107 282 läst ·
96 svar
107k läst
96 svar
IKEAs 236cm höga skjutdörrar när man har 236cm i takhöjd...
Hmm. Jag hade mina åtkomliga från baksidan så jag kunde böja ur dessa ur själva infattningen. Ser i Ikeas beskrivning att 40 djupa Pax inte har en bakre sockel, utan endast i framkant och sidor.
Om du inte kommer åt dessa är bakifrån är det svårare naturligtvis. Då hade jag bänt/sågat bort dessa infästningar/gängor inifrån garderoben. Allt för att slippa montera isär historien.
Om du inte kommer åt dessa är bakifrån är det svårare naturligtvis. Då hade jag bänt/sågat bort dessa infästningar/gängor inifrån garderoben. Allt för att slippa montera isär historien.
Jag har kikat på garderoben och vad för utrymme man har att jobba med... samt den lilla hjälp man har... suck. I helgen ska jag montera upp alla dörrar och se hur mycket glidfästet går in i taket och ev. ta bort låset. Återkommer...
Jag gjordes det från (1) på gaveln igår. Men det hjälpte inte (Blå pilen visar vart det gick upp men inget mer), man skulle behöva kila vid (2)- (4), att pressa upp den är helt omöjligt då man måste kila från framsidan, samt att en takregel sitter vid (2)putte22 skrev:
Vid 2 är finns det knappt spelutrymme att kila in något i huvudtaget... tror det är 2 mm från skena till tak.
Kolla om det går att byta till lite mindre hjul på gångjärnet/bygeln. Då hamnar dörrarna något neråt. Byter du på båda dörrarna så kommer dom lika mkt lägre. Alt så tar du bort alu skenan och moddar profilen så kan du sänka skenan och skruva den framifrån in i stommen. Ev får du höja styrblecken nertill på dörrarna
Att sänka skenan är nog ingen bra ide. då flera fästanordning finns för att den inte ska släppa från stommen. Det är ju trots allt tunga dörrar och mycket fysisk påfrestning som sker på skenan.
Du slipade ner bygeln... men det finns inte så mycket slipa ner... du råkar inte har en en annan typ av skjutdörrsskena som tillhör en tidigare generation? Dem kan se annorlunda ut...
Om jag minns rätt ser skenan ut enligt nedan.
Du slipade ner bygeln... men det finns inte så mycket slipa ner... du råkar inte har en en annan typ av skjutdörrsskena som tillhör en tidigare generation? Dem kan se annorlunda ut...
Om jag minns rätt ser skenan ut enligt nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipade bort plastlåset och den piggen som sticker upp blev kvar efter plastflärpen och ”lite” till på bygeln. Skenan skruvas ju även i den stående sidan av stommen och lite byggvinklar på insidan
Slutmonterade skjutdörrarna och petade lite mer enligt förslagen ovan.
Byta hjul är bara att glömma - Dem är integrerade i beslaget
Placera om skenan skulle jag inte göra. Om jag tolkar dig rätt, så tog du bort överliggande delen. Sänkte skenan och skruvade skenan lodrätt mot stommen och sen lite byggvinklar? Kan du inte vara bussig och knäppa lite bilder? I min värld låter det vanskligt då skjutdörrarna vägen 70+ kg fördelat på två punkter (dvs hjulen) när dem är tillsammans.
Slipa ner låset ska väl gå. Men jag tror att slipa lite av taket är nog det som ligger på bordet.
Byta hjul är bara att glömma - Dem är integrerade i beslaget
Placera om skenan skulle jag inte göra. Om jag tolkar dig rätt, så tog du bort överliggande delen. Sänkte skenan och skruvade skenan lodrätt mot stommen och sen lite byggvinklar? Kan du inte vara bussig och knäppa lite bilder? I min värld låter det vanskligt då skjutdörrarna vägen 70+ kg fördelat på två punkter (dvs hjulen) när dem är tillsammans.
Slipa ner låset ska väl gå. Men jag tror att slipa lite av taket är nog det som ligger på bordet.
Jag slipade ner bygeln och tog bort låset och en mini kil mellan stommen/gipstaket. Så vet inte vad som gav med sig om taket lyfte eller golvet sänktes
. Men dom mm räckte för mig och efter några gånger så hade färgen blivit skrapad itaket men inget man tänkte på. Jag sänkte inte skenan
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Mina herrar, nära skjuter ingen hare... Men här... Nära är bara förnamnet.
Borrade bort låset och slipade ner lite piggar på glidanordningen.
Monterade dem på skjutdörrarna och dörrarna på pax.
Prova glida, hela skiten gick fram och tillbaka utan problem. Då var det bara att dansa cotton eye Joe på sängen. Kollade hur nära det är... Ja ca 2 mm... Så det var nära, tack alla, speciellt putte22.
Prova glida, hela skiten gick fram och tillbaka utan problem. Då var det bara att dansa cotton eye Joe på sängen. Kollade hur nära det är... Ja ca 2 mm... Så det var nära, tack alla, speciellt putte22.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
fint. Nu e du värd en stor kallV vincentt skrev:Mina herrar, nära skjuter ingen hare... Men här... Nära är bara förnamnet.
[bild] [bild] [bild]
Hej!
Står inför precis samma problem som vincentt, 2,37 i takhöjd och alltså 1 cm tillgodo mot tak. Ringde IKEA och de bedyrade att skjutdörrarna inte bygger på något ovanför garderoben så förstår inte hur det skulle kunna bli något problem om dörrarna skjuts in från sidan istället för att hakas på? Kan någon vänligen förklara?
Står inför precis samma problem som vincentt, 2,37 i takhöjd och alltså 1 cm tillgodo mot tak. Ringde IKEA och de bedyrade att skjutdörrarna inte bygger på något ovanför garderoben så förstår inte hur det skulle kunna bli något problem om dörrarna skjuts in från sidan istället för att hakas på? Kan någon vänligen förklara?
Skjuter du in dörrarna från sidan så funkar det. Dörrarna rår inte över stommen men bygeln som löper i skenan bygger typ 5-6mm ovanför stommen.Johan SN skrev:
Hej!
Ikea kundtjänst är inte teknisk kunnig. Dem utgår från den info som dem har fått och ingen annat DIY sätt. Iaf, svar på din fråga. Det är ingen skillnad, snarare snäppet bökigare. Bort med stoppet, skjut in dörren med lite hjälp från andra halvan och sen på med stoppet.
Man måste ändå ta bort stoppet på både sidorna om man ska montera en mjukstängare... (Ô_o)
Jag har inte testat det men... om man inte kan skjuta in dörrarna från sidan pga. dåligt utrymme... går det att sätta på hjulen först och hålla uppe skjutdörren och sen skruva fast hjulen. Ingen garanti dock, men jag tror det.
Man måste ändå ta bort stoppet på både sidorna om man ska montera en mjukstängare... (Ô_o)
Jag har inte testat det men... om man inte kan skjuta in dörrarna från sidan pga. dåligt utrymme... går det att sätta på hjulen först och hålla uppe skjutdörren och sen skruva fast hjulen. Ingen garanti dock, men jag tror det.