IKEA Enastående (!) från 2014. Felkod 20 dyker upp ca: 5 min efter att diskmaskinen startats.

Avloppspumpen går tills felkoden löser ut utan att det kommer in något vatten eller finns något att pumpa ut. Häller jag i vatten manuellt pumpas detta ut.

Jag har sköljt ur, och blåst ren Tryckvakten (svart).
Inloppsventilen (vit) släpper inte in något vatten. Filtret var rent.

1. Har Tryckvakten något med inloppsvattnet att göra?
2. Om inte bör det vara inloppsventilen som är sönder? Andra ideér?

Tacksam för hjälp med felsökningen.

Mikael

• Någons hand håller en svart tryckvakt med etiketten "30020275" från en IKEA Enastående diskmaskin från 2014.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en diskmaskins inloppsventil som misstänks vara defekt i en felsökningsprocess.
    Skapa konto
  • Gilla
Chrak7
  • Laddar…

Bästa svaret

P
20 är tömningsfel
Tryckvakten pressostaten känner inte att det är tomt
På denna modell skall du spola med varmvatten i slangen från Tryckvakten högt tryck stötvis anbefalls

Tack för det - provar i morgon!

Fritt blås genom slangen till filterbassängen. Samma beteende som tidigare. Tolkar det som att det då måste vara Tryckvakten som är sönder och beställer en ny.

Tack för hjälp med felsökningen!

Mvh, Mikael

P
Kom det fram någon gegga?
Hur mycket vatten spolade du?

Ingen gegga. Lagom :)

Det var mycket riktigt tryckvakten. När jag bytte till en ny för 400 spänn fungerar den fint igen.

Tack för hjälpen igen - mycket uppskattat!

Mvh, Mikael

• Gilla
Chrak7
  • Laddar…
Har liknande problem på vår maskin. Öppnat fronten nertill men vart sitter tryckvakten? Torkar inte heller, allt väldigt blött efter avslutat program Insida av diskmaskin med öppen frontpanel som visar elektriska komponenter och ledningar.
Skapa konto
Öppen frontpanel på en tvättmaskin med synliga ledningar och komponenter, möjlig tryckvakt synlig.
Skapa konto
Insida av diskmaskin med öppen frontpanel som visar slangar, kablar och komponenter under diskmaskinens tvättdel.
Skapa konto

T ThoPow skrev:
Har liknande problem på vår maskin. Öppnat fronten nertill men vart sitter tryckvakten? Torkar inte heller, allt väldigt blött efter avslutat program[bild][bild][bild]
Slangen sitter påkopplad på den stora vita sumpen på höger sida i framkant bakom plåten på bilden. Så känn med handen på högra sidan om sumpen bakom plåtkanten där så hittar du den.

Annars om det inte skulle vara nån slang där, kolla då på vänstra sidan på sumpen så sitter det en tryckbrytare där, ser ut som ett usb minne ungefär. En sån tar du enklast av genom att böja nej den bortre sidan av tryckbrytaren så hoppar den av lätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.