45 167 läst ·
92 svar
45k läst
92 svar
IKEA kökslådor - Blum vs Hettich
Jag och svärmor satt med alla olika trådar uppe för att hitta olika sätt att ta ur lådan på och att lyfta ur den går inte. Då ryckte vi ganska ordentligt.mattiasj78 skrev:
Man får rycka till hyfsat bestämt, dra inte ut lådan mer än ca 5 cm.
Ha inget omtåligt i lådan första gången om man är osäker.
Ha inget omtåligt i lådan första gången om man är osäker.
vi har rykt ganska bestämt. vi har provat från nästan inget öppet alls till helt utdragen. Har även ringt till ikea som berättat att trots beskrivningen så ska man inte dra ur lådorna utan trycka till plastplupparna med en skruvmejsel eller liknande.
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
När är köket köpt? Kan det finnas olika varianter av Hettich...?
Enklast möjliga på mitt.
1. Öppna lådan 5-10 cm.
2. Ta tag med båda händerna under lådfronten.
3. Gör ett snabbt och halv-kraftigt ryck rakt uppåt.
Enklast möjliga på mitt.
1. Öppna lådan 5-10 cm.
2. Ta tag med båda händerna under lådfronten.
3. Gör ett snabbt och halv-kraftigt ryck rakt uppåt.
skåpet köptes i helgen. Det är två hurtsar som ska stå på en altan. Svärmor är väldigt nöjd att hon slapp de här lådorna i köket.
Jag är jätte ledsen att jag ska behöva ha dom i mitt framtida kök.
Lite fult att beskrivningen säger att man ska dra ur dom medan IKEAs kundservice säger att man absolut inte ska göra det.
Ska inte en låda i ett kök vara lätt att lyfta ur? tänk så spiller man något i översta lådan, då ska man ju snabbt kunna rädda situationen utan att behöva springa efter skruvmejsel.
Jag är jätte ledsen att jag ska behöva ha dom i mitt framtida kök.
Lite fult att beskrivningen säger att man ska dra ur dom medan IKEAs kundservice säger att man absolut inte ska göra det.
Ska inte en låda i ett kök vara lätt att lyfta ur? tänk så spiller man något i översta lådan, då ska man ju snabbt kunna rädda situationen utan att behöva springa efter skruvmejsel.
Lyfter en gammal tråd för det verkar behövas ett klargörande här (även dom rätt teknik beskrivs i inlägg #73):
Det räcker inte att trycka till den vita plastpluppen och dra lådan utåt, man måste trycka in plastpluppen och samtidigt dra metallskenan som lådan är fäst i inåt (bort från lådfronten). Om man har någon känsla för mekaniska ting är det ganska enkelt, men jag kan se att det är problematiskt om man saknar mekanisk känsla.
Det räcker inte att trycka till den vita plastpluppen och dra lådan utåt, man måste trycka in plastpluppen och samtidigt dra metallskenan som lådan är fäst i inåt (bort från lådfronten). Om man har någon känsla för mekaniska ting är det ganska enkelt, men jag kan se att det är problematiskt om man saknar mekanisk känsla.
Jag lyfter denna tråd igen.
Jag måste bort med gångjärnet från själva lådan (den sitter inte fastskruvad i skåpet).
Men hur i friden får jag loss skenorna?
Det finns INGEN vit plastplupp att peta på.
Det är ett helt nyinköpt kök som håller på att monteras.
Jag måste bort med gångjärnet från själva lådan (den sitter inte fastskruvad i skåpet).
Men hur i friden får jag loss skenorna?
Det finns INGEN vit plastplupp att peta på.
Det är ett helt nyinköpt kök som håller på att monteras.
Lisa H skrev:
Ha! Jag fick loss eländet!
Och jo, det fanns visst en vit plasplutt som man skulle peta in. :blushing:
Skakade lös gångjärnet. Klart!
Om ägaren till det här nya "smäckköket" hör av sig om 5-10 år för att lådorna börjar gå sönder, då kan man nog avfärda det som smäck... Men inte på ren känsla som du gör här...Paul-Staffanstorp skrev:Så rätt så...
Alla pratar ju om att Ikeas saker är samma som alla andra, men så är inte fallet.
Monterade häromdagen den nya varianten på Ikeas lådsystem och ärligt talat har jag aldrig sett sådant smäck förr...
