M
Ça 15 år gammal Ikea diskmaskin signaler läckage. Botten tråget fullt av vatten. 2:a gången det händer söker jag lite efter felkällor, drar ut maskinen, demonterar front och sidoplåtar efter att ha torkat upp allt vatten....
Hittar inga fel som maskinen tydligen är känd för.

Till slut hittar jag några droppar på höger sida halvägs upp och spår av vatten som runnit. Platt plastlåda som sitter ovanför vattenmjukgöraren.
Den sitter i ett genomgående hål in till själva diskutrymmet med en stor plast mutter på insidan. Den muttern satt löst....

Så ni som har en liknande lösning och problem med läckage, börja med att dra åt denna.
Insidan av en diskmaskin med en lös plastmutter nära vattenmjukgöraren, orsakar droppande och läckageproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M MathiasFr skrev:
Ça 15 år gammal Ikea diskmaskin signaler läckage. Botten tråget fullt av vatten. 2:a gången det händer söker jag lite efter felkällor, drar ut maskinen, demonterar front och sidoplåtar efter att ha torkat upp allt vatten....
Hittar inga fel som maskinen tydligen är känd för.

Till slut hittar jag några droppar på höger sida halvägs upp och spår av vatten som runnit. Platt plastlåda som sitter ovanför vattenmjukgöraren.
Den sitter i ett genomgående hål in till själva diskutrymmet med en stor plast mutter på insidan. Den muttern satt löst....

Så ni som har en liknande lösning och problem med läckage, börja med att dra åt denna.
[bild]
kul
första gången jag hör detta

Ikea15 år.
Det är inte ofta man hört dom 3 orden sammansatta... 😄

I InsidersUnited skrev:
Ikea15 år.
Det är inte ofta man hört dom 3 orden sammansatta... 😄
på den tiden gjorde elx rätt hyfsade maskiner

M
Den är nog rätt välskött, körs mindre än varje dag. Såg väldigt fräsch ut i "maskinrummet", iof första diskmaskinen jag öppnat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.