Byggahus.se

IKEAs "Åskväder", livsfarlig?

1. T
    Medlem · Dalarna · 2 851 inlägg

Troberg

Medlem
    Iofs, men jag hörde om den formeln tidigare från en kompis som jobbade som statistiker på ett försäkringsbolag (ett jobb som i princip gick ut på att se till att de inte av misstag sålde en försäkring till någon som behövde den...).

Face it, aktiebolag har ett lagkrav på sig att maximera vinsten för aktieägarna.

• Laddar…
  2. J
    Medlem · 38 inlägg

joelpap

Medlem
    Nu är ju inte IKEA ett aktiebolag med aktieägare...

3. P
    Husägare · 2 492 inlägg

Pin

Husägare
    ”stiftelsen ” om vi ska associera till filmer :D

4. D
    Medlem · M · 2 065 inlägg

djac

Medlem
    Självklart ska företag maximera vinsten, skillnaden ni snuddar vid är kanske att noterade bolag måste i större grad kortsiktigt ta hänsyn till sina akteägare eftersom de snabbt kan avyttra sina aktier och då påverka bolags värde, som i sin tur påverkar hela bolagets möjligheter.

Privat ägda bolag som exempelvis Ikea och Tetra Pak kan tex bestämma sig för längre satsningar och större investeringar, så länge de har finansiering.

Ikea har varit väldogt långsiktiga med vissa butiker som gått med förlust i många år men där man tror på affären långsiktigt. Likadant har de varit mycket försiktiga med sina IoT-lanseringar, trots att marknaden skrikigt efter mer så har de släppt begr'nsat antal produkter i begränsad volym, för att evetuella misstag inte ska få för stora konsekvenser.

5. T
    Medlem · Örebro · 859 inlägg

TechChad

Medlem
  6. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 10 963 inlägg

Demmpa

Husägare
  7. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 754 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    • Laddar…
  8. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 460 inlägg

Fairlane

Medlem
    Jag gillar: "Nu har testresultatet kommit, och produkten klarade testerna till punkt och pricka utan vare sig anmärkningar eller påpekande."
    och
    "Säljstoppet har ingen koppling till Elsäkerhetsverket granskning, enligt möbeljättens pressavdelning. Den modulära skarvsladden ska vara säker om den används enligt rekommendationerna. Men Ikea har upptäckt ett kvalitetsfel, som inte påverkar produktens funktion, som ska åtgärdas."

Då kan vi släppa alla konspirationstankar och konstatera att säkerhets anses ok, ESV inte verkar ha något emot att vanligt folk får använda dessa och att produkten nog snart är tillbaks på hyllorna när den är korrigerad.

9. useless
    Lök. · Gävleborg · 19 788 inlägg

useless

Lök.
    Då vet vi att de som var helt säkra på att det var grava säkerhetsproblem inte hade bättre källor än oss andra, utan bara gissade hejvilt....

• Laddar…
  10. D
    Medlem · M · 2 065 inlägg

djac

Medlem
    Om man går tillbaks i tråden så säger ju trådskaparen att han hade helt andra drivkrafter för att starta denna diskussionen än elsäkerhet. Så mot detta måste jag ge honom rätt, att sedan andra plockade upp det och målade upp katastrofscener var ju inte hans fel.

Jag tror ingen på allvar trodde att detta skulle vara en farligare produkt än något annat på marknaden, att man som vissa drev tex "kan koppla en förgrening i en annan" är ju inget unikt, det kan man med alla på marknaden.

11. P
    Medlem · Stockholm · 3 285 inlägg

Paxman

Medlem
    Mycket glädjande information från ESV!

Som jag skrivit tidigare i tråden tror jag att den här produktserien har stor utvecklingspotential, och jag tror också att andra tillverkare kommer ta fram liknande produkter som kommer underlätta väldigt mycket för privatpersoner.

"Åskväder" blir ett prejudikat som visar att det som hittills varit "sanningar" gällande produkter och utföranden inom elinstallation trots allt är möjliga att utmana. Här har dock ESV ett viktigt arbete framför sig. Om många, kanske mindre nogräknade, producenter tar fram liknande produkter så är det viktigt att säkerheten inte äventyras.

