Från säker källa har jag följande info:

IKEA säljer Hettich i Norden samt Tyskland, Belgien, Holland och England. Övriga länder säljer Blum.

Har oxå hört att då IKEA började sälja Hettich gjordes en analys på båda fabrikaten på en hög parametrar, rullexpandrar, stabilitet, dämpning, vridbarhet mm och på vissa parametrar var Blum bättre och på andra var Hettich bättre, totalt fick dock Hettich ett något högre betyg.
 
AnneFi
Roligt nog så är det värsta jag vet en lådjävel som måste skurvas av varenda gång man ska plocka av den. ramlar något bakom så måste man fram med verktygslådan istället för att bara lyfta av den.

kul att man börjat byta sitt kök del för del och nu inte längre känner för ikeas lådor.
 
Snailman
Det där med lådfrontfästet i plast låter ju ganska så negativt, med tanke på plastbitar som skvätter om nuvarande kökslådor...
 
Roligt nog så är det värsta jag vet en lådjävel som måste skurvas av varenda gång man ska plocka av den. ramlar något bakom så måste man fram med verktygslådan istället för att bara lyfta av den.

kul att man börjat byta sitt kök del för del och nu inte längre känner för ikeas lådor.
Man behöver inte skruva av lådorna, så till vida det inte är lådskenorna du menar... Själva lådan kan man antingen bara rycka upp precis som Blumlådan (fast med mer kraft) eller så kan man peta in ett litet hål längst fram i lådskenan där en vit plastdetalj uppenbarar sig med någonting smalt eller spetsigt. Skillnaden är väl att den gamla lådan bara var att ta ut. Nu krävs det lite mer av dig:)
 
AnneFi skrev:
Roligt nog så är det värsta jag vet en lådjävel som måste skurvas av varenda gång man ska plocka av den. ramlar något bakom så måste man fram med verktygslådan istället för att bara lyfta av den.

kul att man börjat byta sitt kök del för del och nu inte längre känner för ikeas lådor.
På de gamla Blum var det bara att lyfta upp i framkant och lådan släppte. På de nya måste man hålla in underifrån i skenan en plastspärr fär att få loss lådan. Lite krångligare, men inte speciellt avancerat.
 
Jag som har ett kök från Balingslöv, om jag nu vill ha billiga dämpare så finns dom inte kvar nu på IKEA?
 
Jag köpte kök från Nobilia i tyskland, samma som Noblessa i sverige, för 1 ½ månad sedan. de har också Hettich.
Dock så har jag inte kommit till monteringen ännu så jag kan inte uttala mig mer ännu.
 
rqu skrev:
Jag som har ett kök från Balingslöv, om jag nu vill ha billiga dämpare så finns dom inte kvar nu på IKEA?
Kan nog finnas, svärfar skulle köpa dämpare till 3 nya hurtsar (som kom med Hettichlådor) och han hade fått med sig fel dämpare hem så det verkar finnas både och i varuhusen än. :)
 
rqu skrev:
Jag som har ett kök från Balingslöv, om jag nu vill ha billiga dämpare så finns dom inte kvar nu på IKEA?
Är dessa dämpare billigare på IKEA? Får känslan ibland att IKEA verkar billiga men på detaljerna så drar det iväg. Har inga fakta bakom, bara en känsla.
Vad kostar samma dämpare på ex Theofils beslag?
 
Är 50 sek billigare eller kan man få tag på samma grejer till bättre pris hos någon annan?
 
Paul-Staffanstorp
  • Gilla
Pauline_
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Här finns de på Theofil, men du får ringa för att höra priset om du är nyfiken...

[länk]
Theofil har inte väl inte köttbullar, så IKEA är nog närmre på semesterns lista av utflyktsmål... Ringa orkar jag inte göra om priset, varför inte ha priset på hemsidan?
 
pbengtsson skrev:
Är 50 sek billigare eller kan man få tag på samma grejer till bättre pris hos någon annan?
50kronor paret är nog svårslaget. :)

rqu: sorry, ja trodde du menade låddämpare.
 
FredrikR skrev:
50kronor paret är nog svårslaget. :)

rqu: sorry, ja trodde du menade låddämpare.
Det är nog jag som är virrig och kapade tråden, den handlade ju ursprungligen om lådor :o ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.