Har en äldre (2006?) IKEA inbyggnads diskmaskin som verkar fungera och diskar som den ska men två gånger under programmet hörs ett väldigt högt "clack-clack-clack-clack" ljud från övre vänstra hörnet på framsidan. Ljudet håller på kanske 10 sekunder åt gången.
Detta har börjat de senaste dagarna och den visar inget fel i övrigt...

Någon som känner igen det?

Tänkte mest om det är något "enkelt" fel i så fall som man kan åtgärda eller om det är dags att titta på något nytt...

P
Service nummer underlättar

Jag har samma problem och efter att ha läst på andra forum så befarar att det är tyvärr inte så lätt. Det är vattentrycket in till maskinen som är problemet.
Vår diskmaskin är flera år gammalt och den började för nån månad låta på samma sätt.
Jag har bytt magnetventil (aquastopp) utan resultat.
vet att inte heller hur man löser det, blir tvungen att leta en rörfirma som kan sin sak.

//Samer

S Samer skrev:
Jag har samma problem och efter att ha läst på andra forum så befarar att det är tyvärr inte så lätt. Det är vattentrycket in till maskinen som är problemet.
Vår diskmaskin är flera år gammalt och den började för nån månad låta på samma sätt.
Jag har bytt magnetventil (aquastopp) utan resultat.
vet att inte heller hur man löser det, blir tvungen att leta en rörfirma som kan sin sak.

//Samer
Nu är det här bara en chansning då du menar på att det har med vattentrycket att göra.
På 2 st ikea maskiner har jag fått byta packningen/oringen i stigningsröret i maskinen där den övre spolararmens anslutning ska sluta tät då man skjuter in övre korgen. Då den var trasig fick inte maskinen upp tillräckligt tryck för att kunna snurra spolararmarna. Fast var ju inge klockande i de här 2 fallen.

Tack för ditt svar svar.
Jag hittade hjälp på en annan tråd ”
Bosch diskmaskin slår i vattenrören”
Jag gjorde rent slangen från givarhuset in under maskinen. Den var full till hälften av slem.
Så skönt att det finns goda själar.
/Samer

Jag har förresten en Siemens men komponenterna såg exakt likadana ut.

S Samer skrev:
Jag har förresten en Siemens men komponenterna såg exakt likadana ut.
Whirlpool, Siemens och bauknecht eller vad dom heter är typ samma maskiner. Liksom Cylinda och Asko med flera. Samma komponenter men olika namn :-)

P
A Audionen skrev:
Whirlpool, Siemens och bauknecht eller vad dom heter är typ samma maskiner. Liksom Cylinda och Asko med flera. Samma komponenter men olika namn :)
Okay mer än jag visste efter flera decenium i branschen.

electroluxaren skrev:
Okay mer än jag visste efter flera decenium i branschen.
Jag har stött på väldigt många maskiner som har samma delar. Är väl som med allt annat... Något företag tillverkar komponenter och tillverkare köper in delar till sina maskiner så då blir det samma delar i många maskiner.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
jo det finns en del koncerngemensamma delar.
men mellan koncerner - nää.
inget likt mellan tex. whirlpool, siemens, cylinda, electrolux, haier, arcelik, vestel mm.
inte ens mellan cylinda diskar då de är tillverkade av Asko, arcelik eller gorenje

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.