Hej!

Vi har en firma som lägger
bandtäckning och jag var idag uppe och kikade på de tre ventilationshuvarna. I offert står att de ska falsas i bandtäckningen vilket jag tolkar som riktig svängd fals runt om som på bifogad bild från annat tak. Istället har de monterat huvarna i stora skivor plåt (som sedan falsats in i resten av taket) med endast små uppvik/falsar på någon cm runt om inne i huven och sedan fogat ovanför huven... I en huv som ej är monterad kan man ju se att det blir små mm-stora hål i hörnen där det med denna metod inte blir riktigauppvik. Ska man verkligen behöva synlig fog i ett dubbelfalsat tak och är detta sätt att göra huvar godkänt enligt AMA?

Resten av taket inkl runt takfönster ser ok ut med svängfals i alla fyra hörn som på huven på bilden. Skickar gärna bilder i PM till sakkunniga men vill helst inte lägga upp bilder i tråden. Får det folk att inte vilja svara så är det helt ok!

Obs! Bild alltså från annat tak som jag antog att det ska göras.

• Skärmbild 2026-08-21 204227.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som dom har brottfalsat i huvarna, det händer att jag gör det också ibland. Så det är nog ingen fara. Det blir ett smidigare montage

Men en brottsfals är inte godkänd enligt ama, men samtidigt är ama bara en rekomendation

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.