Såna här överskåp / väggskåp / köksskåp

https://www.ikea.com/se/sv/p/enhet-vaeggskap-m-2-hyllplan-doerr-vit-s19320978/
L D H
40x32x75
60x32x75
120x32x75 (cm)

Ska skruva upp några sådana åt en
Vet inte hur skåpen är utformade på baksidan eller insidan för infästningen men det är väl en ribba eller list som man kan skruva i skåpets kanter ? Kanske nåt fästmetallbläck mm

Vad rekommenderar ni för skruv och plugg till dessa skåp ev beslag eller brickor för betong ?
Det ska sitta stenhårt och vill ha den bästa skruven och pluggen

BirgitS
K Kentaclinta78 skrev:
Vet inte hur skåpen är utformade på baksidan eller insidan för infästningen men det är väl en ribba eller list som man kan skruva i skåpets kanter ? Kanske nåt fästmetallbläck mm
Då föreslår jag att du börjar med att läsa monteringsanvisningen som finns på Ikea-sidan du länkade till (Produktinformation).

Skruv och plugg: https://www.hornbach.se/projekt/valja-plugg/

BirgitS BirgitS skrev:
Då föreslår jag att du börjar med att läsa monteringsanvisningen som finns på Ikea-sidan du länkade till (Produktinformation).

Skruv och plugg: [länk]
Hehe, nä finns ingen sådan eftersom väggar är så olika material som kräver olika fastmonteringar
Klart att det finns expander pluggar för betong, det var inte frågan utan bästa expanderplugg och skruv eller kanske tom betongskruv

Men det har jag redan beställt vad som är bäst, tack för engagemanget iaf

Om det verkligen är betong, inte lös puts så duger väl nästan vilken plugg som helst.
Det där om att läsa monteringsanvisningen var nog för att du skall se hur systemet ser ut.
Ikeas skåp hängs upp på en skena som man först skruvar upp på väggen. Den har hål så att du kan sätta massor med skruvar, men det räcker med färre. Finns anvisningar även för det i mont. anvisningen. Det går även att skruva upp skåpen individuellt utan skenan. Men med skena blir det väldigt lätt.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det verkligen är betong, inte lös puts så duger väl nästan vilken plugg som helst.
Det där om att läsa monteringsanvisningen var nog för att du skall se hur systemet ser ut.
Ikeas skåp hängs upp på en skena som man först skruvar upp på väggen. Den har hål så att du kan sätta massor med skruvar, men det räcker med färre. Finns anvisningar även för det i mont. anvisningen. Det går även att skruva upp skåpen individuellt utan skenan. Men med skena blir det väldigt lätt.
Stämmer knappast på dessa knox väggskåp. Det är en tunn 3 mm masonitskiva man spikar fast på baksidan på masonitskivor. Rent skräp med andra ord. Jag limmade fast en list på 4 mm av plywood runt om efter jag spikat fast masonitskivan och borrade hål. Skaffade ett extra skruvvinkeljärn för nedre delen av skåpet i samband md att jag skruvad fast övre delen. Vid montage använde jag trälim i stort sätt överallt. Många av dessa skåp anger inte maxvikt pr plan, såklart inte heller hur bästa skruv och plugg som nämns.

Det tål nog annars inte mer än några få kilo, kanske 4-5 kg innan de kolapsar ifrån väggen rätt ner i golvet

Och även en stödregel. Jag vill inte att skiten ska ramla ner på huvvet (när man fyller skåpet med vardaliga ting) för har vissa skåp över huvudhöjd

K Kentaclinta78 skrev:
Stämmer knappast på dessa knox väggskåp. Det är en tunn 3 mm masonitskiva man spikar fast på baksidan på masonitskivor. Rent skräp med andra ord. Jag limmade fast en list på 4 mm av plywood runt om efter jag spikat fast masonitskivan och borrade hål. Skaffade ett extra skruvvinkeljärn för nedre delen av skåpet i samband md att jag skruvad fast övre delen. Vid montage använde jag trälim i stort sätt överallt. Många av dessa skåp anger inte maxvikt pr plan, såklart inte heller hur bästa skruv och plugg som nämns.

