L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Allting lär spela in i antalet kunder.
Om du driver ett företag. Har du 100 kunder i veckan då är en kund mycket och du kommer att lyssna. Har du 10000 kunder då kommer inte en kund som klagar betyda lika mycket. Då reagerar du kanske om 100st klagar.
Tänk då Ikea, då krävs det väldigt många.

Sen måste jag erkänna att jag inte har läst att de inte bryr sig om klagomålen. Om du klagar på ett specifikt varuhus, då är det annorlunda.
Men om man klagar på en möbel. Så ska det väldigt mycket till för att ändra designen. Det är väl nästan omöjligt. Det kanske spelar in ?
Klart att man upplever att de inte lyssnar på klagomål.
Varje seriöst storföretag bör ha en effektiv CEM-strategi (Customer Expericence Management) för att ta vara på kunders klagomål och förslag. Ikea verkar inte riktigt ha förstått att varje gång en kund tar sig tid att kontakta företaget, skapas ett stycke information. Den informationen har ett värde. Kloka företag tar vara på dessa informationsvärden och skapar en kunskapsresurs att bygga verksamheten vidare på.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Så man ska byta delar bara för konstruktionen är dålig? Låter lite som "bara acceptera Svenska Svensson'.

Skulle jag vilja hitta soppåsar som passar denna hink.
https://www.ikea.com/se/sv/p/hallbar-behallare-med-lock-ljusgra-20420203/

Problemet med hinkarna är att förhållandet är fel. Liten omkrets och djupa. Visst volymen är som vanligt men resten är galet.
Den lilla 10L är för liten i omkrets och ovan 22L är förstor för normala påsar.

• Haha
  • Gilla
triumph650 och 1 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Varje seriöst storföretag bör ha en effektiv CEM-strategi (Customer Expericence Management) för att ta vara på kunders klagomål och förslag. Ikea verkar inte riktigt ha förstått att varje gång en kund tar sig tid att kontakta företaget, skapas ett stycke information. Den informationen har ett värde. Kloka företag tar vara på dessa informationsvärden och skapar en kunskapsresurs att bygga verksamheten vidare på.
Japp. En sak jag lärt mig är att om en kund har ett problem och man hanterar det bra så går man starkare ur relationen än om problemet aldrig hänt, men om man klantar sig så förlorar man kunden.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Snailman
T Troberg skrev:
Jag tror att vi har en lite äldre årsmodell, vår är inte grå, den är svart (eller möjligen mörkbrun).
De svarta kärlen har andra mått än de grå och det är även andra mått på ramen som är runt kärlen.

Jag var lite sen med att köpa kärl så tror jag har ram för svarta kärl och kärlen är grå.

Ska även ha kärl och ram i ett 40 diskbänkskåp, så den ramen får jag korta av från en 60 bred ram.

richardtenggren
I vårt tidigare kök kunde vi köra med en fulldjup låda och hade således inga problem, att man kan lösa det på andra sätt är jag väl medveten om, men nu säljs det ju så här och som designer/ingenjör skulle jag inte kunna sova med detta på samvetet... Att byta delning på lådorna finns inte på kartan att göra :)

Jag har en lösning på gång, verkar bara inte så lätt att få tag på rätt grejor från Blum, så om någon har bra kontakter på sådant får ni gärna PM:a.
Theofils säljer typ "rätt" saker, men med fel färgkod... så jag jagar just nu runt på någon annan återförsäljare som vill sälja till mig som privatperson.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MrJay
Samma problem här i många år. Orka bry sig…

• Älska
  • Haha
Handyman 2.0 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
MrJay MrJay skrev:
Samma problem här i många år. Orka bry sig…
Jag önskar också jag var sådan människa, typ en sådan där som nöjer sig med en gammal gitarr, det hade nog varit både billigare och frigjort mer tid :p

Dock är det ju lite av en skam att man inte upptäckt och åtgärdat detta för länge sedan. :crysmile::geek:

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
richardtenggren richardtenggren skrev:
I vårt tidigare kök kunde vi köra med en fulldjup låda och hade således inga problem, att man kan lösa det på andra sätt är jag väl medveten om, men nu säljs det ju så här och som designer/ingenjör skulle jag inte kunna sova med detta på samvetet... Att byta delning på lådorna finns inte på kartan att göra :)