Riktigt klena skenor och ett halvt h-e att ta bort lådorna när man väl satt in dem i stommarna.
Förr med Blum var det ju bara att lyfta upp lite lätt så lossnade dem.
Nu fick man ju bruka våld för att få loss lådorna...
Plastbeslag istället för metall till frontera... herregud !
Man får verkligen vad man betalar för känns det som.
Jag tror grejorna har genomgått ganska omfattande hållbarhetstester där material och dimensioner på fästen m.m är tillräckligt rejäla för att hålla.
Mvh Björn
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jo Björn...BjörnBygg skrev:Om ägaren till det här nya "smäckköket" hör av sig om 5-10 år för att lådorna börjar gå sönder, då kan man nog avfärda det som smäck... Men inte på ren känsla som du gör här...
Jag tror grejorna har genomgått ganska omfattande hållbarhetstester där material och dimensioner på fästen m.m är tillräckligt rejäla för att hålla.
Mvh Björn
Med den erfarenheten jag har och efter det ansenliga antal kök jag monterat vid detta laget så kan jag avfärda det som smäck...
...i jämförelse med de gamla lådsystemen skriver jag !!
Blums lådsystem var och är betydligt stabilare än Hettich och det står jag för !
De har säkert genomgått en del tester m.m, men fortfarande så tror jag att man minskat kraven jämfört med hur hållfasta Blums system var och är för det är mycket skrangligare med Hettich lådsystem...
Jämförde Hettichskenorna i mitt kök (ej Ikea dock) med ett några Blum skenor som jag har liggandes och kan inte säga att den ena känns klenare än den andraPaul-Staffanstorp skrev:Jo Björn...
Med den erfarenheten jag har och efter det ansenliga antal kök jag monterat vid detta laget så kan jag avfärda det som smäck...
...i jämförelse med de gamla lådsystemen skriver jag !!
Blums lådsystem var och är betydligt stabilare än Hettich och det står jag för !
De har säkert genomgått en del tester m.m, men fortfarande så tror jag att man minskat kraven jämfört med hur hållfasta Blums system var och är för det är mycket skrangligare med Hettich lådsystem...
Visst kan jag hålla med om att snäpplåsen på hettich kan upplevas som klenare än blums ganska klumpiga tryckhandtag, men tittar man närmare på själva mekanismen i blum så är den inte direkt överdimensionerad den heller.
Något jag vet.
Jag har IKEAs stommar men köpte mina Tandembox Intivo av BLUM. Den mittersta hålraden på IKEAs stommar stämmer inte överens med BLUMs skruvpositioner på deras stomskenor så jag fick borra egna hål för att montera med systemskruv. När Tandembox kom var denna utan dämpare men man kunde senare kompletta med dämpare såm satt på undersidan av lådbotten. Denna lösning har aldrig IKEA haft. Däremot kunde man på IKEA köpa dämpare som man knäppte fast på skenan, denna lösning har aldrig BLUM haft. Däremot har de en fast monterad dämpare som standard. IKEAs lådor hade testats till maxlast av 15-20 kg har jag för mig. BLUM har tre varianter, 30, 50 eller 65 kg.
Jag har IKEAs stommar men köpte mina Tandembox Intivo av BLUM. Den mittersta hålraden på IKEAs stommar stämmer inte överens med BLUMs skruvpositioner på deras stomskenor så jag fick borra egna hål för att montera med systemskruv. När Tandembox kom var denna utan dämpare men man kunde senare kompletta med dämpare såm satt på undersidan av lådbotten. Denna lösning har aldrig IKEA haft. Däremot kunde man på IKEA köpa dämpare som man knäppte fast på skenan, denna lösning har aldrig BLUM haft. Däremot har de en fast monterad dämpare som standard. IKEAs lådor hade testats till maxlast av 15-20 kg har jag för mig. BLUM har tre varianter, 30, 50 eller 65 kg.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Instämmer med fn76 av erfarenhet...
Problemet på detta forum är att så fort man säger något negativt om Ikea så skriker folk i högan sky...
Som alltid finns det något som heter att man får vad man betalar för...
Problemet på detta forum är att så fort man säger något negativt om Ikea så skriker folk i högan sky...
Som alltid finns det något som heter att man får vad man betalar för...