
Det finns många synpunkter på produkter som inte blir hörda eller som inte resulterar i förändring. Skälet är att ingenjörerna som har uppfunnit, utvecklat och tillverkat produkterna förmodligen befinner sig skyhögt över de flesta förslag som kommer in till det företaget.Redaktionen skrev:
Det mesta är helt enkelt för dåligt och ogenomtänkt. Dessutom finns det en mängd hänsyn i alla led som den enkle konsumenten inte känner till eller bryr sig om. Tillverkaren måste bry sig om alla kunder, medan den som skickar in sitt briljanta förslag bara tänker på sig själv. Detta innebär inte att det inte kan finnas saker som kan bli bättre och att stora företag kan bli bättre på att lyssna på sina kunder är nog också helt klart.
Redigerat:
Länken går till en sida som visar en av många möjliga lådkombinationer. Det bevisar ingenting. Det problem som uppstår när kombinationsmöjligheterna är många (väldigt många), är att vissa kombinationer omöjliggör andra val, men det är väl inget skäl att minska eller förhindra tänkbara kombinationer? Richard Tenggren, som startade detta, menar väl inte att det ska vara omöjligt att ha två 40 cm höga lådor i ett 80 cm högt bänkskåp?richardtenggren skrev:
Vad gäller expansionsbeslagens "slaglängd" kan det finnas skäl till att den är som den är. Gissningsvis är beslagen inte gjorda på en höft utan resultatet av en hel del testande och hänsyn till de många krav som gäller för produkter av detta slag. Soplådornas utformning är självklart också ett resultat av funderingar, tester och kompromisser som allt annat på denna jord.
Trä en soppåse över kärlet?T Troberg skrev:
Dom skickar med en plastram som man ska trä påsen över som man sedan stoppar ner i lådan.
Den har mindre profil samt man slipper se plastpåsen med. Mycket stilrenare.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag skickade länken för att visa att de säljs som en färdig kombination.T torkelb skrev:*svammel*
Vad gäller expansionsbeslagens "slaglängd" kan det finnas skäl till att den är som den är. Gissningsvis är beslagen inte gjorda på en höft utan resultatet av en hel del testande och hänsyn till de många krav som gäller för produkter av detta slag. Soplådornas utformning är självklart också ett resultat av funderingar, tester och kompromisser som allt annat på denna jord.
Egentligen är det ju inte expansionsbeslaget som är felaktigt, utan designen på kärlen om man nu begränsar sig till de tre låddjup Ikea tillhandahåller.
Men expansionsbeslaget är en standardprodukt från Blum och man skulle med all säkerhet kunna modifera ett expansionsbeslag avsett för djupare lådor till detta. Man har helt enkelt inte tänkt igenom och provat tillräckligt.
Jag anser att man som designer har ett ansvar för sin design, här har man misslyckats och borde ta sitt ansvar och lösa det.
Hade jag fått uppdraget på mitt jobb så hade jag börjat kolla på en redesign av just expanionsbeslaget.
Jag tog ner cad-modeller på expansionsbeslag i Blumotion-serien igår, men som förståeligt innehåller dessa inget detaljerat, så jag kunde inte ta fram någon lösning på lunchen
Redaktionen skrev:
Har han verkligen monterat skenan rätt. Går bra hos ossRedaktionen skrev:
Exakt som du gjort skall det monteras.I Ironside skrev:Vi byggde IKEA kök med sopkärl men vi valde att sätta ihop en stor lådfront och en liten, i stummen sattes ytterligare en liten lådfront dummy. Såhär :
[bild]
Vi har inte upplevt några som helst problem med detta. kan tillägga att vi skippade locken helt, mest i vägen.
När det gäller plastpåsar så är iallafall alla de vi köpt och använt varit extremt elastiska så inga problem att dra dem över spannarna.
En enklare variant hos mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan
Dessa påsar passar perfekt utan att sträckas i de svarta stora kärlen från 2018. Inte alls för tunna som recensionerna säger. Jag anväder de till brännbart: https://www.amazon.se/Waste-Liners-OFFICE-Products-Standard/dp/B019LZIOBGT Troberg skrev:
Annars finns det lite tjockare och dyrare https://www.amazon.se/gp/product/B08H2GCHJ4
Vi har också några i kraftigare plast med snöre i toppen, som är större än vanliga, men även de går bara över tre hörn.K koolla skrev:
Soppåsar är inte något jag orkar beställa på nätet. Jag har inte den framförhållningen.B big mike skrev:
Man tycker att när man designar ett sopkärl så borde man ta en titt på marknaden och anpassa det efter en typisk plastkasse...
Biltema har också påsar som passar.
Dem vi har nu är dock så stora att när hinken är full så är halva påsen kvar så då får man hänga den på en lådknopp och fortsätta fylla den. Ska nog prova storleken mindre nästa gång.
Dem vi har nu är dock så stora att när hinken är full så är halva påsen kvar så då får man hänga den på en lådknopp och fortsätta fylla den. Ska nog prova storleken mindre nästa gång.
Kan tycka tvärtom. Plastpåsen får anpassa sig till kärlet. Vi har ju en historik av att använda vanliga plastpåsar från affären.T Troberg skrev:Vi har också några i kraftigare plast med snöre i toppen, som är större än vanliga, men även de går bara över tre hörn.
Soppåsar är inte något jag orkar beställa på nätet. Jag har inte den framförhållningen.
Man tycker att när man designar ett sopkärl så borde man ta en titt på marknaden och anpassa det efter en typisk plastkasse...