Har just bytt ut våra två gamla 45 cm diskmaskiner från IKEA.
De har i princip fungerat bra, så det blev IKEA igen.
Nu har ett minst sagt irriterande problem tillstött. När den ena maskinen tömmer tycks den andra fyllas på. Hålls det inte under uppsikt läcker det genom luckan.
De är anslutna till samma vattenlås som tidigare på samma sätt som tidigare.
IKEA hänvisar mig till en VVS:are. Jag lutar mer åt att det saknas en backventil eller dylikt.
Problemet uppstår bara från den ena maskinen till den andra.
Anslutnigen från maskinerna till vattenlåset skapaar en böj ca 15 cm över vattenlåset vilket ser rimligt ut.

Någon som känner igen problemet?
Alla tips mottas tacksamt.

BirgitS
dadid dadid skrev:
Anslutnigen från maskinerna till vattenlåset skapaar en böj ca 15 cm över vattenlåset vilket ser rimligt ut.
Böjen bör gå upp så nära bänkskivan som möjligt och absolut en bit över botten av diskhon. Annars kan det rinna ner smutsvatten bakvägen i diskmaskinen, särskilt om det börjar bli lite stopp i rören någonstans.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
A
dadid dadid skrev:
Har just bytt ut våra två gamla 45 cm diskmaskiner från IKEA.
De har i princip fungerat bra, så det blev IKEA igen.
Nu har ett minst sagt irriterande problem tillstött. När den ena maskinen tömmer tycks den andra fyllas på. Hålls det inte under uppsikt läcker det genom luckan.
De är anslutna till samma vattenlås som tidigare på samma sätt som tidigare.
IKEA hänvisar mig till en VVS:are. Jag lutar mer åt att det saknas en backventil eller dylikt.
Problemet uppstår bara från den ena maskinen till den andra.

Någon som känner igen problemet?
Alla tips mottas tacksamt.
Kontakta en röris för du har stopp i avloppstammen

Vart tar vattnet vägen om du kör bägge samtidigt?

electroluxaren skrev:
Kontakta en röris för du har stopp i avloppstammen
Den ena fyller den andra, men inte tvärt om. Båda är anslutna till samma vattenlås (nytt). Vad skall jag be rörisen göra?

raveper raveper skrev:
Vart tar vattnet vägen om du kör bägge samtidigt?
Brukar köra dem samtidigt med start något senare för den som blir översvämmad. På så vis tömmer den sist.

A
dadid dadid skrev:
Den ena fyller den andra, men inte tvärt om. Båda är anslutna till samma vattenlås (nytt). Vad skall jag be rörisen göra?
Nu ser jag inte hur det ser ut men när de tömmer så är det så bra flöde att ditt köksavlopp inte hinner med att svälja mängden.
du kan strypa flödet med pluggar men då är risken att du får följdfel längre fram

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.