1 123 läst ·
25 svar
1k läst
25 svar
Ikea ugn / häll halvdöd
Ställ av säkringarna.
Vänd på hällen.
Skruva upp luckan för anslutningarna.
Ställ på säkringarna igen.
Mät mellan faser och mellan fas och nolla.
Om det är perilexuttag så kan du dra ur perilexkontakten och mäta i uttaget. Då slipper du vända på hällen.
För att vara säker på att det är rätt faser fram, mät mellan alla faser så att det är 400V (ungefär) där. Om det är 0V mellan två fasledare så har de kopplat in samma fas i centralen till dessa.
Vänd på hällen.
Skruva upp luckan för anslutningarna.
Ställ på säkringarna igen.
Mät mellan faser och mellan fas och nolla.
Om det är perilexuttag så kan du dra ur perilexkontakten och mäta i uttaget. Då slipper du vända på hällen.
För att vara säker på att det är rätt faser fram, mät mellan alla faser så att det är 400V (ungefär) där. Om det är 0V mellan två fasledare så har de kopplat in samma fas i centralen till dessa.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Sambandet med centralbyte skulle ju kunna vara att man tillfälliigt kopplat fel så att ex. nollan brutits. Då blir det "slumpartat" 0 - 400V istället för 230V mellan fas och nolla till spisen. Då går saker sönder inom sekunder.
Men om det är så, så lär du aldrig kunna bevisa det.
Dina observationer ser konstiga ut. Oftast drivs en häll av två faser. Där den ena fasen driver plattorna till vänster, den andra plattorna till höger. Elektroniken/displayen för hällen drivs av antingen höger eller vänster.
Men här låter det som alla 3 faserna är inblandade i hällen, och att delningen är fram-bak istället för höger vänster. Skumt.
Men om det är så, så lär du aldrig kunna bevisa det.
Dina observationer ser konstiga ut. Oftast drivs en häll av två faser. Där den ena fasen driver plattorna till vänster, den andra plattorna till höger. Elektroniken/displayen för hällen drivs av antingen höger eller vänster.
Men här låter det som alla 3 faserna är inblandade i hällen, och att delningen är fram-bak istället för höger vänster. Skumt.
Jag noterade också detta. Det får mig att tro att det faktiskt kan vara en trefashäll, även om de är ovanliga. Det hade ju varit bra att få modellbeteckningen på hällen, då är det lättare att assistera.H hempularen skrev:
Kolla perilexkontakten om nollan är bränd, borde känna det på luktenjarlh skrev:
AI misstänker felkoppling i den utbytta elcentralen. Den föreslår att jag ska kontakta elekrikern med följande:
-------
Efter att elcentralen byttes fungerar min spis (IKEA HOB422 häll + OBUC00 ugn) inte som tidigare. Här är vad jag har observerat:
Det verkar som att varje platta är kopplad till en specifik fas, men att vissa delar av spisen kräver att alla faser och nolla är korrekt anslutna.
- Spisen är kopplad till tre säkringar märkta "spis".
- Displayen lyser, men endast två av fyra plattor fungerar.
- Ugnen fungerar inte alls.
- När jag slår av en säkring i taget:
- Säkring 1: Displayen slocknar.
- Säkring 2: Plattan bak höger slutar fungera.
- Säkring 3: Plattan fram höger slutar fungera.
- De två vänstra plattorna fungerar inte i något läge.
Kan du kontrollera följande:
Tack på förhand!
- Att alla tre faser (L1, L2, L3) är korrekt kopplade till spisens säkringsgrupp.
- Att nollan är korrekt dragen till spisen.
- Att spänningen mellan faserna är 400V, och mellan varje fas och nolla är 230V.
- Att ugnen får korrekt 230V-försörjning, om den är enfasansluten.
------
Vad säger den elektriskt kunnige om detta? Är AI intelligent nog i det här fallet?
Det verkar vara denna häll och i så fall är den kopplad till två faser:jarlh skrev:
https://www.ikea.com/in/en/manuals/trevlig-induction-hob__AA-2015422-1.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag får ta tillbaka det, jag hittade nämligen ugnen.
https://manuall.se/whirlpool-obi-c00-w-ugn/
Den är mycket äldre (2002) än spisen ovan, så Ikea/Whirlpool kan ha återanvänt delar av modellnamnet så att man får dubbla träffar.
https://manuall.se/whirlpool-obi-c00-w-ugn/
Den är mycket äldre (2002) än spisen ovan, så Ikea/Whirlpool kan ha återanvänt delar av modellnamnet så att man får dubbla träffar.
Manualen till hällen visar inte anslutningen.
https://manuall.se/whirlpool-hob-422s-hall/
Man får öppna och mäta mäta mäta helt enkelt.
https://manuall.se/whirlpool-hob-422s-hall/
Man får öppna och mäta mäta mäta helt enkelt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