Det tål nog annars inte mer än några få kilo, kanske 4-5 kg innan de kolapsar ifrån väggen rätt ner i golvet
Illustration av montering av vinkelbeslag på överskåp med markerade skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av monteringsanvisning som visar skåpsfästning med vinkelbeslag och skruvar i masonitskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du skruvar inte fast dessa skåp i masoniten.
Det ska sättas fast med ett vinkelbeslag i varje hörna som är skruvat i skåpet.
Titta på bruksanvisningen igen.
Finns ett hål i masoniten i varje hörn upptill där skruven ska sitta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
[bild] [bild]

Du skruvar inte fast dessa skåp i masoniten.
Det ska sättas fast med ett vinkelbeslag i varje hörna som är skruvat i skåpet.
Titta på bruksanvisningen igen.
Finns ett hål i masoniten i varje hörn upptill där skruven ska sitta.
Ser ut att vara nån skena i denna monteringsanvisning. Det följer inte med i nåt paket alls, sen är det bara vinkelbeslag för högervänster sida upptill för just hålen som finns förborrade i masonitskivan. Finns inte 4 hål, (finns 2) finns inte 4 beslag (finns 2), finns ingen monteringsskena. Antagligen blev jag blåst men nu har jag redan satt upp skåpen så

Skenan köps separat.. sedan är det två vinkelbeslag per skåp, antingen hängs och låses dom i skenan eller så monterar man med skruvar direkt i väggen...

K Kentaclinta78 skrev:
Ser ut att vara nån skena i denna monteringsanvisning. Det följer inte med i nåt paket alls, sen är det bara vinkelbeslag för högervänster sida upptill för just hålen som finns förborrade i masonitskivan. Finns inte 4 hål, (finns 2) finns inte 4 beslag (finns 2), finns ingen monteringsskena. Antagligen blev jag blåst men nu har jag redan satt upp skåpen så

Alla köksskåp oavsett tillverkare hängs upp med antingen skena eller 2 beslag, det är därför det finns två hål och 2 beslag.
Skenan är ett tillval som är frivilligt att använda annars funkar det alldeles utmärkt med 2 skruv i medföljande beslag enligt bruksanvisningen.

A Argastesnickaren skrev:
Alla köksskåp oavsett tillverkare hängs upp med antingen skena eller 2 beslag, det är därför det finns två hål och 2 beslag.
Skenan är ett tillval som är frivilligt att använda annars funkar det alldeles utmärkt med 2 skruv i medföljande beslag enligt bruksanvisningen.
Nä det stämmer tyvärr inte iaf enligt IKEA. Knoxhults skåp har inga anpassade skenor till väggar utan det gäller att borra i väggen med betongplugg å skruv. Sen andra sidan kan man ju modifiera och bygga om bakdelen till skåpen så de ha nån trälist osv som gör att det blir brukligt att använda en skena med dess glidbeslag. De anger inte vikten pr hyllplan, de anger inte såklart vilken pluggtyp längd, skruvdimension inkl ev brickor som skulle kunna förankra hyllan optimalt i vanlig bostadslägenhets väggbetong.

Det är ett annat utförande på knoxhult så enkelt som att spika fast på en masonitskiva bakom. Men tycker det va lite märkligt att IKEA kundtjänst inte kunde rekommendera nån skena för det för själva "håll" skruvbeslagen (se monteringsanvisning knoxhultskåp) som är ju inne i hörnen på skåpen och masonitskivan bakom då kommer inte verka för nån vidhäftning på väggen om du kör med skena

Isf kan du rekommendera nån?
https://www.ikea.com/se/sv/search/products/?q=upphängningsskena

Och.. hur du skulle montera det på denna typ av skåp ? men vald skena ?
Se sidan 3-12 (handlar om baksidan och vinkeljärnen) på skåpen
https://www.ikea.com/se/sv/assembly...cabinet-with-door-white__AA-2245379-2_pub.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.