Paul-Staffanstorp
rqu skrev:
Theofil har inte väl inte köttbullar, så IKEA är nog närmre på semesterns lista av utflyktsmål... Ringa orkar jag inte göra om priset, varför inte ha priset på hemsidan?
Nu var ju inte inlägget menat till dig utan till pbengtsson som undrade vad de kostade på Theofil...men det e lugnt.

Nej, det är ju ganska ansträngande att ringa när man har telefonnummer och artikelnumret serverat på silverfat... ;)

Att de inte har priset på sidan beror nog mest på att de mest säljer till företag och det står inte ens priser på saker i butiken...

Någon som har blivit klokare på om Hettich är lika bra som Blum?

I bilindustrin där jag jobbar pratar man ofta om dual sourcing vilket innebär att man kör med dubbla leverantörer av EXAKT samma pryl. Volvo tillämpar inte det (för små) men PSA kör det på alla motorkomponenter. Detta skulle mkt väl kunna vara en variant av dual sourcing vilket skulle innebära att Hettich och Blum gör i princip samma pryl åt Ikea, dvs Ikea skriver specen och Blum/Hettich tillverkar.

Dr.SiC skrev:
Någon som har blivit klokare på om Hettich är lika bra som Blum?
Vi har monterat vårt IKEA-kök med Hettich-lådor (blev ingen resa till Polen...). Utan att ha haft ett kök med Blum-varianten så kan jag ändå sammanfatta med att kvalitén upplevs helt OK, men Blum-lådorna kräver aningen mindre knuff för att gå igen själva.

Dr.SiC skrev:
I bilindustrin där jag jobbar pratar man ofta om dual sourcing vilket innebär att man kör med dubbla leverantörer av EXAKT samma pryl. Volvo tillämpar inte det (för små) men PSA kör det på alla motorkomponenter. Detta skulle mkt väl kunna vara en variant av dual sourcing vilket skulle innebära att Hettich och Blum gör i princip samma pryl åt Ikea, dvs Ikea skriver specen och Blum/Hettich tillverkar.
Inte alls osannolikt, sammantaget den info som finns i denna tråd.

En sak slog mig när jag kollar runt lite. Man skall nog passa sig för att jämföra saker ifrån Theofills med saker ifrån Ikea även om det står Blum på båda sakerna, Nu är dämpare säkert samma iofs men kollar man lådor tex så tål ju en Ikea Blum låda 60cm ca 8,3kg medans en Marbodal eller Sentens Blum låda tål 30kg....

cullberg skrev:
En sak slog mig när jag kollar runt lite. Man skall nog passa sig för att jämföra saker ifrån Theofills med saker ifrån Ikea även om det står Blum på båda sakerna, Nu är dämpare säkert samma iofs men kollar man lådor tex så tål ju en Ikea Blum låda 60cm ca 8,3kg medans en Marbodal eller Sentens Blum låda tål 30kg....
Står det i vilket läge.
Kanske IKEA lådan klarar 8kg kant häng fullt utdragen medans marbodal kan lasta 30kg jämt fördelat i lådan.

cullberg skrev:
Men vem utom IKEA ger dig 25 års garanti på både lådor och dämpare...?

IKEA-köket är ett år gammalt, allt har fungerat perfekt ända tills nyss. En låddämpare har läckt ut sin olja. Fortfarande finns Blum-dämpare, men vad händer sen?

T
Consensus skrev:
IKEA-köket är ett år gammalt, allt har fungerat perfekt ända tills nyss. En låddämpare har läckt ut sin olja. Fortfarande finns Blum-dämpare, men vad händer sen?
Vad menar du, du kan ju fortfarande köpa Blums produkter från annat håll!

Mikael_L
Consensus skrev:
Är inte det IKEA's huvudvärk i 24 år till?

Consensus skrev:
Ja så länge du lastar 8kg så är det ju inga problem =)
Man ser skillnad på låddämparnas uppbyggnad om man jämför! Sen är det såklart bra med 25års garanti.

tank77 skrev:
Vad menar du, du kan ju fortfarande köpa Blums produkter från annat håll!
Aha, var då?

Hornbach säljer en del grejer av Blum, så de kanske kan ta in det som saknas.

Mikael_L
cullberg skrev:
Jag blev intresserad, för med max 8 kg i lådan kan man ju inte ens fylla den med vanliga tallrikar. Och ingen här på forumet kontrade med någon annan uppgift.
Jag hittade inte heller någon maxvikt-uppgift i Ikea-katalogen eller deras kökskatalog eller hemsida, så till sist slängde jag iväg en mailfråga.

Fick svaret snabbt, mindre än ett dygn, trots att jag skickade frågan fre kväll :)
Heder åt IKEA.

Svar 25 kg.

Mailkonversationen:

Hej,
Tack för ditt mail!

Våra lådor, rationell, till skåpsserien Faktum, klarar 25kg.

Med vänlig hälsning
Hanna ***
IKEA Kundservicecenter
0775-700 500

> From: mikael***
> Sent: 2009-10-16 23:07
> To: support <support@ikea.se.emailprocessor.net>
> Subject: [120330]Kökshjälpen
>
...
> Hej.
> Hur jag än letar hittar jag ingen uppgift på hur mycket vikt man lasta i en Faktum utdragslåda.
>
> Så min snabba fråga är vilken maxvikt är det för faktum utdragslådor?
>
> mvh //Mikael

Så var det med det.

T
Consensus skrev:
Aha, var då?
Theofils!

tank77 skrev:
Theofils!
Hittar luckdämpare, men inte låddämpare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.