F
Såhär i energispartider så tänkte jag att det ändå är dags att byta vårt spruckna munstycke. Försökte mäta förbrukningen och den ligger på ca 12l/minut på fullkraft. Dock ska sägas att jag sällan använder fullt blås.

Många snålspolande munstycken verkar ligga på 8-9l/minut. Hansgrohe vernis Blend Vario Green ligger på 5.2l/minut. Vad ska man välja? Ger 5.2l för lågt tryck kanske?

Eller så tar man en 9l/minut och inte använder fullt blås?
 
  • Gilla
dalmasen
  • Laddar…
1 plus på Hans grohe, jag har deras gamla ecoflow modell på 6 l/min, det enda man kan klaga på är att den låter mer än ett vanligt. Men det har ju med att den blandar in luft i vattnet vilket ger mer ljud.

En annan sak, alla FMM duschblandare som är från cirka 2015 och framåt har en inbyggd 8liter/min strypning, så har men en sådan blandare så är det inte lönt att byta handtag.

Någon får gärna rätta mig om årtalet och om det gäller fler blandare, borde vara så.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
I InsidersUnited skrev:
1 plus på Hans grohe, jag har deras gamla ecoflow modell på 6 l/min, det enda man kan klaga på är att den låter mer än ett vanligt. Men det har ju med att den blandar in luft i vattnet vilket ger mer ljud.

En annan sak, alla FMM duschblandare som är från cirka 2015 och framåt har en inbyggd 8liter/min strypning, så har men en sådan blandare så är det inte lönt att byta handtag.

Någon får gärna rätta mig om årtalet och om det gäller fler blandare, borde vara så.

Är det denna kanske?
https://www.hansgrohe.com/articledetail-vernis-blend-hand-shower-100-vario-green-26090000

Vi har en Oras Nova från 2010.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Divello har bra snålspolande duschmunstycken och perlatorer om man även vill ha det till blandarna, nackdelen är att man behöver hela paketet med duschmunstycke och duschregulatorn för att det ska fungera optimalt
 
  • Gilla
zwempa1
  • Laddar…
Vill man behålla sina gamla duschhuvuden så kan man köpa en strypbricka för några tior på valfritt billighetsvaruhus.

Eller så kan man trycka in en liten bit skumgummi i filtret innan handtaget som jag gjorde för länge sedan, sedan nyper man av en liten bit tills man får det flöde man vill ha.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Duschtiden är det som påverkar mest, man vill spola bort schampo. Mindre vatten från munstycket och längre tid, eller mera och kortare tid, blir minimal skillnad.
Men om man gillar att stå länge i duschen kan det kanske påverka.
 
Jag gillar duschmunstycke som har massor med gumminoppor som vattnet kommer ur.
Man får bra stril från 2-10liter/minut.
Skruvar man ner flödet så drar munstycket ihop sig så varje stråle blir tunnare men fortfarande har kraft att spruta långt.
Ingen strypbricka så man kan maxa om man vill.
Kalkar fort igen i vårat vatten men rengörs lätt. Gnugga fingret över nopporna så släpper kalken.
Även den relativt stora takduschen klarar enormt snålt flöde.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F
B Bjober skrev:
Jag gillar duschmunstycke som har massor med gumminoppor som vattnet kommer ur.
Man får bra stril från 2-10liter/minut.
Skruvar man ner flödet så drar munstycket ihop sig så varje stråle blir tunnare men fortfarande har kraft att spruta långt.
Ingen strypbricka så man kan maxa om man vill.
Kalkar fort igen i vårat vatten men rengörs lätt. Gnugga fingret över nopporna så släpper kalken.
Även den relativt stora takduschen klarar enormt snålt flöde.

Har du förslag på några modeller? Finns ju hur många som helst. :crysmile:
 
F
Ingen som har tips?
 
  1. Jag köpte ett kinesiskt duschhandtag på Aliexpress. Hade inga förväntningar på att det, men det fungerade bra och ger bra duschstråle. Familjen har inte klagat. Jag mätte upp vattenåtgången till drygt 4 liter/min och blev själv förvånad på hur lite det var.

    Duschhandtaget kostar 20 SEK på Aliexpress rakt hem i brevlådan så det är ju prisvärt i alla fall. Värt att testa och se vad du tycker. Jag ska se om jag hittar nån länk till det här duschhantaget så lägger jag till det.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Har du förslag på några modeller? Finns ju hur många som helst. :crysmile:
Ja det finns många.. kommer faktiskt inte ihåg. Biltema, jula, ikea kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.