Hej,

Jag har köpt ett hus som är en 1-plansvilla i suterräng. Ingången till huset är på högra sidan, och man kommer in i en större hall samt har två normalstora rum direkt på till höger (se bild 1, skalorna är dock lite tokiga). Om man tar av sig skorna och stampar på golvet i hakkeb låter det lite ihåligt, och lite mer så i rum 2, samt övre delen av rum 3 som vätter mot rum 2. Gör man samma sak i garage+tvättstuga-delen är det helt stumt när man stampar mot golv.

Huset har betongplatta på mark och har tidigare haft oljepanna. Jag bifogar även två bilder på fasad från framsida samt baksida, dessa rör finns bara på högra sidan av huset. Någon som kan bekräfta vad dessa uppochner-vända j-rör är för något (bild 2 samt 3)? Vore även intressant med en gissning på vad som orsakar ihåliga ljudet i golvet under högra sidan, och om det är kopplat till dessa rör.

Stort tack för tid och tankar!

/swepab

• Planritning över 1-plansvilla med suterräng, inklusive garage, tvättstuga, hall och tre rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppvänd J-formad rörledning som sticker ut från en husvägg med yttre växtlighet.
    Skapa konto
  • Uppochner-vänt J-rör som sticker ut från en husvägg med grovputs, omgivet av gröna växter och fönster synligt.
    Skapa konto
Redigerat:
Enkel och snabb gissning: Ventilation och överfyllnadsskydd för oljetanken?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Enkel och snabb gissning: Ventilation och överfyllnadsskydd för oljetanken?
Tror du att dessa kan bidra till att det låter ihåligt under delar av golvet på högra sidan, per beskrivning?

S swepab skrev:
Tror du att dessa kan bidra till att det låter ihåligt under delar av golvet på högra sidan, per beskrivning?
Tyvärr har jag inte den blekaste aning.
Finns det inga indikationer innne,, där den gamla oljetanken och -pannan stod, om var rören kan ha kommit in?

Men vad gör det om det har försvunnit lite massor under en del av bottenplattan?
Känns det osäkert?
Förr så grundlade man nog inte så noga med välpackad stenkross innan man göt plattan.

Förresten, välkommen till Bygga Hus-forumet Swepab!
Du får säkert snart mer kunniga svar på dina frågor :)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tyvärr har jag inte den blekaste aning.
Finns det inga indikationer innne,, där den gamla oljetanken och -pannan stod, om var rören kan ha kommit in?

Men vad gör det om det har försvunnit lite massor under en del av bottenplattan?
Känns det osäkert?
Förr så grundlade man nog inte så noga med välpackad stenkross innan man göt plattan.

Förresten, välkommen till Bygga Hus-forumet Swepab!
Du får säkert snart mer kunniga svar på dina frågor :)
Egentligen gör det inget, är mest min egna nyfikenhet som driver. Jag kommer dock att dränera om huset så finns något av intresse därunder kommer det vara ett bra tillfälle att forska djupare i det.

Stort tack för välkomnandet, ska bli spännande att utforska husägande samt alla som följer med, i dessa forum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.