tommib
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jag fattar inte att allt för ofta i detta forum så anses felkopplare - hemmafixare som något man ska pusha hjälpa ...ja jag kan förstå att vissa saker är ok att återanvända ....om man har nödvändig kännedom. ..men om man inte vet vad färg area koppla enpolig brytare är så ska man ringa en vän inte pula själv ....
Ja? Om TS inte hade frågat utan kopplat sin häll till en vanlig stickpropp (enligt det första svaret) så hade det blivit skit. Eller ja, säkringen hade gått.

Jag förstår inte riktigt varför du tycker att det där uttaget ska bytas, du får gärna förklara det. TS har kanske inte så mycket kunskap om el men nog tror jag att hen klarar av att skruva fast ett färdigt perilexställ under några skruvar. Det är bra att fråga och det bör uppmuntras. Det riktigt farliga är om folk inte frågar alls utan bara kör på.

• Gilla
mrbygg1 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja? Om TS inte hade frågat utan kopplat sin häll till en vanlig stickpropp (enligt det första svaret) så hade det blivit skit. Eller ja, säkringen hade gått.

Jag förstår inte riktigt varför du tycker att det där uttaget ska bytas, du får gärna förklara det. TS har kanske inte så mycket kunskap om el men nog tror jag att hen klarar av att skruva fast ett färdigt perilexställ under några skruvar. Det är bra att fråga och det bör uppmuntras. Det riktigt farliga är om folk inte frågar alls utan bara kör på.
Jag ger upp ... Du har rätt

Tack alla som vill hjälpa till. Jag antar att dom flästa av oss har pulat med något man igentligen inte behärskar på ett eller annat sätt. Men jag inser att jag har väldigt lite kunskap innom el, och att logik inte räcket till. Men ska jag lägga mig platt för det. Märker att vissa tar in hjälp innan dom försökt själva, inget fel med det men sån är inte jag. Jag har stor respekt för el därför jag söker er hjälp. Att koppla in en häll är ingen rymdfysik speciellt inte när jag får så pedagogiska svar av vissa underbara människor.

Jag och min dotter har levt utan kök i ca 4v och börjar tröttna på det. Att hitta en elektriker som ska ha tid innan jul och nyår lär inte bli det lättaste. Vad jag förstått så ser det ganska bra ut, en ny perilex och en sladd så kan jag kanske steka mina köttbullar till jul ;)

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Så hur ser det ut? Har du kontrollmätt uttaget så att du verkligen har en nolla där? Eftersom det finns en nolla i uttaget så kan det inte vara alltför gammalt, men nollan har kanske aldrig använts tidigare.

Är du på det klara med hur perilex-sladdstället ska kopplas i hällen? Om du köper ett färdigt sladdställ så är det kanske inte uppenbart vilken tråd som kommer från stiftet L1 i kontakten. Där kan du använda summerfunktionen i spänningsprovaren för att se vilka två trådar som är L1 och L2.

Så nu har jag köpt sladd och uttag.
Elektrisk kabel och öppet vägguttag med synliga anslutningar på svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste jag ha en spänningmätare? Ska kablarna kopplas olika? Är inte placeringen den samma?
Öppet eluttag utan frontplatta med synliga anslutna kablar och skruvanslutningar mot vägg.
Skapa konto

Jo placeringen är precis densamma om du har kontakten rätt vänd, så som på din bild. Så det är bara att flytta över. Du kan behöva skala upp ny fin koppar beroende på hur det ser ut, och om det finns tillräckligt slack på kabeln från väggen.

En spänningsprovare är det minsta som ingår i verktygslådan om man ska hålla på med el. Den ska du använda här att att summra skyddsjorden. Det är en obligatorisk kontroll att det verkligen finns skyddsjord fram till uttaget. Man kan kontrollera det mot jordblecket i ett närliggande uttag.

En kontrollmätning av alla spänningar är också bra, t.ex att det finns en nolla, att det är 230 V mellan fas och nolla. Kan också vara värdefullt att kontrollera att det är 400 V mellan samtiga faser (tre mätningar).

