4 599 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Sätta IKEA upphängningsskena på en distans-regel för att få ut skåpen från väggen
Tjenare,
Ska montera vårt kök och tänkte "bygga in" befintliga kyl och frys genom att sätta ett högskåp bredvid och vägg-överskåp över. Men kyl och frys är lite djupare än skåpen så jag skulle behöva få ut dom lite. Kan man fästa upphängningsskenan på en 45x70 distans-regel så att skåpen kommer ut lite från väggen? Eller ställer det till det med något annat jag inte tänkt på med skåpen?
/J
Ska montera vårt kök och tänkte "bygga in" befintliga kyl och frys genom att sätta ett högskåp bredvid och vägg-överskåp över. Men kyl och frys är lite djupare än skåpen så jag skulle behöva få ut dom lite. Kan man fästa upphängningsskenan på en 45x70 distans-regel så att skåpen kommer ut lite från väggen? Eller ställer det till det med något annat jag inte tänkt på med skåpen?
/J
Tänk på att det kan bli problem att öppna dörrarna helt på kyl och frys om de inte kommer ut en liten bit utanför skåpen. Jag har gjort nästan samma som du. Högskåp på ena sidan, överskåp ovanför (lika djupa som högskåpet), en bänk med underskåp på andra sidan och ett vitrinskåp ovanför bänken.
De sitter direkt mot väggen och även om kyl och frys sticker ut lite utanför så ser det inte fult ut och framförallt så kan jag öppna dörrarna lite mer än 90 grader.
/ Tobbe
De sitter direkt mot väggen och även om kyl och frys sticker ut lite utanför så ser det inte fult ut och framförallt så kan jag öppna dörrarna lite mer än 90 grader.
/ Tobbe
Bra tips där! Det hade jag inte alls tänkt på.J jtl skrev:Tänk på att det kan bli problem att öppna dörrarna helt på kyl och frys om de inte kommer ut en liten bit utanför skåpen. Jag har gjort nästan samma som du. Högskåp på ena sidan, överskåp ovanför (lika djupa som högskåpet), en bänk med underskåp på andra sidan och ett vitrinskåp ovanför bänken.
/ Tobbe
Som svar på den specifika frågan kan jag dock säga att det går utmärkt att sätta skenan på distansregel. Om man tänker sig att belasta den med mycket vikt, t.ex. att man hänger överskåpen i dem och inte fäster dem åt sidorna/uppåt i framkant bör man se till att skruvarna går rakt igenom distansregeln och in ordentligt i regelverket bakom.
Klicka här för att svara