Hallå gott folk. Jag undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera en radiatorventil av okänd typ? Tanken är att montera en "SONOFF Zigbee Thermostatic Radiator Valve | TRVZB" på den, för att genom Home Assistant kunna styra elementet trådlöst. Med enheten följer ett flertal olika adaptrar, men ingen av dem passar riktigt - de mest troliga alternativen är alla för små, med följden att adapterns gängor inte går in i SONOFF-enheten.

Elementet i fråga sitter i en byggnad uppförd 1975, och på övriga element sitter termostater från tillverkaren Danfoss - dock oklart av vilken modell, eftersom det dessvärre inte står på dem. Bilder som visar aktuell Danfoss-termostat samt radiatorventilen bifogas detta inlägg. Fotografiet med pincetten visar den mest troliga adaptern ("RAVL"), men som den rödfärgade cirkeln visar verkar adaptern alltså vara för liten och sluter inte tillräckligt tätt runt ventilen för att gängorna skall fungera som tänkt. Således går det dessvärre inte att skruva på SONOFF-termostaten.

All hjälp uppskattas - tack på förhand! 👍

Den oidentifierade radiatorventilen - notera bilden med den röda cirkeln som visar hur RAVL-adaptern inte sluter tätt:

Oidentifierad radiatorventil med en adapter som inte passar korrekt; ventilen har en tydlig metallisk yta och en utskjutande del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en metallisk radiatorventil från sidan, ansluten till ett rör. Ventilen är av obestämd typ och visas mot en mörk bakgrund.
Skapa konto
Radiatorventil med en RAVL-adapter som är för liten, markerad med en röd cirkel och hålls med en pincett.
Skapa konto
Närbild på en radiatorventil av okänd typ med en synlig axel, där en adapter inte fäster korrekt, markerad av en röd cirkel.
Skapa konto
Närbild av en radiatorventil i metall med hexformad mittdel, omgiven av en smal ring och delvis täckt av en vit handduk.
Skapa konto

Danfoss-termostaten som ursprungligen satt i ventilen, och som fästs med hjälp av skruv och tillhörande klämma:

Vit Danfoss-termostat med temperaturinställningar från 1 till 5, hålls i en hand, mot en suddig bakgrund.
Skapa konto
Närbild av en Danfoss-termostat monterad på en radiatorventil. En skruv och klämma syns tydligt i vänstra kanten av bilden.
Skapa konto
Danfoss-termostat med vit ratt och siffra 5, visad i närbild; monterad med metallklämma och skruv ovanpå en hand.
Skapa konto

Mät halsens diameter,
Diagram över utbytesprocess för RAVL- och RAV-termostater med olika sensorer baserat på halsens diameter: 26 mm och 34 mm.

Tack, @Demmpa - diametern är med mitt skjutmått omkring 24,51 mm. Får jag möjligtvis fråga vad jag kan dra för slutsats av det?

"Ventilringens" diameter:

Digitalt skjutmått som mäter diametern på en ventilring, visar 24,51 mm på displayen.
Skapa konto

MQTT MQTT skrev:
diametern är med mitt skjutmått omkring 24,51 mm
Imponerande noggrannhet på det skjutmåttet....🤠

Det "ska" vara RAVL-adaptern, inne i adaptern finns en "klack" som ska passa i jacket på ventilhalsen, skulle tippa på att du ska vrida adaptern ca 90⁰ medsols.

• Gilla
MQTT
  • Laddar…
K Kane skrev:
Imponerande noggrannhet på det skjutmåttet....🤠
Siffrorna "fladdrar" en del, så den sista tiondelen kan nog varken jag eller tillverkaren gå i god för - men kanske ger det ändå ett hum om vad det egentligen är för radiatorventil, i kombination med ovanstående fotografier?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.