Slutligen är spänningsprovaren bra för att summra fram vilken tråd i anslutningskabeln som är kopplad till stiftet för L1. Men man kan också anta brun och svart. Hur de är kopplade till L1/L2 spelar ingen roll.

• Gilla
mrbygg1 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo placeringen är precis densamma om du har kontakten rätt vänd, så som på din bild. Så det är bara att flytta över. Du kan behöva skala upp ny fin koppar beroende på hur det ser ut, och om det finns tillräckligt slack på kabeln från väggen.
En spänningsprovare är det minsta som ingår i verktygslådan om man ska hålla på med el. Den ska du använda här att att summra skyddsjorden. Det är en obligatorisk kontroll att det verkligen finns skyddsjord fram till uttaget. Man kan kontrollera det mot jordblecket i ett närliggande uttag.

En kontrollmätning av alla spänningar är också bra, t.ex att det finns en nolla, att det är 230 V mellan fas och nolla. Kan också vara värdefullt att kontrollera att det är 400 V mellan samtiga faser (tre mätningar).

Slutligen är spänningsprovaren bra för att summra fram vilken tråd i anslutningskabeln som är kopplad till stiftet för L1. Men man kan också anta brun och svart. Hur de är kopplade till L1/L2 spelar ingen roll.
Tack så mycket. Då skall jag gå och köpa en nu på direkten. Något tips på en bra len inte allt för dyr?

tommib
Jo, förra sidan har en länk till den på biltema som är helt ok. Glöm inte att köpa ubåtar också så att du kan isolera den oanvändan ledaren från sladdstället.

Om du känner att du vill ha en märkesprovare så säljer Kjell & Co Fluke T90.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, förra sidan har en länk till den på biltema som är helt ok. Glöm inte att köpa ubåtar också så att du kan isolera den oanvändan ledaren från sladdstället.

Om du känner att du vill ha en märkesprovare så säljer Kjell & Co Fluke T90.
Kan jag inte köra på dom lite billigare Skärmbild av en webbsida som visar en Velleman kompakt digital multimeter med tillhörande mätspetsar.
Skapa konto
?.

tommib
Jag skulle avråda från en multimeter i första hand, det är större risk att göra fel. En spänningsprovare lastar ner kretsen man mäter på mer och minskar risken för konstiga inducerade spänningar. Dessutom kan du inte ställa in den fel och få den att explodera i händerna på dig (eftersom den inte har några inställningar).

Om du vill komma lite billigare undan, köp Uni-T UT-18A som också finns på kjelle. Det finns en anledning till prisskillnaden och om du nu ändå sparar pengar på att elektrikern inte behöver komma till dig så är det minsta du kan ha vettiga verktyg.

Funkar den här
Hand håller förpackning av en spänningstestare med texten "Voltage Tester" och specifikationer.
Skapa konto

Det fick bli den dyra :(
Hand håller en förpackning av Benning PROFI POL+ spänningsprovare.
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M mrbygg1 skrev:
Det fick bli den dyra :(
[bild]
Bättre med en riktig multimeter den har "summer" och den kostar c:a 99kr också.
Men risken att göra fel finns som tidigare påpekat !

• Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
Jag skapade en video för er som orkar. Annar ska jag förklara.

Från blå uppe till vänster till jord endast ett pip

Från blå till restrerande 3 (brun, vit, svart) 230v

Mellan (brun, vit, svart) 400v

Mellan jord och (brun, svart, vit) 230v

Då antar jag att allt är i sin ordning?

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
I hällen ser det ut så här kanske

Elektrisk anslutning i häll med märkt brun, svart och blå kabel samt oanvänd grå kabel.
Skapa konto

1 Brun
2 Svart
4 Blå =Nolla
Gul/Grön till Jordsymbol

Du får en Grå kabel över =Fas 3 som bara isoleras. Du behöver inte skala den ens.

Tag en bild av hällens inkoppling o lägg upp.

Den gamla perilex är det inget fel på bara dammig.

Redigerat:
  • Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.