27 547 läst ·
14 svar
28k läst
14 svar
Igenkalkade duschmunstycken
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 355 inlägg
Hej hej!
Önskar lite tips på hur man får rent duschmunstycken som kalkar igen. Har provat med ättika med halvbra resultat. Fler tips?
Vi har en Aqua 2000 kalklösare idag på inkommande vatten
/ Magnus
Önskar lite tips på hur man får rent duschmunstycken som kalkar igen. Har provat med ättika med halvbra resultat. Fler tips?
Vi har en Aqua 2000 kalklösare idag på inkommande vatten
/ Magnus
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 355 inlägg
Japp, citronsyra "fixade biffen". Följdfråga: finns det någon typ av akalkningstablett man kan lägga i munstycket så det inte kalkar igen så fort?
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Tror inte det är någon bra idé att ha något i munstycket. Kalk tas bort med syra och det är inget man vill få på sig vid dusch.
Skaffa en riktig avhärdare......
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Du kan ju prova att byta munstycke. Många munstycken idag har små "gummitutor" runt strål-hålen. Tanken är att man med jämna mellanrum skall massera gummitutorna så lossnar kalkbeläggningen. Vet inte om det funkar i praktiken, vi har inte så mycket kalk i vattnet här.
Detta fungerar utmärkt.. Har en större takdusch som är kanske 250mm x 250mm. Denna måste jag massera dessa gummitutor på kanske varannan månad så ökar vatten flödet rejälthempularen skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 355 inlägg
Jag får väl massera lite vid nästa dusch. Fick ett tips från annat håll att man kan lägga i en sån där "rengöringstablett" för diskmaskinen. Synpunkter på detta?
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
De hör nog hemma i diskmaskinen.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 355 inlägg
Jag böjer mig för för forumets åsikter och stoppar inte i nåt i munstycket. Massage och regelbunden rengöring i citronsyra får det bli. Tackar!
Brukar köpa Citek avkalkningsmedel, säljs i 1-litersförpackning hos den lokala ICA-nasaren.
Just duschmunstycket lägger jag i en kastrull och blandar Citek+vatten, sen häller jag över det vattnet i vattenkokaren och avkalkar den, sen häller jag i...... Bra att rengöra just kastruller med också, de blir som nya efter en vända med det där.
Just duschmunstycket lägger jag i en kastrull och blandar Citek+vatten, sen häller jag över det vattnet i vattenkokaren och avkalkar den, sen häller jag i...... Bra att rengöra just kastruller med också, de blir som nya efter en vända med det där.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 355 inlägg
Ja, hade jag kaklat igen munstyckena hade det blivit skämskudde i klädkammaren hela julen 
Klicka här för att svara