Ska du mot förmodan göra det själv så måste du kolla 3 saker .. max effekt på den nya hällen.. Hur mycke är det säkrat idag med vilken area på kabeln
Nja... Det beror väl på skulle jag säga. Om det ser vettigt ut i övrigt finns väl ingen särskild anledning att misstänka att något skulle vara fel med den fasta installationen (förutom ev saknad nolla)? Det är därför jag uppmanar TS till att ta bilder på den, samt undrar över vad det är för fastighet och ålder på den.
Som nämnts tidigare den gamla kablen saknar ett stift för Nollan, använder du den så blir det ”härdsmälta” i hällen!M mrbygg1 skrev:
Tag ett foto av perilex uttagbart med borttagen kåpa samt en bild av elcentralen o lägg upp.
Redigerat:
Jag förstår vad du menar . Men om man inte vet vad en ^nolla perilex Är så vet man ju inte heller om allt är ok ...tommib skrev:
Nja... Det beror väl på skulle jag säga. Om det ser vettigt ut i övrigt finns väl ingen särskild anledning att misstänka att något skulle vara fel med den fasta installationen (förutom ev saknad nolla)? Det är därför jag uppmanar TS till att ta bilder på den, samt undrar över vad det är för fastighet och ålder på den.
Köpte en IKEA-häll för 7 år sedan, induktion, och en elektriker kopplade in sladden i hällen. Tog med den hem och satte den i uttaget varpå det small som ett pistolskott och hällen var stendöd. Visade sig när vi tog dit elektriker att det inte var någon nolla draget i uttaget.
Kostade 1500:- i självrisk att få hällen lagad.
Kostade 1500:- i självrisk att få hällen lagad.
Hmm... Jag tycker nog inte att det där ser så farligt ut. Lite gammalt kanske men om det är av vettigt material så åldras den nog inte nämnvärt. Kanske lite oxiderade kontaktbleck men det är svårt att veta från bilden. Det går i så fall att fixa. Värre om blecken är slappa.
Det man ser är i alla fall att det är fullkopplat. Troligen är det rätt kopplat också men det skulle man helst verifiera med spänningsprovare. Nollan sitter i övre vänstra hörnet, mellan den och de andra hålen på sidorna ska det vara 230 V. Mellan vilka två som helst av de övriga hålen ska det vara 400 V.
En helt ok spänningsprovare kan du hitta på t.ex. Biltema, en sådan bör alla ha hemma om man tänker pyssla med el det minsta.
När du kontrollerat uttaget köper du ett nytt perilexställ. Det kan du hitta på flera ställen, t.ex. Elbutik.se eller någon annan internethandel. Tror att elgiganten också kan ha om du vill köpa i butik. Biltema har lösa kontakter men då får du köpa kabel också och skruva själv.
När du har allt på plats kopplar du så att du får en fas till skruven märkt L1 och en annan fas till skruven märkt L2. Vilka du väljer påverkas av om du tänker ha en ugn också, då väljer du de andra två som inte ugnen ligger på. Nolla kopplas till nollstiftet på perilexproppen (som är märkt), jord till mittenstiftet.
Det man ser är i alla fall att det är fullkopplat. Troligen är det rätt kopplat också men det skulle man helst verifiera med spänningsprovare. Nollan sitter i övre vänstra hörnet, mellan den och de andra hålen på sidorna ska det vara 230 V. Mellan vilka två som helst av de övriga hålen ska det vara 400 V.
En helt ok spänningsprovare kan du hitta på t.ex. Biltema, en sådan bör alla ha hemma om man tänker pyssla med el det minsta.
När du kontrollerat uttaget köper du ett nytt perilexställ. Det kan du hitta på flera ställen, t.ex. Elbutik.se eller någon annan internethandel. Tror att elgiganten också kan ha om du vill köpa i butik. Biltema har lösa kontakter men då får du köpa kabel också och skruva själv.
När du har allt på plats kopplar du så att du får en fas till skruven märkt L1 och en annan fas till skruven märkt L2. Vilka du väljer påverkas av om du tänker ha en ugn också, då väljer du de andra två som inte ugnen ligger på. Nolla kopplas till nollstiftet på perilexproppen (som är märkt), jord till mittenstiftet.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Den är helt OK! lite dammig men fullkopplad med 2,5 mm2 !
När du ändå har kåpan av och förhoppning säkringar av/lossade så passa på att spänna om alla skruvanslutningar.
Skaffa sedan en sådan här kabel med 5 st ledare
https://www.elbutik.se/product.html...TVuJ_lREUjxkEEWOGF5gePpv2IJxDIK4aAgiaEALw_wcB
Den grå kablen användes ej, isolera den med en ubåt eller Wago.
När du ändå har kåpan av och förhoppning säkringar av/lossade så passa på att spänna om alla skruvanslutningar.
Skaffa sedan en sådan här kabel med 5 st ledare
https://www.elbutik.se/product.html...TVuJ_lREUjxkEEWOGF5gePpv2IJxDIK4aAgiaEALw_wcB
Den grå kablen användes ej, isolera den med en ubåt eller Wago.
Jag gissar att "locket" har varit otillräckligt urjackat och klämt där. Det är väl det man kan klaga på, att det möjligen går lös FK någon centimeter mellan uttaget och röret om det är märken efter locket.
Jag fattar inte att allt för ofta i detta forum så anses felkopplare - hemmafixare som något man ska pusha hjälpa ...ja jag kan förstå att vissa saker är ok att återanvända ....om man har nödvändig kännedom. ..men om man inte vet vad färg area koppla enpolig brytare är så ska man ringa en vän inte pula själv ....
Kan hålla med dig, denna TS borde ringa en elektriker eller en kompis som är mer eltekniskt kunnig.lilllasrne skrev:
Jag fattar inte att allt för ofta i detta forum så anses felkopplare - hemmafixare som något man ska pusha hjälpa ...ja jag kan förstå att vissa saker är ok att återanvända ....om man har nödvändig kännedom. ..men om man inte vet vad färg area koppla enpolig brytare är så ska man ringa en vän inte pula själv ....