M _Magnus L skrev:
Ja det vet jag MEN jag försökte svar så enkelt som jag kunde.
Tror det är konstaterat att det bara satt en wago, kanske kände lite skam efter man kom på det😂
 
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
M _Magnus L skrev:
…..Kanske någon innan dig bytt takkontakt i rummet från exempelvis en gammal rund till en ny? …

MVH Magnus
TS skriver i sitt första inlägg att de provat med en annan lampa i uttaget och då fungerade det. Det borde betyda att det inte är något fel i takkontakten utan troligen i den nya armaturen eller kopplingen mellan armatur och den nya dcl-kontakten som TS gjort.
 
R roli skrev:
TS skriver i sitt första inlägg att de provat med en annan lampa i uttaget och då fungerade det. Det borde betyda att det inte är något fel i takkontakten utan troligen i den nya armaturen eller kopplingen mellan armatur och den nya dcl-kontakten som TS gjort.
Läste inte hela inlägget, beklagar detta! Fann det bara omöjligt att inte lösa det !
 
Väldig aktivitet här! 2 wagoS. 1 blå 1 brun.
Ny armtur från ikea = fungerar! Sladden såg lite tufsig ut vid lampsockeln, så kanske någon skada på den som inte syntes.
Tack för engagemanget!

Men kan det ha blivit skador på strömbrytaren, eller någonting annat som bör ses över? Allting fungerar som vanligt som ligger på den proppen.
 
M _Magnus L skrev:
Läste inte hela inlägget, beklagar detta! Fann det bara omöjligt att inte lösa det !
OK ! Men felet finns ju exakt där jag sa det var! Felkopplat! Jag skrev då att det till trots kunde vara från IKEA om än kanske mindre troligt. Annan lampa OCH igen vad för typ av lampa? lågenergi som tål de mesta spänningarna tom gamla likvoltsystem? eller som tidigare 110 volt AC men 2 faser som gav 220 VAC. Utan mer information blir det gissningar! Man kan föreslå isolationsmätning med 50kV samt massa annat med normalt förnuft borde gälla.
 
5 5felfinn skrev:
Men kan det ha blivit skador på strömbrytaren,
Den skall tåla en sådan smäll, bara man injte gör om det flera ggr om dagen.

Säkringen finns ju för att skydda. Men en kortslutning blir alltid en stress för brytare och ledningar. Det blir ju bortåt 1000A i kortslutningsögonblicket. Tänk på att en elsvets jobbar med typ 80 - 150A.

jag är inte riktigt med på det du skriver. Fungerar det alltså nu med en annan armatur? Allt annat lika (även wagon)
 
Om sladden är "tuffsig" så borde det inte få den här effekten, såvida inte tuffsig betyder att fu har en massa synlig koppar som ligger ihop mellan fas och nolla.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
M _Magnus L skrev:
OK ! Men felet finns ju exakt där jag sa det var! Felkopplat! Jag skrev då att det till trots kunde vara från IKEA om än kanske mindre troligt. Annan lampa OCH igen vad för typ av lampa? lågenergi som tål de mesta spänningarna tom gamla likvoltsystem? eller som tidigare 110 volt AC men 2 faser som gav 220 VAC. Utan mer information blir det gissningar! Man kan föreslå isolationsmätning med 50kV samt massa annat med normalt förnuft borde gälla.
Det är svårt att hänga med i det du skriver. Likvolt? Isolationsmätning med 50 kV?
 
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är svårt att hänga med i det du skriver. Likvolt? Isolationsmätning med 50 kV?
OK nu blir det inte var det var tänkt! Jag ville hjälpa en person med ett vad man kan uppleva som enkelt problem. Ansluta en strömförbrukare till en strömkälla. När han gjorde så, blev det ett strömsprång som översteg vad hans säkring klarade av. Vad kan vara felet är "trodde jag" ganska uppenbart? Felkoppling !
Detta med våra gamla elsystem eller som tom finns kvar i Norge är en bisak. Nya svagströmsljuskällor är ofta av LED eller likande teknologi. Dessa då de inte klarar för dem (felaktiga spänningar eller strömmar) har inbyggda reglerkretsar för att just skydda elektroniken. .LikVolt, tja dumt att skriva så! Men igen jag skrev till någon som uppenbart hade andra problem med sina inkopplingar. Men "LikSpänning" är ju lika tråkigt, MEN vi ju inte detta i Sverige nyttjar längre (om inte privat). Isolationsspänning! Detta är ju inte aktuellt för personen i fråga! Men då DU frågar är det den ström som enkelt förklarat kan gå mellan kablarna ( DVS från ex fas till Noll eller från Jord till Fas ja du förstår nog). Men i allt detta varför ? Enkelt problem ! Jag kan om du vill förklara hur man isolationsmäter och upptäcker krypströmmar. Normalt sett har du alltid viss del krypström i viss del den som induceras via närstående växelspänningskälla. MEN igen varför vill DU krångla till det ? Jag har hjälpt andra med pumpar och fläktar här på detta forumet MEN om så önskas avslutar jag det . MVH Magnus
 
