26 068 läst ·
104 svar
26k läst
104 svar
Ikeas sopsortering feldesignad – vakna Ikea!
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Så vad ska denna 22Liters användas till enligt IKEA?il_duce skrev:
Sen håller jag med om att IKEA's lådinredning är rätt ogenomtänkt.
Vi har den för kartong och glas, som sedan källsorteras.
Två mindre utan påse för plast och metall. Sedan två med påse för restavfall och kompostering.
Är nog omöjligt att tillverka så det passar för alla.
Två mindre utan påse för plast och metall. Sedan två med påse för restavfall och kompostering.
Är nog omöjligt att tillverka så det passar för alla.
Gör man? Långt ifrån alla, vi samlar ihop plast i större flergångskassar och sorterar inte under diskbänken för där finns inte så mycket plats för just plast som tar mest plats (svårt att skriva, hehe!).yoloboi skrev:
Näää, det läggs"givetvis" direkt i kärlet och töms sedan i större kasse, vi använder IKEA stora bärkasse.yoloboi skrev:
Men den mindre IKEA-kassen kanske skulle passa i kärlet.
Och sedan förvaring i garaget tills det är dags för återvinningsresa, för alla har väl garage
Och sedan finns det xx ytterligare sätt att sortera
Plastpåsar sorteras i en hink. Mat i en med papperspåse. Brännbart i en hink med plastpåse, typ vilken påse som helst. Övrigt kartong reklam metall glas mm i en annan. Sen går man ut till soptunnorna och sorterar ner allt. 8 fack plus batteri och lamp fack. Behöver inte inte åka till återvinningen längre.yoloboi skrev:
Lyx! Min kommun har inte anammat detta. Behöver köra iväg skräpet till en station. Ser fram emot framtiden.raveper skrev:
Plastpåsar sorteras i en hink. Mat i en med papperspåse. Brännbart i en hink med plastpåse, typ vilken påse som helst. Övrigt kartong reklam metall glas mm i en annan. Sen går man ut till soptunnorna och sorterar ner allt. 8 fack plus batteri och lamp fack. Behöver inte inte åka till återvinningen längre.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Var glad, tar upp hur mycket plats som helst med 3 soptunnor hemma. Jag har inget problem med att ställa in en eller två pappkassar med förpackningar i bilen och slänga det när jag ändå är och handlar.
Men nu ser det ut som en FTI station utanför varenda villainfart.
Ser ut som nästan alla villor i Sverige kommer ha det till 2027, om inte någon kommun väljer att lösa det på annat listigare vis.
https://www.regeringen.se/artiklar/2022/07/nya-forbattrade-regler-om-forpackningsinsamlingen/
Men nu ser det ut som en FTI station utanför varenda villainfart.
Ser ut som nästan alla villor i Sverige kommer ha det till 2027, om inte någon kommun väljer att lösa det på annat listigare vis.
https://www.regeringen.se/artiklar/2022/07/nya-forbattrade-regler-om-forpackningsinsamlingen/
Rostfri beställer man väl ändå utifrån storlek, val av hoar, hur kanter ska vara utförda, uppvik bak, hål för blandare, etc, är väl dagens standard om man vill ha rostfritt och oberoende av kökstillverkare!T Troberg skrev:
Men för sophantering påverkar ju inte djupare skåp något.