Hej hej!
Önskar lite tips på hur man får rent duschmunstycken som kalkar igen. Har provat med ättika med halvbra resultat. Fler tips?
Vi har en Aqua 2000 kalklösare idag på inkommande vatten
/ Magnus

Citronsyra brukar ta det mesta.

Japp, citronsyra "fixade biffen". Följdfråga: finns det någon typ av akalkningstablett man kan lägga i munstycket så det inte kalkar igen så fort?

Tror inte det är någon bra idé att ha något i munstycket. Kalk tas bort med syra och det är inget man vill få på sig vid dusch.

Skaffa en riktig avhärdare......

fyll en plastpåse med citronsyra eller vinäger och knyt runt munstycket och låt sitta ett tag

• Gilla
Helioz
  • Laddar…
Du kan ju prova att byta munstycke. Många munstycken idag har små "gummitutor" runt strål-hålen. Tanken är att man med jämna mellanrum skall massera gummitutorna så lossnar kalkbeläggningen. Vet inte om det funkar i praktiken, vi har inte så mycket kalk i vattnet här.

hempularen skrev:
Du kan ju prova att byta munstycke. Många munstycken idag har små "gummitutor" runt strål-hålen. Tanken är att man med jämna mellanrum skall massera gummitutorna så lossnar kalkbeläggningen. Vet inte om det funkar i praktiken, vi har inte så mycket kalk i vattnet här.
Detta fungerar utmärkt.. Har en större takdusch som är kanske 250mm x 250mm. Denna måste jag massera dessa gummitutor på kanske varannan månad så ökar vatten flödet rejält:D

Jag får väl massera lite vid nästa dusch. Fick ett tips från annat håll att man kan lägga i en sån där "rengöringstablett" för diskmaskinen. Synpunkter på detta?

De hör nog hemma i diskmaskinen.

Ingen annan än jag som läst "Igenkaklade duschmunstycken"?

• Gilla
perra från skogen
  • Laddar…
Jag böjer mig för för forumets åsikter och stoppar inte i nåt i munstycket. Massage och regelbunden rengöring i citronsyra får det bli. Tackar!

Brukar köpa Citek avkalkningsmedel, säljs i 1-litersförpackning hos den lokala ICA-nasaren.
Just duschmunstycket lägger jag i en kastrull och blandar Citek+vatten, sen häller jag över det vattnet i vattenkokaren och avkalkar den, sen häller jag i...... Bra att rengöra just kastruller med också, de blir som nya efter en vända med det där.

vojma skrev:
Ingen annan än jag som läst "Igenkaklade duschmunstycken"?
Japp, jag gjorde det. Första tanken var : hur lyckas man med det ;-)

Ja, hade jag kaklat igen munstyckena hade det blivit skämskudde i klädkammaren hela julen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.