17 346 läst ·
453 svar
17k läst
453 svar
IF Metall avbryter strejken mot Tesla, inga medlemmar kvar.
jag har själv jobbat på mindre företag där dom inte har hjälp något och på mindre ort där ombudsmännen från facket sitter i samma jaktlag som företaget svårt då att lita på facket dåN najaden skrev:Mindre företag utan fack klubb kan det vara problem men att facket aldrig hjälper till ser jag som uteslutet.
Företag utan klubb så blir det ombudsmännen/kvinnor som hjälper till och dom är oftast fullsketad med jobb så kan ta tid att få hjälp men hör man av sig så hjälper dom till.
Sedan är det ju också upp till individen att engagera sig ta reda på fakta och läsa på vad som gäller.
Besökt företag med endast en anställd då är det ju svårt med klubb men oftast blir dom glad över att bli "sedd".
En sak är säker företaget lär ju inte upplysa dig/er om vilka rättigheter ni har.
fast ett företag som inte följer regler så blir det ingen blockad som i andra länder
Där håller jag med om och jobbade på ett mindre företag i bruksort på 1990 talet.Företagsledningen och våran fackresepetant umgicks på fritiden.M maria01 skrev:
Det är företagen som sätter lönen, inte facket.AndersMalmgren skrev:
De du har pratat med är uppenbarligen dåliga företagarare som skyller på andra för sina egna handlanden. Jag misstänker att de av ideologiska skäl försöker hålla nere lönerna p g a att de inte gillar fackföreningar
Jag har varit fackligt engagerad i många år och kan inte se det du beskriver. Tvärt om så var det enda företaget jag jobbat på utan kollektivavtal det som betalade sämst, hade sämst villkor och riktigt dåliga chefer.
De företag jag jobbat på där klubben varit aktiv har arbetsgivaren hyllat både mig som ombud och facket som organisation för att allting blir så mycket enklare för dem. Vi har haft chefer som varit direkt olämpliga och där vi från facket har styrt upp och fått en bättre miljö för både anställda och arbetsgivare.
Jag har t o m blivit ombedd att göra ett skydsstopp på delar av våra lokaler, det blir mycket enklare om man gör det via facket än om arbetsgivaren skall göra det, med tanke på relation mot fastighetsägare och liknande.
fast tesla hade ju bättre avtal en facket kan geG gaidin skrev:Det är företagen som sätter lönen, inte facket.
De du har pratat med är uppenbarligen dåliga företagarare som skyller på andra för sina egna handlanden. Jag misstänker att de av ideologiska skäl försöker hålla nere lönerna p g a att de inte gillar fackföreningar
Jag har varit fackligt engagerad i många år och kan inte se det du beskriver. Tvärt om så var det enda företaget jag jobbat på utan kollektivavtal det som betalade sämst, hade sämst villkor och riktigt dåliga chefer.
De företag jag jobbat på där klubben varit aktiv har arbetsgivaren hyllat både mig som ombud och facket som organisation för att allting blir så mycket enklare för dem. Vi har haft chefer som varit direkt olämpliga och där vi från facket har styrt upp och fått en bättre miljö för både anställda och arbetsgivare.
Jag har t o m blivit ombedd att göra ett skydsstopp på delar av våra lokaler, det blir mycket enklare om man gör det via facket än om arbetsgivaren skall göra det, med tanke på relation mot fastighetsägare och liknande.
Fast det funkar ju inte för alla. Anledningen att det behövs en minimilön är just för att ditt favoritsystem bygger på frivillighet.O skrev:
En arbetsgivare utan kollektivavtal kan anställa en person som 'inte vet sitt eget bästa' och ge den personen en krona i timmen. Är det inte sjukt att det är lagligt? Det är ett fall där det är uppenbart att frivillighet inte räcker utan att det krävs en lagstadgad minimilön.
Nu är du bara löjlig. Jag pratar inte om någon specifik fackklubb. Mitt resonemang gäller främst de olika LO-facken.O skrev:
Det är väl bara minimilönen som ska vara statligt definierad. Men du verkar tycka det ska vara ok att anställa folk för en krona i timmen. (Tänk person med någon diagnos som gör att personen inte riktigt kan ta vettiga beslut).O skrev:
Det är enligt lag ej tillåtet att utnyttja en utsatt person vilket man gör om man ger en person 1 kr/h.L lbgu skrev:Nu är du bara löjlig. Jag pratar inte om någon specifik fackklubb. Mitt resonemang gäller främst de olika LO-facken.
Det är väl bara minimilönen som ska vara statligt definierad. Men du verkar tycka det ska vara ok att anställa folk för en krona i timmen. (Tänk person med någon diagnos som gör att personen inte riktigt kan ta vettiga beslut).
Tar du hit invandrare från U-länder och betalar dom 1 kr/h så kommer du också få problem då du antagligen kommer dömmas för människoexploatering.
Men ger du en normal dum person 100 kr/h istället för 130 kr/h kan dock säker sova gott (om du saknar moral förstås).
Vilken lag definierar det beloppet och vad är beloppet? Finns det någon sådan lag så innebär det ju att vi har en lagstadgad minimilön. Blir lite förvirrande i så fall eftersom det hela tiden heter att vi inte har det.G Greger_08 skrev:
Det har i princip alla företag.M maria01 skrev:
Fackets avtal är en miniminivå, inte en maxnivå.
Hur var det nu med kontraktet Teslas anställda fick skriva på och "förhandla själv"?
Om du uppfinner något på din fritid är det Teslas egendom. De bestämmer var du får jobba EFTER att du slutat på Tesla, som vanlig mekaniker.
Vilka punkte var bättre hos Tesla än vad det skulle varit om de skaffade kollektivavtal?
tycker du ska kolla upp vad dagligverksamhet betalarG Greger_08 skrev:Det är enligt lag ej tillåtet att utnyttja en utsatt person vilket man gör om man ger en person 1 kr/h.
Tar du hit invandrare från U-länder och betalar dom 1 kr/h så kommer du också få problem då du antagligen kommer dömmas för människoexploatering.
Men ger du en normal dum person 100 kr/h istället för 130 kr/h kan dock säker sova gott (om du saknar moral förstås).
det gör ju mängder med svenska företag med inte bara för mekanikerG gaidin skrev:Det har i princip alla företag.
Fackets avtal är en miniminivå, inte en maxnivå.
Hur var det nu med kontraktet Teslas anställda fick skriva på och "förhandla själv"?
Om du uppfinner något på din fritid är det Teslas egendom. De bestämmer var du får jobba EFTER att du slutat på Tesla, som vanlig mekaniker.
Vilka punkte var bättre hos Tesla än vad det skulle varit om de skaffade kollektivavtal?
Dom som är så fruktansvärt mot facket kanske inte vill ha löneförhöjning heller ?
Vet mindre företag där den årliga löneförhöjningen "frusit" inne och utan facket hade det inte upptäckts...varför dom anställda inte agerat vet jag inte.
Finns massor utav skräck exempel som aldrig skulle upptäckts utan fackligt engagemang.
Vet mindre företag där den årliga löneförhöjningen "frusit" inne och utan facket hade det inte upptäckts...varför dom anställda inte agerat vet jag inte.
Finns massor utav skräck exempel som aldrig skulle upptäckts utan fackligt engagemang.
Du får inte utnyttja en utsatt persons situation för att få han/hon att arbeta till en lägre lön så enkelt är det.L lbgu skrev:
Vad det motsvarar i kr/h timme är inte skriven i någon lag och det har jag inte påstått heller.