Med 20 A matning till kopplingspunkten så faller schukouttag bort, endast fast inkoppling av ugnen återstår.

En kabel som matar en fast ansluten apparat kan dimensioneras belastningsmässigt för den apparatens märkeffekt. Det kan ju inte gå högre belastningsström i kabeln! Det är visserligen ett (1) uttag på kabeln och ett intag på ugnen, men av en typ som används av apparater. Risken att man ska kunna plugga in en apparat som drar mer än 16 A ska inte finnas om man inte gör en förgrening av kabeln och bygger om den till en grendosa med uttag. Det behövs mao inget eget överströmsskydd för denna anslutningskabel för skydd mot överlastström.

Däremot kan man behöva titta på skyddet mot kortslutning, men om befintlig gruppledning är rätt dimensionerad så ska det mycket till ifall 1.5 meter anslutningskabel av 1.5 eller 2.5 mm² skulle sänka kortslutningsströmmen så mycket att 20 A säkringen i centralen fortfarande inte skulle skydda.

Så ugnen kanske drar 10-13 A. Sedan behöver du glömma tumregler och istället se på vilken faktisk belastningsförmåga en utanpåliggande kabel med normal kylning har. Då finner du att 1.5 mm² räcker mer än väl för 16 A och lite till.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Rise skrev:
Tycker inte att vi behöver ha en, vi måste ha en(: eftersom kabeln i väggen är 4mm2 så får ja endast gå ner 1 kabelstorlek , och då hamnar vi på 2,5mm2
Där har du fel. Du får går ner hur många dimensioner du vill, det beror på vad du har för säkring och inte vilken typ av kabel som finns innan.
Säkra ner till 16 A så är det helt ok med 1,5 mm² anslutningskabel. :)

/edit
Såg inte att det var två sidor så missade Bos inlägg.

Ja fast endast i ditt fall under de förutsättningar jag angav, det finns alltså ingen generell tumregel som tillåter detta ;)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Rise skrev:
Ursäkta mig, glömde av säkringsstorleken. Den är på 20a. Så det är alltså ok att gå från 4mm2 i dosa och därifrån 1,5mm2 till ugnen?
Ugnen som ska kopplas in är denna
[länk]
Varför säkrar du inte ner till 16 A? Ugnen behöver ju inte mer.

tommib
För att hällen ligger på samma grupp, som troligen är en enfasmatning. Se inlägg #11.

För övrigt anser jag att företag är irriterande när de designar sina egna kontaktdon för allt möjligt när det finns en vettig standard som fungerar. För denna applikation finns t.ex. IEC C19/20 som tål 16A och 70 grader, eller C21/22 som är en högtemperaturvariant och tål 155 grader.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Ja fast endast i ditt fall under de förutsättningar jag angav, det finns alltså ingen generell tumregel som tillåter detta ;)
Så för att göra detta glasklart för en icke elektriker(mig själv)

Jag får alltså använda denna 1,5mm2 kabel till ugnen om jag klipper bort kontakten, och skarvar ihop den med hällen?

Müssli skrev:
Varför säkrar du inte ner till 16 A? Ugnen behöver ju inte mer.
Jag har häll på samma säkring, därav 20A, vill inte ha två separata 16 a säkringar för risk att smälla huvudsäkringen som inte sitter i lägenheten

tommib skrev:
För att hällen ligger på samma grupp, som troligen är en enfasmatning. Se inlägg #11.

För övrigt anser jag att företag är irriterande när de designar sina egna kontaktdon för allt möjligt när det finns en vettig standard som fungerar. För denna applikation finns t.ex. IEC C19/20 som tål 16A och 70 grader, eller C21/22 som är en högtemperaturvariant och tål 155 grader.
Jag håller med, har ringt både bosch och dom har ingen 2,5mm2 kabel att få fram med denna kontakt.

Rise skrev:
Så för att göra detta glasklart för en icke elektriker(mig själv)

Jag får alltså använda denna 1,5mm2 kabel till ugnen om jag klipper bort kontakten, och skarvar ihop den med hällen?
Det går bra att göra så, som tex Bo förklarade kommer inte ugnen kunna ta mer än vad sladden tål belastningsmässigt vid normal drift. Detta är typiskt för utrustningar som innehåller värmeelement och kan utnyttjas för att dimensionera kablar klenare även i fasta installationer som bara försörjer tex elpatron, bastuaggregat o.dyl. Vid kortslutning är det andra parametrar som styr och även där är det inget problem i ditt fall med en kort klenare anslutningssladd om föregående delar är rätt dimensionerade.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.