M _Magnus L skrev:
OK nu blir det inte var det var tänkt! Jag ville hjälpa en person med ett vad man kan uppleva som enkelt problem. Ansluta en strömförbrukare till en strömkälla. När han gjorde så, blev det ett strömsprång som översteg vad hans säkring klarade av. Vad kan vara felet är "trodde jag" ganska uppenbart? Felkoppling !
Detta med våra gamla elsystem eller som tom finns kvar i Norge är en bisak. Nya svagströmsljuskällor är ofta av LED eller likande teknologi. Dessa då de inte klarar för dem (felaktiga spänningar eller strömmar) har inbyggda reglerkretsar för att just skydda elektroniken. .LikVolt, tja dumt att skriva så! Men igen jag skrev till någon som uppenbart hade andra problem med sina inkopplingar. Men "LikSpänning" är ju lika tråkigt, MEN vi ju inte detta i Sverige nyttjar längre (om inte privat). Isolationsspänning! Detta är ju inte aktuellt för personen i fråga! Men då DU frågar är det den ström som enkelt förklarat kan gå mellan kablarna ( DVS från ex fas till Noll eller från Jord till Fas ja du förstår nog). Men i allt detta varför ? Enkelt problem ! Jag kan om du vill förklara hur man isolationsmäter och upptäcker krypströmmar. Normalt sett har du alltid viss del krypström i viss del den som induceras via närstående växelspänningskälla. MEN igen varför vill DU krångla till det ? Jag har hjälpt andra med pumpar och fläktar här på detta forumet MEN om så önskas avslutar jag det . MVH Magnus
Jag tror inte TS har en megger hemma och om det skulle vara krypströmmar skulle jfb lösa ut nu var det kortslutning och säkring löste ut. Fel kopplad lampa är svaret
 
J J-banan skrev:
Jag tror inte TS har en megger hemma och om det skulle vara krypströmmar skulle jfb lösa ut nu var det kortslutning och säkring löste ut. Fel kopplad lampa är svaret
JaHa Det var väl det första jag sa! Jag vill hjälpa folk som vill ha hjälp och inte få massa trams! Vill någon vara pyttimeter eller så,OK för dem MEN ..........Gemensama VI KAN LÖSA MÖE (mycke)
 
M _Magnus L skrev:
JaHa Det var väl det första jag sa! Jag vill hjälpa folk som vill ha hjälp och inte få massa trams! Vill någon vara pyttimeter eller så,OK för dem MEN ..........Gemensama VI KAN LÖSA MÖE (mycke)
Okej, TS har nog löst problemet nu👍
 
Panor82
Fast en isolationsmätning med 50kV tycker jag ändå är lite i överkant inne i en vanlig bostad. Men skönt att det löste sig.
 
Det är nog inte speciellt många apparater som skulle klara en isolationstestning med 50 000 V. Det är nivåer man använder för åsktester. Men ingen begär att isolationen skall klara en åskträff, utan det handlar bara om vad som får gå sönder eller inte vid ett åsknedslag.

El "hoppar" ca 1mm per 1000V . I vacuum, längre i luft, och om det finns en (isolerande) yta att krypa över. Så en 50 kV test skulle slå över mot allt inom kanske 60 - 70mm. Det klarar inte ens en vanlig kontakt, håller du den i handen så är det klart mindre än 50mm från finger till kontaktstiftet.

För en massa år sedan när jag var med om att utföra en del sådana certifieringstester (eller snarare förtester innan vi lämnade in för formell testning) så körde vi klass 2 isolationstest med 4750V AC, AC är mycket "elakare" än DC för isolation, framförallt om isolationen består av olika skikt. kapacitiv koppling kan göra att spänninegn fördelar sig olika mellan skikten, Så att kanske 4 500V lägger sig över det 0,1mm tunna lacklagret, och 200V över 10mm plast. Det blir genomslag i lacklagret.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.