Nu är det bara att hoppas på att IKEA får ordning på kvalitetsproblemet de identifierat, och så fort serien kommer tillbaka på hyllorna blir det en sväng för mot till det stora varuhuset. Utan att ha letat har jag redan identifierat åtminstone två ställen i huset där "Åskväder" kommer bidra med både säkrare och snyggare lösning än jag har idag! (y)

Det diskuterades ju tidigare i tråden om klamring av "Åskväders" kablar. Läser man länkad artikel ovan så finns denna länk på "Elinstallatören": https://www.elinstallatoren.se/2020/09/ar-det-ok-att-klamra-skarvsladden/ Frågan som ställs är: "Är det ok att klamra skarvsladden?"

"Så länge som tillverkaren inte anger annat så ja. Det finns inga andra riktlinjer som säger att flexibla kablar (skarvsladdar) inte får klamras. Det kan till och med vara att föredra så att det inte ligger lösa kablar som medför snubbelrisk eller att kablarna riskerar att utsättas för onödigt slitage."

Det tolkar jag som att så länge inte IKEA uttryckligen i instruktionerna skriver att kablarna inte får klamras så är det fritt fram. Här har många elektriker ett behov av att uppdatera sin kompetens...hur många gånger har vi inte läst på forumet att det är olagligt att klamra en skarvsladd?

12. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 661 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Fritt fram att klamra skarvsladdar vet jag inte om det bör vara. Då har man gått lite för långt. Det är skillnad på flexibla installationskablar och anslutningskablar. Men säg att fästa upp en anslutningskabel lite lätt så att den kommer ur vägen, dvs inte riktigt så många klammer. En praxis som brukar förordas är att en skarvsladd ska gå att demontera utan verktyg och utan krav på behörighet, vilket man inte behöver hårddra. Med lite sunt förnuft blir det bra. En kabellist kan ju användas för att få det snyggt.

13. P

Paxman

Medlem
    Praxis är ju inte samma som regel eller lag. Enligt Cecilia Axelssons svar på frågan ifall det är OK att klamra skarvkabeln så är det ju fritt fram, så länge tillverkaren inte anger annat. Hon skriver också att "tillverkarens anvisningar gäller före svensk standard".

Hon skriver vidare: "Däremot kan det vara direkt olämpligt att klamra om man har valt en flexibel kabel för att kunna flytta runt en utrustning." Det tolkar jag som om man t ex har en TV på en bänk med hjul som man flyttar runt i rummet beroende på var man vill sitta och titta på den, så ska inte strömkabeln från TVn inte klammas fast i väggen (vilket känns logiskt). Observera att hon använder ordet "olämpligt"...inte att det är olagligt eller något regelbrott. Min känsla är att just detta scenario inte är lika vanligt som att folk vill fästa upp en helt normal förlängningskabel, kanske med fördelardosa i änden, för stationära förbrukare t ex en dator, fönsterlampa och en radio på ett skrivbord en bit ifrån uttaget på väggen. Många elektriker skulle ryggmärgsmässigt säga "Aja baja...du får inte klamra upp den förlängningssladden. Du får betala mig för att sätta upp ett nytt uttag närmare skrivbordet". Nu är det alltså fastslaget att elektrikern har fel, och att IKEAS "Åskväder" kommer underlätta detta samt bidra till säkrare och snyggare lösningar för folk.

För mig känns det dock lite bakvänt att regeln säger att tillverkaren måste ange ifall det INTE är tillåtet att klamra kabeln. Jag hade tyckt att det var mer logiskt om regeln sa att tillverkaren måste ange om det ÄR tillåtet att klamra kabeln. Det betyder ju att om tillverkaren glömt bort, eller helt struntat i, att ange att kabeln inte får klammas så är det fritt fram...helt oberoende av hur lämpligt det är.

• Laddar…
  14. E
    Medlem · 4 289 inlägg
    Detta med klamring av sladd är inte helt solklart.

Men att någon skulle dömts för detta ser jag som helt otänkbart, däremot kan onda ögat getts samt nedlåtande kommentarer om mindre vetande.

15. P

Paxman

Medlem
    Vad är det som inte är solklart menar du?

Onda ögon och nedlåtande kommentarer har ju ingen juridisk bäring, så sånt är ju inget att bry sig om.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.