2 241 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Ikea/Electrolux diskmaskin - luckan låser inte helt
Hej,
Vi har en Ikea "Välgjord" diskmaskin och ett 4-årigt barn ramlade härom dagen över luckan när luckan var helt nerfälld - vilket resulterade i att han låg med hela sin tyngd på luckan.
Efter denna incident är diskmaskinen skadad på så vis att luckan går upp automatiskt efter ett par sekunder efter att man startat en disk. Är inte helt säker men luckan lutar, kanske 15 grader neråt vid helt nerfällt läge. Se bild. Jag har för mig att den var helt vågrät innan.
När man stänger luckan låser den oftast (inte alltid), men om man bara med ytterst lite tryck med ett lillfinger försöker öppna luckan, ger sig låset direkt och luckan går upp. Normalt sett har det krävts betydligt mer tryck för att öppna luckan.
Jag tror att gångjärnen vid incidenten blev något justerade/vridna så att vid stängt läge av luckan går gångjärnen något längre, utanför deras "arbetsspann", så att de vid stängt läge utövar ett tryck på luckan utåt, så att låsmekanismen numera inte behöver något vidare tryck för att öppna sig, exvis trycket från vattensprutet inne i maskinen. Det skulle ju också förklara vinkeln vid helt nerfällt läge (se bild).
Diskmaskinen fungerar när jag monterat en regel i spänn, så att luckan hålls stängd. Bifogar ett par bilder.
Är det någon som har tips på hur jag själv kan fixa detta? Någon som haft samma/liknande problem?
Svårt att fixa detta själv?
Alla tips mottages tacksamt.
/Martin
Vi har en Ikea "Välgjord" diskmaskin och ett 4-årigt barn ramlade härom dagen över luckan när luckan var helt nerfälld - vilket resulterade i att han låg med hela sin tyngd på luckan.
Efter denna incident är diskmaskinen skadad på så vis att luckan går upp automatiskt efter ett par sekunder efter att man startat en disk. Är inte helt säker men luckan lutar, kanske 15 grader neråt vid helt nerfällt läge. Se bild. Jag har för mig att den var helt vågrät innan.
När man stänger luckan låser den oftast (inte alltid), men om man bara med ytterst lite tryck med ett lillfinger försöker öppna luckan, ger sig låset direkt och luckan går upp. Normalt sett har det krävts betydligt mer tryck för att öppna luckan.
Jag tror att gångjärnen vid incidenten blev något justerade/vridna så att vid stängt läge av luckan går gångjärnen något längre, utanför deras "arbetsspann", så att de vid stängt läge utövar ett tryck på luckan utåt, så att låsmekanismen numera inte behöver något vidare tryck för att öppna sig, exvis trycket från vattensprutet inne i maskinen. Det skulle ju också förklara vinkeln vid helt nerfällt läge (se bild).
Diskmaskinen fungerar när jag monterat en regel i spänn, så att luckan hålls stängd. Bifogar ett par bilder.
Är det någon som har tips på hur jag själv kan fixa detta? Någon som haft samma/liknande problem?
/Martin
gångjärnen är knäckta och måste bytas och ev även innerluckan (syns dåligt på bildern)E eztoril skrev:Hej,
/Martin
den är 10 år gammal så 80% åldersavdrag + självriskK krambriw skrev:
betyder i praktiken att an betalar försäkringsbolaget ett par tusen och betalar hela repkostnaden själv
Tack! Okej, ser du det på bilderna? "innerluckan", vad behöher du för bild för att se det?returen skrev:
Diskmaskinen är 10 år gammal, men fungerar felfrit för övrigtt.
Ser tre alternativ:
1) Byta gångjärnen själv. Är detta något som man kan försöka byta själv? Svårt?
2) Skicka hite Elektrolux service. Ringde de och de tar 2300 kr för en lagning.
3) Köpa en ny maskin frpn IKEA. Likvärdig maskin kostar ca 8000 kr.
Hur ser ni på det? Vad skulle ni gjort?
