42 682 läst ·
24 svar
43k läst
24 svar
Igångsättning av ejektorpump
Ok. Är det nån idé att ha en kran (handfat) i huset öppen? Mindre motstånd eller att luft trycks ut. Eller blir det bara sämre/ingen skillnad. Sen kan jag ju styra öppet stängt med ventilen/kranen vid pumpen.
Det gör ingen skillnad. Med tanke på att du har en hydropress och inte hydrofor så får du ett primärt mottryck som kanske kan ge samma effekt som en stängd kran. Men om plåsan är paj funkar det inte.É ÉlPon skrev:
Ok tack. Vattnet kom tillbaka sen. Jag brukar ha vattenstråle ur luftnippeln men när det verkligen är på gång på riktigt är det ett helt annat tryck på den. När det är svagare (men utan luft) kan pumpen gå i evighet men det bygger inte upp nåt tryck.
Jag fick för mig det som löste det var att fylla på vatten i locket som trycker tillbaka till borrhålet igen, starta pump en stund och sen repetera igen att fylla ett par ggr.
Jag fick för mig det som löste det var att fylla på vatten i locket som trycker tillbaka till borrhålet igen, starta pump en stund och sen repetera igen att fylla ett par ggr.
Pumpen suger i hålet under locket. Punpen trycker tillbaks några ringar upp uttag till hydropress ovan detta.É ÉlPon skrev:Ok tack. Vattnet kom tillbaka sen. Jag brukar ha vattenstråle ur luftnippeln men när det verkligen är på gång på riktigt är det ett helt annat tryck på den. När det är svagare (men utan luft) kan pumpen gå i evighet men det bygger inte upp nåt tryck.
Just så är det, skrev fel ovan. Antalet ringar ovan hydropressuttaget bestämms av djupet till ejektorn ju djupare desto fler ringar krävs.É ÉlPon skrev:
Nu har vattnet ännu en gång tagit slut. Denna gång betedde det sig lite annorlunda. Trycket brukar i vanliga fall sjunka, men nu tog det mer tvärt stopp och det kom luft.
Nu har det gått ett dygn och ännu inget vatten. När jag fyller i ”koppen” före pumpen så vill inte pumpen suga in vattnet. Det kommer en väldigt svag stråle ur luftnippeln ibland men mest är det bara luft som kommer.
När man stänger av pumpen tar den lång tid på sig att varva ner. Så verkar helt tom på vatten antar jag.
Finns det nåt sätt att få bort luften ifall det är nåt sånt som är i pumpen? Jag har ingen ventil mellan pump och hydropress utan endast ”efter”.
Nu har det gått ett dygn och ännu inget vatten. När jag fyller i ”koppen” före pumpen så vill inte pumpen suga in vattnet. Det kommer en väldigt svag stråle ur luftnippeln ibland men mest är det bara luft som kommer.
När man stänger av pumpen tar den lång tid på sig att varva ner. Så verkar helt tom på vatten antar jag.
Finns det nåt sätt att få bort luften ifall det är nåt sånt som är i pumpen? Jag har ingen ventil mellan pump och hydropress utan endast ”efter”.
Nu beter den sig lite mer normalt, nu är det ”bara” inget tryck men den extrema mängden luft är borta. Jag skruvade ur luftnippeln helt och det pös en stund. Sen försökte jag fylla en skvätt vatten där istället men vet inte om det kom in nåt i det lilla hålet.
Nu är det som perioder, mest lågt tryck sen kommer en kortare stund med högt tryck och sen lågt igen. Jag låter det nog stå över natten så är det kanske bättre imorgon igen. Kanske ännu är lågt med vatten…
Nu är det som perioder, mest lågt tryck sen kommer en kortare stund med högt tryck och sen lågt igen. Jag låter det nog stå över natten så är det kanske bättre imorgon igen. Kanske ännu är lågt med vatten…
Klicka här för att svara