Jag har en lösning på gång, verkar bara inte så lätt att få tag på rätt grejor från Blum, så om någon har bra kontakter på sådant får ni gärna PM:a.
Theofils säljer typ "rätt" saker, men med fel färgkod... så jag jagar just nu runt på någon annan återförsäljare som vill sälja till mig som privatperson.
Vad menas här? Ska du bara byta stomskenor eller?

richardtenggren
mowatom skrev:
Vad menas här? Ska du bara byta stomskenor eller?
Ikea verkar köra med en variant av Tandembox Antaro, så tänker mig en djupare låda, 50 cm istället för nuvarande 45. Får ju också byta lådskena, reling(tyvärr säljer inte Blum rätt variant i Sverige), bakstycke(?) och frontfästena. Så ja det blir ju bara fronten, kärlen och ramen till kärlen kvar :crysmile:

Jag tycker det känns lite osannolikt att man justerat allt för Ikea, men förstår också om de inte får bekräfta att något passar eller att Ikea är så pass stor kund att de kan diktera rätt mycket (y)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ett tips till alla er som inte bor i compact living trångt som-fan-bostad, jag förstår inte varför man ska trycka in en massa olika kärl för att sortera och placera stinkande förpackningar under diskhon när det ofta finns plats på andra ställen med stora rymliga kärl eller kassar…

• Gilla
  • Älska
JustDoIt och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett tips till alla er som inte bor i compact living trångt som-fan-bostad, jag förstår inte varför man ska trycka in en massa olika kärl för att sortera och placera stinkande förpackningar under diskhon när det ofta finns plats på andra ställen med stora rymliga kärl eller kassar…
Jag föredrar att tömma ofta, då är ju små kärl att föredra, samt att ha dem nära :)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ikea verkar köra med en variant av Tandembox Antaro, så tänker mig en djupare låda, 50 cm istället för nuvarande 45. Får ju också byta lådskena, reling(tyvärr säljer inte Blum rätt variant i Sverige), bakstycke(?) och frontfästena. Så ja det blir ju bara fronten, kärlen och ramen till kärlen kvar :crysmile:

Jag tycker det känns lite osannolikt att man justerat allt för Ikea, men förstår också om de inte får bekräfta att något passar eller att Ikea är så pass stor kund att de kan diktera rätt mycket (y)
Jo, men passar inte en längre stomskena bara? Så har en del av Hettich lådor funkat. Du behöver ju bara öka utdragsförlusten med nga cm. Eller ja, det är ju ingen utdragsförlust på ett fullutdrag egentligen, men om man har en längre stomskena så får man ju ut lådan längre.

richardtenggren
mowatom skrev:
Jo, men passar inte en längre stomskena bara? Så har en del av Hettich lådor funkat. Du behöver ju bara öka utdragsförlusten med nga cm. Eller ja, det är ju ingen utdragsförlust på ett fullutdrag egentligen, men om man har en längre stomskena så får man ju ut lådan längre.
Tänkte så initialt jag också, det ser bra ut, men lådanskenan klickar inte fast som den ska.
Det ser dock ut som det borde sätt ut från början :) Öppet skåp med sorteringskärl, trägolv, minimalistiskt kök, återvinningsstation hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har lite lösa lådor som jag inte monterat ännu, ska kolla om det går modifera själva skenan bara.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Som jag skrev tidigare, det handlar om antal som klagar / antal sålda artiklar.
Med tanke på att Ikea har överlevt så länge så måste de göra någonting rätt. Man får ha hur många fancy namn på saker och ting, men i slutändan handlar det ändå om hur många som klagar. Så enkelt är det. Men resultaten av klagomål kan dröja väldigt länge. Man vill se resultat direkt. Det är svårt med en produkt. Även tillsynes enkla uppdateringar kan ta tid och kosta pengar att införa.

• Gilla
Stefanvideung och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Japp. En sak jag lärt mig är att om en kund har ett problem och man hanterar det bra så går man starkare ur relationen än om problemet aldrig hänt, men om man klantar sig så förlorar man kunden.
Självklart är det så. Men då är klagomålen helt andra.
Min erfarenhet av ikeas reklamationhantering är enbart positiv.

• Gilla
Handyman 2.0
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.