/Martin
ett kit med för båda sidor 4055327938 ca 719,90.- rätt lätta att bytaE eztoril skrev:Tack! Okej, ser du det på bilderna? "innerluckan", vad behöher du för bild för att se det?
Diskmaskinen är 10 år gammal, men fungerar felfrit för övrigtt.
Ser tre alternativ:
1) Byta gångjärnen själv. Är detta något som man kan försöka byta själv? Svårt?
2) Skicka hite Elektrolux service. Ringde de och de tar 2300 kr för en lagning.
3) Köpa en ny maskin frpn IKEA. Likvärdig maskin kostar ca 8000 kr.
Hur ser ni på det? Vad skulle ni gjort?
/Martin
innerlucka 140001308042 ca 2081.- lätt att byta när man ändå byter ggj.
behövs bilder på ggj infästningarna vilket kan vara svårt att få till
2300.-är väl innan rut?
oavsett så är electrolux ett bra val
ikeamaskinen är skräp jämför med den du har
men gå upp till 8999.- eller 9999.- varianterna så får du siemens
Okej, stort tack för den detaljerade informationen. Mkt uppskattat! Artikelnunmer stämmer med min "Välgjord", antar jag?returen skrev:
ett kit med för båda sidor 4055327938 ca 719,90.- rätt lätta att byta
innerlucka 140001308042 ca 2081.- lätt att byta när man ändå byter ggj.
behövs bilder på ggj infästningarna vilket kan vara svårt att få till
2300.-är väl innan rut?
oavsett så är electrolux ett bra val
ikeamaskinen är skräp jämför med den du har
men gå upp till 8999.- eller 9999.- varianterna så får du siemens
Jag har med din hjälp bestämt mig för att försöka laga maskinen själv. Om jag misslyckas är plan B att köpa en ny diskmaskin
Ser ut som att om jag skruvar bort aluminiumgolvet kommer ggj bli blottade? Finns någon servicemanual?
Är det en bra strategi att beställa ggj först och hoppas på att det bara är ggj som är problemet?
2 300 kr var priset inkl rut, fast jag antar att de skulle bli dyrare om de anser att innerluckan oxå behöver bytas?
flera electroluxservice har fast pris och det brukar vara 1900 efter RUT alla delar ingår och hela arbetstidenE eztoril skrev:Okej, stort tack för den detaljerade informationen. Mkt uppskattat! Artikelnunmer stämmer med min "Välgjord", antar jag?
Jag har med din hjälp bestämt mig för att försöka laga maskinen själv. Om jag misslyckas är plan B att köpa en ny diskmaskin
Ser ut som att om jag skruvar bort aluminiumgolvet kommer ggj bli blottade? Finns någon servicemanual?
Är det en bra strategi att beställa ggj först och hoppas på att det bara är ggj som är problemet?
2 300 kr var priset inkl rut, fast jag antar att de skulle bli dyrare om de anser att innerluckan oxå behöver bytas?
annars tar du bort sidorna så ser du
Hej,
Jag har fått mina gångjärn levererade, men jag har tyvärr haft så mkt annat att göra att vi har fortsatt med nödlösningen med regeln. Men det är på min ToDo.
Här är en bild på gångjärnen jag fått:
Som ses på bilden säger de sig vara orignal-produkt samt finns en QR-kod som länkar till monteringsanvisning:
https://support.electrolux.se/suppo...monterar-och-monterar-gangjarn-for-diskmaskin
Ska se när jag får tid att byta.
mvh Martin
Jag har fått mina gångjärn levererade, men jag har tyvärr haft så mkt annat att göra att vi har fortsatt med nödlösningen med regeln. Men det är på min ToDo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ses på bilden säger de sig vara orignal-produkt samt finns en QR-kod som länkar till monteringsanvisning:
https://support.electrolux.se/suppo...monterar-och-monterar-gangjarn-for-diskmaskin
mvh Martin
Tack för återkoppling!E eztoril skrev:Hej,
[bild]
[länk]
mvh Martin
Har också beställt gångjärn så får vi se om det löser problemet.
Kom över följande film som också visar liknande demontering och installation:
Mvh
Peter